امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 478676 |
تاریخ انتشار : 22 مرداد 1401 - 11:15 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/خراسان رضوی معاون هماهنگی مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: الگوی اداره و مدیریت استان و شهر مشهد نیازمند تغییر و تحول است. مسئله‌ها در استان و مشهد بین‌المللی است، اما اختیاراتمان منطقه‌ای است. حجت گنابادی‌نژاد با حضور در تحریریه صلح خبر به مناسبت روز خبرنگار در خصوص اقدامات صورت گرفته در شورای […]

صلح خبر/خراسان رضوی معاون هماهنگی مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: الگوی اداره و مدیریت استان و شهر مشهد نیازمند تغییر و تحول است. مسئله‌ها در استان و مشهد بین‌المللی است، اما اختیاراتمان منطقه‌ای است.

حجت گنابادی‌نژاد با حضور در تحریریه صلح خبر به مناسبت روز خبرنگار در خصوص اقدامات صورت گرفته در شورای عالی زیارت اظهار کرد: زیارت هویت اصلی مشهد و خراسان است و جزو مسئله‌های عمده‌ای است که با ۳۰ میلیون زائر در طول سال از حاکمیت انتظار می‌رود مورد توجه بیشتر و مضاعف قرار گیرد. از ۸ آبان ۱۳۸۸ بر اساس مصوبه هیات وزیران کارگروه ملی زیارت تشکیل شد که در مقاطعی با مسئولیت معاون اجرایی و رئیس دفتر رئیس جمهور در طول ۱۲ سال ۱۰ جلسه برگزار و تصمیماتی در بخش‌های مختلف اتخاذ شد.

وی افزود: زیارت نیازمند توجه بیشتر از منظر کیفی و کمی است. با توجه به اینکه ابراهیم رئیسی تجربه تولیت آستان قدس رضوی و اشراف خوبی به مسئله زیارت و مسائل پیرامونی آن را داشته است، از او تقاضا شد تا نخستین جلسه کارگروه ملی زیارت با حضور خودش برگزار شود. یکی از مصوبات این بود که کارگروه به شورای ملی زیارت ارتقا پیدا کند و مسئولیت آن با رئیس جمهور باشد که نهایتا در هفته گذشته در هیات وزیران نهایی شد و به تایید رسید. این موضوع نوید آن را می‌دهد که توجه دولت به مسئله زیارت ارتقا پیدا کرده است.

معاون هماهنگی مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: اگر به درستی از این فرصت استفاده نشود، ممکن است گرفتار کارهای کم اهمیت شویم. در این راستا بر اساس تاکید رئیس جمهور، دبیرخانه این شورا در خراسان رضوی قرار گرفته است. مقدمات دبیرخانه را در مشهد تدارک دیده‌ایم و در مرحله اول ۴ کمیسیون برای آن تشکیل شده که کارهای کارشناسی و لوایح را پیش‌بینی کند. امیدوارم در مقدمات ساختاری به روزمره‌گی مبتلا نشویم. سهم فعالان رسانه و خبر در این خصوص جدی است. پیگیری، مطالبات و جریان‌سازی رسانه‌ها باعث می‌شود ما گرفتار روزمره‌گری نشویم.

راه‌های خراسان رضوی در بدترین وضعیت ممکن قرار دارد

گنابادی‌نژاد تصریح کرد: مسئله زیارت در ۴ محور تعیین شده که امیدواریم در این دوره از فرصت شورای ملی زیارت استفاده کنیم. در گام نخست می‌خواهیم زیارت را به مسئله کشور و نخبگان تبدیل کنیم. دومین اولویت ما این است که در حوزه زیرساخت‌ها، نواقص و مسائل عمده‌ای داریم. اگر از مرکز ایران به هر نقطه‌ای سفر بروید، راه‌های خراسان رضوی در تمام راه‌های مواصلاتی کشور در بدترین وضعیت ممکن قرار دارد. وضعیت ریلی و هوایی مشهد نیز مناسب نیست.

وی با اشاره به حوادث فرودگاه مشهد تاکید کرد: ایمنی زائر در فرودگاه، راه‌آهن و جاده مسئله مهمی است. مدیرکل رفاهی استانداری کارهایی را پیگیری کرده و تاکید شده تا کنترل‌ها و به‌روزرسانی‌هایی در فرودگاه مشهد صورت گیرد.

فرهنگ میزبانی در مشهد هنوز جای کار زیادی دارد

معاون هماهنگی مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: نکته سوم ارتقای فرهنگ میزبانی است که به حاکمیت ارتباطی ندارد. مردم مشهد باید بیش از گذشته در امر میزبانی مشارکت داشته باشند. در حال حاضر معدل خدماتی که در مشهد داریم نسبت به سایر نقاط سفر داخل و خارج از کشور در جایگاه بالاتری قرار دارد. در حوزه رضایت‌مندی جای کار زیادی داریم. برخی از نارضایتی‌ها مورد توجه است که به فرهنگ میزبانی ما مرتبط می‌شود.

گنابادی‌نژاد افزود: الگوی اداره و مدیریت استان و شهر مشهد نیازمند تغییر و تحول است. مسئله‌ها در استان و مشهد بین‌المللی است، اما اختیاراتمان منطقه‌ای است. نمی‌توانیم با این اختیارات مسائل ۳۰ میلیون زائر را حل کنیم. در حال حاضر با منابع اداری یک شهر ۳ میلیونی به ۳۰ میلیون زائر خدمات می‌دهیم که این موضوع نیازمند بازنگری جدی است.

پیش‌بینی شده در دهه پایانی صفر شبانه به ۴۰۰ هزار زائر خدمات بدهیم

وی در خصوص تهمیدات استانداری خراسان رضوی در دهه پایانی صفر بیان کرد: بزرگ‌ترین دغدغه ما اسکان زائران است. امیدوارم بتوانیم علاوه بر ظرفیت‌های رسمی، ظرفیت‌های غیررسمی را نیز فعال کنیم. در این بخش مدارس، مساجد، تکیه‌ها، زائرسراها و سالن‌های ورزشی در دستور کار قرار گرفته که امیدوارم بتوانیم هر شب به ۴۰۰ هزار زائر خدمات اسکان بدهیم.

معاون هماهنگی مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: در بخش ایاب و ذهاب زائران به خصوص در مسیر برگشت با یک تقویت باید مشکلات آن را نیز مرتفع کنیم. رسانه‌ها نیز نگاه دیدبانی به حوزه زیارت داشته باشند. اختلال تلفن‌های همراه یک اختلال جزئی نیست، بلکه کار زائر مختل می‌شود. امروز تلفن وسیله زنگ زدن نیست، بلکه وسیله‌ زندگی است. بلیت، رزرو هتل و راهنمای جاده زائر در همین وسیله قرار دارد. رسانه نیز باید این موضوع را در لحظه رصد کرده و پیگیری کند.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید