امروز: دوشنبه, ۳ دی ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الإثنين 22 جماد ثاني 1446 | 2024-12-23
کد خبر: 48387 |
تاریخ انتشار : 14 اردیبهشت 1392 - 7:41 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

پارسی وی:برای یک بار هم که شده، جشنواره فرهنگی فقط برای رقابت میان برگزیده‌ها برگزار نشد؛ شمسه آمد تا از بطن خانواده‌ها، دست شهروندان با هر سطحی از معلومات را بگیرد و وارد یک وادی کند که هم در آن رقابت است و هم آموزش؛ این شد که اکنون شمسه به عنوان شبکه‌ای فرهنگی به […]

پارسی وی:برای یک بار هم که شده، جشنواره فرهنگی فقط برای رقابت میان برگزیده‌ها برگزار نشد؛ شمسه آمد تا از بطن خانواده‌ها، دست شهروندان با هر سطحی از معلومات را بگیرد و وارد یک وادی کند که هم در آن رقابت است و هم آموزش؛ این شد که اکنون شمسه به عنوان شبکه‌ای فرهنگی به گستردگی 374 محله تهران متولد شد و فقط شمسه‌ای‌های آئینی، جمعیت‌شان به بیش از 100 هزار نفر رسید.

 دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران دیدگاه‌های حاکم بر روش‌های مدیریتی در جامعه ایمانی را مبتنی بر نهادینه‌سازی چند فرهنگ می‌داند که در رأس آنها از فرهنگ جهادی و فرهنگ قرآنی نام می‌برد. قالیباف پدیدار شدن محبت، گذشت، برادری و ایثار و رخت بر بستن فقر، فساد و ناهنجاری از جامعه را در گروی گسترش فرهنگ قرآنی دانسته و می‌گوید: «امروز دعوت جوانان به قرآن باید از طریق اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه باشد.»

گزیده‌ای از اظهارات دکتر قالیباف درباره فرهنگ قرآنی در ادامه آمده است:

  • قرآن اصیل‌ترین و استوارترین کتاب زندگی برای همه انسان‌ها است. قرآن کتابی است که در آن ایمان، علم و عمل توأم است. کتابی که هم مردم عامی از آن بهره می‌برند و هم عرفا و فلاسفه. در واقع هر کس به اندازه باور و فهم خود از این کتاب الهی برداشت می‌کند. پیشکسوتان قرآنی، فرهنگ قرآن را به جامعه معرفی می کنند و این بزرگترین توفیقی است که خداوند به آنها داده است.
  • در سایه نظام اسلامی، فرهنگ قرآنی در جامعه ما روز به روز گسترش پیدا کرده است. مقام معظم رهبری چه زمانی که در مقام ریاست جمهوری بودند و چه حالا که ما در سایه رهبری ایشان زندگی می‌کنیم، عنایت ویژه‌ای به توسعه فرهنگ قرآنی داشتند و امروز به حمد الله شاهد گسترش فرهنگ قرآنی در کشور هستیم.
  • پنجاه سال قبل وقتی مردم می‌شنیدند که امام جواد (ع) در 9 سالگی حافظ قرآن بودند، درک این موضوع خیلی برایشان راحت نبود ولی امروز در جامعه کودکانی را داریم که در همین سنین حافظ قرآن هستند و در بخش‌های مختلف مانند معارف قرآنی، تفسیر، ترجمه، حفظ موضوعی و … موفق بوده‌اند که همه اینها به برکت انقلاب و زحمات بزرگانی نظیر پیشکسوتان قرآنی است.
  • فرهنگ و باورهای قرآنی و حیات طیبه و زیست مومنانه جز با انس قرآن و در سایه قرآن امکان‌پذیر نیست و باید تلاش کنیم فرهنگ قرآنی در جامعه تبلور عینی پیدا کند. بدون شک مدیران جامعه مسئولیت بیشتری دارند به همان میزان که قدرت و اختیارات در دست‌شان است، بار مسئولیت‌شان هم بیشتر است.
  • امروز با عمل باید جامعه را دعوت به قرآن کنیم. در جامعه قرآنی باید سنت‌های الهی حاکم شود و در سنت‌های الهی محبت، گذشت، برادری، ستار العیوب بودن، ایثار هست و در جامعه اسلامی نباید فقر و فساد و ناهنجاری باشد. جایی که فرهنگ نماز و فرهنگ قرآنی وجود داشته باشد، گناه، فقر و ناهنجاری نیست.
  • اگر فرهنگ قرآنی در محافل خانوادگی رونق پیدا کند قرآن‌مداری، قرآن ‌فهمی و قرآن‌باوری در همه زندگی ما شکل می‌گیرد و اگر جامعه‌ای قرآنی شد در همه ابعاد به سلامت پیش می‌رود.

دیدگاه‌های شهردار تهران درباره «فرهنگ قرآنی» که طی 8 سال گذشته هرگاه می‌خواسته درباره فرهنگ، باورهای جامعه اسلامی، حیات طیبه و زیست مومنانه سخن گوید به آنها اشاره داشته و برای رسیدن این دیدگاه‌ها از حوزه نظر به مرحله عمل، تا کنون قالب‌ها و مجاری مختلفی از سوی شهرداری و با مشارکت شهروندان به کار گرفته شده که یکی از پر استقبال‌ترین این قالب‌ها در «شمسه آئینی» ظهور و بروز پیدا کرده است.

شمسه‌ آئینی با شاخه‌های جشنواره قرآن و زندگی، جشنواره نهج‌البلاغه و جشنواره دعا و نیایش، دستان بیش از 100 هزار شهروند در 22 منطقه و 374 محله تهران را گرفته تا در ظرف‌های مختلف، فرصتی برای نهادینه ساختن فرهنگ قرآنی و علوی در جامعه را فراهم سازد و روشی نوین برای برپایی نظام شهروندی و مدیریتی مبتنی بر آموزه‌های قرآن و سیره ائمه اطهار علیه‌السلام را در هم اندازد.

برای یک بار هم که شده جشنواره فرهنگی فقط برای رقابت میان برگزیده‌ها برگزار نشد؛ شمسه آمد تا از بطن خانواده‌ها، دست شهروندان با هر سطحی از معلومات را بگیرد و وارد یک وادی کند که هم در آن رقابت است و هم آموزش؛ این شد که اکنون شمسه برای تک تک مساجد این شهر، یک موذن تربیت کرده و در واقع شمسه‎‌ای‌ها در هر مسجدی یک نماینده را دارند.

از همه اینها گذشته، شکل‌گیری شبکه‌ای فرهنگی به گستردگی 374 محله تهران که مشارکت گسترده شهروندان و اعتمادشان به شمسه‌ای‌ها بزرگترین سرمایه این شبکه است افقی است پیش روی توسعه فرهنگی این شهر که فصلی نو در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی را به هر ایرانی طالب معنویت نوید می‌دهد.

همشهری آنلاین با دبیران تخصصی شمسه‌های آئینی گفتگوهای جداگانه‌ای انجام داده که به نوعی جمع‌بندی دومین شمسه قرآنی و نهج‌البلاغه و اولین شمسه دعا و نیایش محسوب می‌شود.

غلامرضا احمدی، دبیر تخصصی دومین جشنواره شمسه قرآن در تشریح دستاوردهای متفاوت شمسه قرآن با سایر جشنواره‌های قرآنی، نوع مخاطب قرار گرفتن نخبگان و اقشار مختلف مردم در شمسه را ارزیابی کرد. گفتگوی مشروح با دبیر تخصصی دومین شمسه قرآن در ادامه آمده است:

  • آقای احمدی؛ با تشکر از وقتی که در اختیارمان قرار دادید. حضرتعالی به عنوان دبیر تخصصی شمسه قرآن، تعریف خود از جشنواره شمسه را بیان نمایید. نوع مخاطب قرار گرفتن نخبگان و اقشار مختلف مردم در شمسه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

«شمسه» یعنی برگزاری کلاس آموزش زندگی عزتمندانه و زیست مؤمنانه به وسعت شهر تهران. برپایی مجموعه جشنواره‌های شمسه تهران دستاوردی بی‌نظیر برای مجموعه مدیریت فرهنگی شهر تهران بود که نشان هوشمندی مسئولان فرهنگی شهر تهران و نیز تغییر نگرش سازمانی در سیاستگذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و انجام فعالیت‌های کیفی فرهنگی در سطح کلانشهر تهران دارد که این نگاه نو در صورت حمایت مسئولان، نویدبخش فصلی نو در فعالیت‌های فرهنگی کشور خواهد بود.

از نگاه دیگر، حضور حداکثری شهروندان از اقشار مختلف در جشنواره شمسه بیانگر موفقیت و اعتماد مردم به مجموعه شهرداری تهران است یعنی شمسه صرفاً جشنواره‌ای برای نخبگان و برگزیدگان جامعه نیست. در دو دوره برگزاری این برنامه فرهنگی که به صورت فراگیر در سطح شهر تهران انجام شد، شبکه‌ای فرهنگی شکل گرفت که توانمندی‌ها، استعدادها، نیازمندی‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی فعالان فرهنگی شهرمان را نمایان کرد.

به اعتقادم شمسه یعنی مشارکت حداکثری تمام شهروندان در راستای ارتقای سطح علمی، فرهنگی، هنری و معیشتی محله سکونت خود و حرکت به سمت زندگی بهتر که بهانه این حضور و مشارکت می‌تواند حرکت عظیم جشنواره‌های شمسه باشد.

  • جشنواره شمسه قرآن چه دستاورد متفاوتی نسبت به سایر مسابقات و جشنواره‌های قرآنی که در سطح کشور برگزار می‌شود، داشته است؟

مسؤلان فرهنگی شهرداری تهران بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری که در اولین روز ماه مبارک رمضان دو سال پیش فرمودند، مبنی بر حرکت به سمت تربیت 10 میلیون حافظ قرآن و استفاده از آیات قرآن در زندگی و توجه به محتوای قرآن، پس از برگزاری جلسات متعدد و ده‌ها ساعت کار کارشناسی، جشنواره شمسه قرآن را طراحی کردند. جشنواره شمسه قرآنی یک جشنواره صرفاً تخصصی نیست و این جشنواره صرفاً به سراغ افراد باسابقه، قاریان برتر، حافظان برجسته و دیگر افراد شاخص در بخش‌های مختلف علوم قرآنی نمی‌رود. هر شهروند به هر اندازه از معلومات علمی و قرآنی، مخاطب این رویداد بی‌نظیر قرآنی است. شمسه قرآن جشنواره‌ای است که از بطن خانواده‌ها آغاز می‌شود و تمام شهروندان تهرانی خود یکی از شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان این جهاد قرآنی هستند.

مسؤلان فرهنگی شهرداری تهران در طول برگزاری دو دوره شمسه قرآن در دو سال گذشته بر این باورند که نفس حضور و شرکت در مسابقات قرآنی قابل تقدیر و ستایش است و تمام شرکت‌کنندگان جدای از اینکه چه رتبه‌ای کسب نموده‌اند باید مورد تجلیل قرار بگیرند. به همین جهت با توجه به استقبال چشمگیر شرکت‌کنندگان به تمام مخاطبان قرآنی گواهی حضور در این جشنواره و یک عدد لوح فشرده نفیس قرآنی  شامل تلاوت کل قرآن توسط استاد منشاوی اهدا گردید.

علاوه بر مراحل معمول برگزاری یک جشنواره قرآنی، اقدامات تازه‌ای در شمسه قرآن صورت گرفته که تشکیل کمیته استعدادیابی قرآنی در سطح شهر تهران، تهیه اولین اطلس اطلاعات قرآنی شهر تهران، تشکیل بزرگترین گروه جمع‌خوانی قرآنی با حضور 1357 نفر از برگزیدگان شمسه قرآن که تعداد اعضای این گروه به عدد سال پیروزی انقلاب انتخاب شده است، راه‌اندازی بیش از 270 خانه قرآن در محلات شهر تهران، شناسایی و تجلیل از خانواده‌های شاخص و ویژه قرآنی شهر تهران با هدف الگوسازی برای آحاد افراد و طراحی رشته‌های جدید و متنوع و فراگیر اعم از داستان‌گویی، همخوانی و مدیحه‌سرایی، مسابقات گروهی قرآن، تحقیق و پژوهش با رویکرد قرآن و زندگی و … از نمونه‌های این اقدامات تازه هستند.

  • با توجه به اینکه مساجد شهر ما همه روزه در سه نوبت اذان پخش کنند و اکثراً صدای موذنین برجسته‌ای که اذان آنها ضبط شده پخش می‌شود ، آیا جشنواره شمسه قرآن با توجه به اینکه جامعه نیازمند تربیت موذنین و استفاده گسترده آنها در مساجد است برنامه‌ریزی خاصی در نظر گرفته است؟

در ابتدا و در طراحی محتوایی جشنواره شمسه، جهت‌گیری شمسه قرآن به سمت استفاده از آیات نورانی و مرصع قرآن در زندگی روزمره مردم بود و عنوان «قرآن و زندگی» برای حرکت عظیم و اجتماعی شمسه قرآن به تصویب رسید و استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های قرآنی مردمی در محله‌ای که در آن زندگی می‌کنند در اولویت فعالیت‌های شمسه قرآن قرار گرفت. در بخش اذان دومین جشنواره شمسه قرآن، هم موذنین حرفه‌ای و هم عموم علاقه‌مندان با هر اندازه از توانایی مشارکت داشتند. اکنون در نظر داریم برگزیدگان و چهره‌های مستعد را طی یک برنامه‌ریزی مشخص و مدون تحت آموزش‌های تخصصی قرار دهیم و در هر محله از افراد آموزش‌دیده برای قرائت اذان در مساجد همان استفاده شود.

  • یکی از بخش‌های جشنواره شمسه قرآن حضور در فضای مجازی و جشنواره وبلاگ‌نویسی قرآنی بود. هدف از برگزاری جشنواره وبلاگ‌نویسی قرآنی در جشنواره مردمی شمسه قرآن چیست و بیشتر مورد استقبال کدام بخش از جامعه قرار گرفت؟

هدف از برگزاری مسابقات وبلاگ‌نویسی قرآنی در دومین جشنواره شمسه قرآنی استفاده از ظرفیت‌ها و مهارت‌های شهروندان در راستای نشر معارف دینی و قرآنی از طریق فضای مجازی است. امروزه با توجه به گستردگی دامنه فعالیت رسانه‌های مختلف در اشاعه تفکرات و ایدئولوژی‌های گوناگون، طبیعی است استفاده از ظرفیت‌های گسترده فضای مجازی در شناساندن بایدها و نبایدهای یک زندگی سالم دینی و قرآنی و زیست مومنانه قرآنی مدنظر قرار گیرد. در مسابقات وبلاگ‌نویسی دومین جشنواره شمسه قرآنی اقبال جوانان به شرکت در این بخش بسیار جلب توجه می‌نمود و نسبت به اولین جشنواره شمسه با یک استقبال مضاعف رو به رو بودیم و تنوع موضوعاتی که در وبلاگ‌های مختلف قرآنی به آنها اشاره شده بود چشمگیر بود.

بخش دوم گفتگوی همشهری آنلاین با دبیران تخصصی شمسه‌های آئینی به گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین علی سلگی، دبیر جشنواره شمسه نهج‌البلاغه اختصاص پیدا کرده که در آن به نمودها و کارکردهای آموزشی که جشنواره شمسه نهج‌البلاغه برای شرکت‌کنندگان در این جشنواره فراهم آورده، پرداخته شده است.

  • این دوره جشنواره شمسه نهج‌البلاغه چه تعداد از عاشقان فرهنگ علوی در تهران را به خود شناخت و چه برنامه‌ای برای ارتباط مستمر و ساماندهی آنها دارید تا پایان این جشنواره زمانی برای واپاشیدن این جمع بزرگ و ظرفیت عظیم نباشد.

در این دوره شمسه نهج‌البلاغه بیش از 43 هزار نفر از شهروندان مشارکت کردند که نسبت به دوره اول جشنواره از نظر کمی و کیفی رشد خوبی داشته است. دبیرخانه جشنواره برای ارتباط مستمر با شرکت‌کنندگان در جشنواره و نیز برقراری ارتباط با سایر شهروندان برنامه‌ریزی‌هایی کرده که البته همه این برنامه‌ریزی‌ها به ادامه کار جشنواره در سال 92 و ادامه همکاری مسئولین محترم فرهنگی شهرداری تهران بستگی دارد.

  • این جشنواره چه جایگاه، مأموریت و نقشی در تفسیر و نهادینه‌سازی حوزه‌های «شناخت حقوق شهروندی» و «مشارکت شهروندان در اداره منطقه محل زندگی» از منظر «آموزه‌های نهج‌البلاغه» داشت؟

در دبیرخانه جشنواره برای اینکه بتوانیم آموزه‌های حیات‌بخش کتاب شریف نهج‌البلاغه را با زبانی ساده و تاثیرگذار، در دسترس عموم شهروندان قرار دهیم، اقدام به تهیه و تدوین کتابچه‌هایی ویژه خانواده (کتابچه نهج‌البلاغه در زندگی ویژه پدران، تهران بانو ویژه مادران، نهج‌البلاغه در زندگی ویژه جوانان، ابرها منتظر نمی‌مانند ویژه نوجوانان و مدرسه نهج‌البلاغه ویژه کودکان) و سایر اقشار جامعه شهری شهر تهران (کتابچه نهج‌البلاغه در زندگی ویژه کارمندان، کتابچه نهج‌البلاغه در زندگی ویژه کسبه، کتابچه نهج‌البلاغه در زندگی ویژه تاکسیرانان و کتابچه سبک زندگی) کردیم که با استقبال ویژه شهروندان روبرو شد و بنا به گزارش‌ها و بازخوردی که در این مدت دریافت کردیم بسیار تأثیرگذار بوده است.

  • ترکیب سنی (بزرگترین، کوچکترین و میانگین سنی)، ترکیب جنسیتی و وضعیت اشتغال شرکت‌کنندگان در این دوره شمسه نهج‌البلاغه را تشریح و نتیجه‌گیری که از این بررسی آماری به دست می‌آید را مطرح کنید.

در این دوره جشنواره از آنجا همه رده‌های سنی از کودک و خردسال گرفته تا پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در قالب مسابقات کتابخوانی و … شرکت کرده بودند بنابراین می‌توان گفت در میان شرکت‌کنندگان در این دوره جشنواره همه رده‌های سنی حضور جدی داشتند.

  • با ذکر مصادیق و نمونه‌هایی توضیح بفرمایید که شمسه نهج‌البلاغه، چه تأثیراتی بر بهبود مناسبات میان ‌شهروندان با یکدیگر، با محله و با شهر و ارکان زندگی اجتماعی داشت؟

به عنوان نمونه در کتابچه کودک با زبان کودک و از میان آموزه‌های نهج‌البلاغه از دوست‌یابی و نگهداری دوستی، نماز، نظم و انضباط و احترام به بزرگترها می‌گوییم و در کتاب ویژه پدران از تربیت صحیح فرزند و لقمه حلال و رفاقت با اهل خانواده و … می‌گوییم. یا اینکه در کتابچه ویژه تاکسیرانان از مدارا با مردم و مردم‌داری و مهربانی با مردم و نگهداری زبان و … حرف می‌زنیم و یا باز به عنوان نمونه برای کارمندان از حساسیت بیت‌المال و رعایت حرمت ارباب رجوع و مهربانی با مردم و … می‌گوییم و همه اینها بدون تردید بسیار می‌تواند در رفتار شهروندان و تعاملات اجتماعی آنان تأثیر مثبت داشته باشد.

دعا زبان مشترک همه انسان‌هاست؛ با هر کسی و در هر نقطه دنیا که هر اندیشه و تفکری داشته باشد و پیرو هر تفکری باشد، می‌شود با زبان دعا سخن گفت. این توصیف درباره دعا و نیایش را حجت‌الاسلام والمسلمین باقری‌فر، دبیر تخصصی جشنواره دعا و نیایش شمسه می‌گوید. گفتگوی مشروح با حجت‌الاسلام والمسلمین باقری‌فر در ادامه آمده است.

  • یکی از بخش‌های دعا و نیایش شمسه ویژه اندیشمندان و متخصصین علوم دینی بود. در کل این جشنواره تا چه حد توانست ظرفیت متخصصین علوم دینی در پایتخت را به میدان بیاورد؟ همچنین این جشنواره در چه وسعتی موفق به جلب مشارکت توده‌های مردم شد؟

بخشی از مخاطبان، نخبگان و سرآمدان موضوع جشنواره به شمار می‌آیند، اگرچه شعار اصلی جشنواره دعا و نیایش و همه جشنواره‌های شمسه تأکید بر روی غیر حرفه‌ای‌ها است و مخاطبان اصلی و واقعی در واقع توده‌های مردم هستند. جشنواره‌های شمسه به دنبال کشف و شناسایی استعدادهای موجود در زوایای پنهان سطح محلات 374 گانه سطح شهر تهران است و دنبال این است که با کشف این استعدادها به خلاقیت و کشف این استعدادها کمک کند. بنابراین در وهله اول تکیه بر روی نیروهای حرفه‌ای و نخبگان نیست منتها برای اینکه تشویقی باشد برای توده‌های مردم و کسانی که در آستانه شناخت و کشف استعدادهای خود قرار دارند، بنا بر این است که عده‌ای از نخبگان و سرآمدان هر حوزه هم مورد توجه قرار گیرند تا مایه تشویق افرادی شود که تازه وارد عرصه شده‌اند.

در حوزه دعا و نیایش از چند جهت متخصصان و نخبگان این حوزه مورد توجه قرار گرفتند. یکی اینکه پیام‌های خود را سطح‌بندی کرده بودیم و بخشی از این پیام‌ها فقط باید با کسانی که با ادبیات عرب، علوم اسلامی و منابع و متون دینی آشنایی بیشتری دارند در میان گذاشته می‌شد و آنها را متوجه پاره‌ای از سرمایه‌ها و نیازها می‌کردیم و ذهن آنها را به سمت بخشی از کارهای زمین مانده فعال می‌کردیم. یا ضرورت اینکه حوزه‌های علمیه و علمای دین باید رویکردهای جدیدی به موضوع دعا و نیایش متناسب با نیاز امروز جامعه داشته باشند، بخش دیگری از کارمان در زمینه مخاطب قرار دادن نخبگان و افراد تحصیلکرده را تشکیل داد.

سطح سومی هم از تعامل با نخبگان مورد نظر ما بود و آن تجلیل و قدردانی از پیشکسوتان و کسانی که در این زمینه پیش از آنکه شهرداری تهران وارد میدان شود کاری کرده و آثاری ارائه داده‌اند. در تلاشی که صورت گرفت 50 دعاپژوهش حرفه‌ای در سطح تهران پیدا کردیم که بالای 200 اثر داشتند و بعضی از آنها کسانی بودند که حتی برای یک بار کسی سراغشان نرفته بود.

بحث تشویق آماتورها و کسانی که در آغاز راه هستند از ناحیه توجه به الگوها امکان‌پذیر چراکه احیای الگوها مایه تشویق و حرکت و بالندگی نیروهای تازه نفس خواهد شد.

  • با توجه به اینکه یکی از رشته‌های جشنواره دعا و نیایش شمسه مربوط به آموزش و پژوهش بود، تأثیر برگزاری جشنواره دعا و نیایش شمسه در پاسخ به شبهات دینی و مقابله نرم با عرفان‌های کاذب را در چه سطحی می‌دانید؟

حرکت‌های فرهنگی تأثیر بلندمدت دارند، هم از جهت بروز آثار و هم از جهت تحقق واقعیت تأثیر. ما هم نباید به دنبال نتایج زود بازده باشیم چون به سنبل‌کاری و ظاهرسازی می‌انجامد. اگر بخواهیم واقعاً ارزیابی از میزان تأثیر داشته باشیم باید بگوییم این امر یک مسئله بلند مدت است. در حدی که توانستیم بخصوص از طریق کارگاه‌های آموزشی با مخاطبان‌مان ارتباط برقرار کردیم. طبیعی است که این کارگاه‌ها تأثیراتی داشته‌اند. از آغاز هم بخشی از سایتی که برای جشنواره دعا و نیایش طراحی کردیم را به پاسخگویی به شبهات اختصاص دادیم. ارزیابی اینکه در چه حجم و گستره‌ای موفق به انجام شده‌ایم، نیاز به گذر زمان دارد. البته مواردی را به صورت مشخص داشته‌ایم که در راه عرفان‌های دروغین بوده‌اند اما در پی تأثیرات این جشنواره به دبیران هادی که به طور مستقیم با آنها روبرو بوده‌اند اظهار تأثیرپذیری کرده‌اند.

  • یکی از شاخه‌های جشنواره دعا و نیایش شمسه به «الهی‌نامه محله» اختصاص داشت. اصلاً «الهی‌نامه محله» چیست و خروجی که از قرار دادن یکی از محورهای جشنواره شمسه دعا و نیایش تحت عنوان «الهی‌نامه محله» به دست آمد، چه بود؟

الهی‌نامه محله یعنی آن متن معنوی که واگویه آرزوها، خواسته‌ها، آمال، داشته و نداشته‌های یک محله باشد. آنچه که یک نفر برای محله خود می‌پسندد ولی نمی‌بیند؛ آنچه که دوست دارد نباشد ولی وجود دارد. آنچه که دوست دارد ارتقا پیدا کند و بهتر شود را در قالب گفتگو با خدا بازگو کند.

به الهی‌نامه محله به عنوان یک حرکت راهبردی نگاه می‌کنیم؛ یعنی اگر موفق شویم برای 374 محله تهران 374 الهی‌نامه جامع از همه موجودی‌ها و ناموجودی‌ها و افق‌ها و چشم‌اندازهای محله داشته باشیم؛ آن وقت می‌توان الهی‌نامه محله را در جایگاه یک منشور راهبردی برای سیاستگذاران، برنامه‌ریزان و مدیران شهرداری دانست که انتظارات مردم و خط سیر حرکت مدیران را مشخص می‌کند.

تفاوت محله‌ها هم در این الهی‌نامه‌ها مشخص است. به عنوان مثال نوع نیایش‌ها در یک محله‌ای که معتاد در آن زیاد است با آن محله‌ای که مشکل فاصله گرفتن با معنویت در آن برجسته‌تر است نیز متفاوت است. بنابراین این رهیافت هم حاصل می‌شود که دعا فقط خواسته‌هایی که یک فرد در خلوت خود با خدای خود و برای خود و خانواده‌اش مطرح می‌کند، نیست. یا اینکه دعاها قالب‌هایی هستند که می‌توانند مفاهیم مختلفی را منتقل کنند. از جمله اینکه دعا می‌تواند موتور حرکت انسان به سمت آنچه که محتوای دعا را شکل داده است به حساب آید.

  • با توجه به راه‌اندازی سایت اینترنتی ویژه جشنواره دعا و نیایش و وبلاگ‌نویسی یکی از محورهای بخش فضای مجازی جشنواره دعا و نیایش بود، دامن زدن به این بحث در فضای مجازی تا چه حد توانست جذب مخاطب کند و مروج فرهنگ عرفانی شریعت اسلام در فضای وب باشد؟

امروز ابزارهای تبلیغاتی و ارتباط با مخاطب محدود به منبر و کتاب و مواعظ خانوادگی و ارتباطات شخصی که بین بچه‌ها و پدربزرگ‌ها برقرار می‌شد، نیست. اگرچه همچنان ارتباطات رو در رو هنوز بیشتر از هر چیز دیگری جواب می‌دهد اما در عین حال با این واقعیت هم روبرو هستیم که جامعه ما بخصوص نسل جوان بخش زیادی از خواسته‌هایشان را از طریق شبکه‌های مجازی دنبال می‌کنند. شبکه‌های مجازی یک سکه دو رو است که اگر ما به درستی از آن استفاده نکنیم دیگران استفاده‌هایی می‌کنند که ما مجبوریم انتحاری برخورد کنیم. بنابراین هر کسی در هر حوزه‌ای که هدف مقدسی را تعقیب می‌کند باید به این ابزار و امکان جهانی توجه کند و از آن بهره گیرد.

شناسایی سایت‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای مربوط به موضوع دعا و نیایش و شناسایی وبلاگ‌ها و شناسایی کسانی که انگیزه نوشتن و ارتباط با دنیای مجازی در موضوع دعا و نیایش دارند از دغدغه‌های ما است که اگر دبیرخانه دائمی برای دعا و نیایش شکل بگیرد یکی از مسائلی که باید دنبال کند همین راه است.

در آغاز راه بحث مسابقه وبلاگ‌نویسی را تحت عنوان «دعا و نیایش در مجازستان» مطرح کردیم و در مرحله اول حدود 500 وبلاگ‌نویس را شناسایی کردیم که بیشتر وبلاگ‌های آنها بار مذهبی و دینی داشت. در غربالگری که صورت گرفت حدود 50 نفر تمام وبلاگ‌شان نیایشی بود یا حداقل پست نیایشی داشتند و اینها را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت چند نفر را هم به عنوان نفرات برتر معرفی کردیم.

  • این دوره جشنواره دعا و نیایش شمسه، جمع بزرگی از رهروان آئینی را به خود شناخت. چه برنامه‌ای برای ارتباط مستمر با این جمع بزرگ و ساماندهی آنها دارید تا ان شاء الله پایان این جشنواره زمانی برای واپاشیدن این ظرفیت عظیم نباشد.

اگر بتوانیم با شبکه افرادی که شناسایی کرده و در این حوزه انگیزه دارند ارتباط سیستماتیک و جلسات مستمر با آنها داشته باشیم قطعاً ثمره‌های بهتر و بازخورد بیشتری در فرصت‌های بعدی دریافت خواهیم کرد.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید