امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 506196 |
تاریخ انتشار : 01 خرداد 1402 - 12:30 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت دلایل و موضوع سفر وزیر بهداشت کشورمان به سوئیس برای شرکت در هفتاد و ششمین اجلاس جهانی سالانه سازمان جهانی بهداشت را تشریح کرد. به گزارش صلح خبر، دکتر محمد حسین نیکنام گفت: هفتاد و ششمین مجمع جهانی سلامت از تاریخ ۳۱ اردیبهشت تا ۹ خرداد […]

دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت دلایل و موضوع سفر وزیر بهداشت کشورمان به سوئیس برای شرکت در هفتاد و ششمین اجلاس جهانی سالانه سازمان جهانی بهداشت را تشریح کرد.
به گزارش صلح خبر، دکتر محمد حسین نیکنام گفت: هفتاد و ششمین مجمع جهانی سلامت از تاریخ ۳۱ اردیبهشت تا ۹ خرداد ماه (۲۱ تا ۳۰ می ۲۰۲۳) در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو برگزار میشود.
وی گفت: مطابق برنامه هر ساله سازمان جهانی بهداشت، وزیر بهداشت کشورمان در راس هیات بلند پایه نظام سلامت در هفتاد و ششمین نشست مجمع جهانی سلامت این سازمان که با شعار “نجات انسان‌ها، تامین سلامت برای همگان” و با حضور وزرای بهداشت کشورهای عضو در ژنو برگزار می شود، شرکت می کند. این رخداد در سه بخش شامل مجمع عمومی، کمیته A و کمیته B برگزار خواهد شد.
به گفته نیکنام، در این نشست موضوعات اولویت‌دار بهداشتی در جهان در قالب اسناد، مطرح و مورد بررسی اعضا قرار خواهد گرفت و کشورهای عضو این سازمان، پیرامون هر سند اعلام نظر خواهند کرد. مجمع عمومی با مراسم افتتاحیه در روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۴ آغاز به کار کرده است و از روز دوشنبه اول خرداد (۲۲ می ۲۰۲۳) نیز در کمیته های تخصصی بررسی اسناد آغاز شده است.
مدیرکل همکاری‌های بین المللی وزارت بهداشت موضوعاتی که در این مجمع مطرح خواهند شد را در قالب چهار موضوع اصلی به شرح زیر اعلام کرد:
۱) بهره‌مند شدن یک میلیارد نفر بیشتر از پوشش جهانی سلامت
۲) حمایت از یک میلیارد نفر بیشتر از خدمات مربوط به اورژانس های سلامت
۳) استفاده یک میلیارد نفر بیشتر از سلامت و تندرستی بالاتر
۴) سازمان جهانی بهداشت با تاثیر و کارایی بیشتر، حمایت بیشتری از کشورها خواهد کرد
نیکنام خاطرنشان کرد: در هفتاد و ششمین مجمع جهانی سلامت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد مواضع خود را در مورد ۴۰ سند تخصصی دارای اهمیت برای نظام سلامت، در قالب بیانیه اعلام کند.
وی اسناد مذکور را شامل ۲۴ سند در حوزه فعالیتهای معاونت بهداشت، ۱۲ سند در حوزه فعالیت‌های سایر معاونت‌ها، یک سند در حوزه ابتکار سلامت برای صلح و یک سند در حوزه وضعیت سلامت در سرزمین‌های اشغالی عنوان کرد.
وی افزود: از بین اسناد مذکور ۱۴ سند شامل گزارش پیشرفت اسنادی است که پیش از این و در مجامع سلامت سال‌های گذشته مطرح شده‌اند و در حال حاضر کشورهای عضور می‌بایست گزارش پیشرفت فعالیت‌های خود را در چارچوب سند ارائه کنند.
دستیار ویژه وزیر بهداشت در ادامه مفاهیم و موضوعات کلان اسنادی که در حوزه معاونت بهداشت در این مجمع مطرح خواهند شد را به شرح زیر اعلام کرد:
۱) پوشش همگانی سلامت
۲) مولفه‌های اجتماعی سلامت
۳) بیماری‌های غیرواگیر
۴) بیماری‌های واگیر با تاکید بر مننژیت و فلج اطفال
۵) مقررات بین‌المللی سلامت
۶) سالمندی
۷) موضوعات مرتبط با سلامت زنان و کودکان
۸) موضوعات مرتبط با اورژانس‌های سلامتی و آمادگی در برابر هر گونه موقعیت اورژانسی برای نظام سلامت
۹) ارتقا سلامت و تندرستی گروه‌های جمعیتی و سلامت رفتاری
۱۰) تغذیه
۱۱) سلامت پناهندگان و مهاجرین
۱۲) سلامت در اهداف توسعه پایدار
۱۳) رویکرد بین‌المللی مدیریت مواد شیمیایی
۱۴) سلامت آب، فاضلاب و پسماندها
۱۵) پیشگیری از اختلالات شنوایی
۱۶) سلامت محیط و تغییرات اقلیمی
۱۷) دمانس
وی همچنین مفاهیم و موضوعات کلان اسنادی که در حوزه سایر معاونت‌ها مطرح خواهند شد را نیز چنین برشمرد:
۱) کنترل و پیشگیری از عفونت و ایمنی بیمار
۲) آمادگی در برابر مخاطرات اورژانسی نظام سلامت در حوزه فعالیت‌های سازمان اورژانس کشور
۳) داروها و محصولات پزشکی غیراستاندارد و تقلبی
۴) استاندارد سازی شیوه نامگذاری تجهیزات پزشکی
۵) تقویت نظام توانبخشی و افزایش استاندارد خدمات برای افراد ناتوان
۶) سلامت دیجیتال
۷) طب سنتی
۸) نظام بین‌المللی ثبت بیماری‌ها
بنابر اعلام نیکنام، علاوه بر این موضوعات که در کمیته‌های تخصصی طرح خواهند شد موضوعات دیگری از قبیل بودجه و موضوعات مالی، موضوعات مربوط به وضعیت عضویت اعضا، موضوعات حسابرسی و موضوعات طرح شده در هیات اجرایی سازمان نیز در قالب کمیته‌های تخصصی طرح خواهند شد.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی یادآور شد: در مجموع در هفتاد و ششمین مجمع جهانی سلامت ۷۰ موضوع در قالب اسناد، طرح و مورد بررسی قرار خواهند گرفت. در این رخداد کلیه کشورها امکان آن را خواهند داشت که در مورد هر یک از اسناد، نظرات خود را در قالب یک بیانیه و در مدت ۳ دقیقه اعلام نمایند و علاوه بر بیانیه‌های مذکور امکان ارائه سخنرانی توسط وزرای بهداشت کشورهای عضو در قالب شعار مجمع وجود دارد.
مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت بیان کرد: وزیر بهداشت کشورمان در حاشیه مجمع جهانی سازمان جهانی بهداشت با وزرای بهداشت کشورهای مختلف و رییس سازمان جهانی بهداشت در زمینه ارتقای همکاری‌ها و همچنین برگزاری هرچه بهتر اجلاس وزرای بهداشت کشورهای مدیترانه شرقی در تهران، دیدار و گفتگو می‌کند.
نیکنام افزود: هفتاد و ششمین مجمع جهانی سلامت در ساعت ۹ تا ۱۴ روز سه شنبه ۹ خرداد (۳۰ می ۲۰۲۳ ) با مراسم اختتامیه به کار خود پایان خواهد داد.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید