امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 498915 |
تاریخ انتشار : 26 اسفند 1401 - 15:04 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/اصفهان سال ۱۴۰۱ سالی همراه با فراز و نشیب برای دانشگاه‌های ایران و اصفهان بود. آنچه که در این یک سال در باب دانشگاه و دانشجویان نگاشته شد، با هدف اطلاع رسانی، یادآوری و حمایت از حقوقِ گاه فراموش شده دانشجویان و محترم شمردن اهالی دانش بود. به روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ نزدیک می‌شویم، […]

صلح خبر/اصفهان سال ۱۴۰۱ سالی همراه با فراز و نشیب برای دانشگاه‌های ایران و اصفهان بود. آنچه که در این یک سال در باب دانشگاه و دانشجویان نگاشته شد، با هدف اطلاع رسانی، یادآوری و حمایت از حقوقِ گاه فراموش شده دانشجویان و محترم شمردن اهالی دانش بود.

به روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ نزدیک می‌شویم، سالی که شاید بتوان در تاریخ وقایع، آن را یکی از پر حادثه‌ترین سال‌ها برای دانشگاه‌های ایران و اصفهان خواند. در ادامه مطلب، برخی از مهم‌ترین وقایعی که در سال ۱۴۰۱، در دانشگاه‌های اصفهان رخ داده است را مرور و به آن‌ها اشاره‌ای می‌کنیم.

مسمومیت غذایی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان

یکی از حوادث این سال، مسمومیت غذایی تعداد کثیری از دانشجویان بود؛ اتفاقی ناگوار که از دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز و سپس به دانشگاه‌های دیگر کشور از جمله دانشگاه خوارزمی واحد کرج و دانشگاه صنعتی اراک کشیده شد. گسترش پدیده مسمومیت غذایی سال ۱۴۰۱در میان دانشجویان، اتفاقی بی‌سابقه در تاریخ دانشگاه‌های کشور بود که به‌عنوان «مسمومیت غذایی زنجیره‌ای دانشجویان» از آن یاد می‌شود.

این خبر به واسطه اعلام تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان که در روزهای ابتدای آذرماه، غذای سلف را مصرف کرده بودند و دچار علائم مسمومیت و مشکلات گوارشی شدند بودند، منتشر شد. به موجب این مسمومیت، دانشجویای بدحال راهی بهداری دانشگاه شدند، اما کم کم تعداد دانشجویان مسموم شده به حدی رسید که آن‌ها را برای مداوا به بیمارستان‌های شهر اصفهان ارجاع دادند. سید علی میرمحمدی میبدی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، تعداد دانشجویان مبتلا را در گفت‌وگو با صلح خبر، ۲۷۰ نفر اعلام کرده بود.

در ادامه این مسمومیت، ۵ آذرماه، تعداد زیادی از دانشجویان این دانشگاه به نشانه اعتراض در محل سلف غذاخوری تجمع کردند و ظرف‌های غذای خود را تا پشت دفتر ریاست دانشگاه، بر روی زمین گذاشتند و خواستار پاسخگویی ریاست و مسئولین این دانشگاه شدند.

پس از آن با انتشار پیامی ویدئویی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، تعداد دانشجویان مبتلا را بیش از ۶۰۰ نفر اعلام کرد، در حالی که دانشجویان معتقد بودند تعداد دانشجویان مسموم شده بیش از ۱۰۰۰ نفر هستند.

در نهایت پس از گذشت چند روز از شروع مسمومیت، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، باکتری شیگلاسونئی را به دلیل غذای توزیع شده در سلف مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان، عامل بیماری شمار زیادی از دانشجویان این دانشگاه اعلام کرد.

آتش‌سوزی آزمایشگاه شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان

چیزی از مسمومیت جمعی دانشجویان در دانشگاه صنعتی اصفهان نگذشته بود که در شامگاه ۱۹ آذرماه، خبر آتش‌سوزی آزمایشگاه دانشکده شیمی و جان باختن فردی به نام «حسین مرادی»، باعث تأثر و اندوه همگان شد.

حسین مرادی، ۳۰ساله، اهل ملایر استان همدان و دانشجوی دکتری/ سرباز امریه بود که در پی انفجار و آتش‌سوزی در آزمایشگاه تحقیقات معدنی دانشکده شیمی جان خود را از دست داد. به گفته‌ دانشجویانی که پیش از حادثه در کنار وی حضور داشتند، این دانشجو در حال کار بر روی داده‌های خود در لپ‌تاپ بوده و هیچ کار آزمایشی انجام نمی‌داده است.

در پی این حادثه تلخ، محمد علی زلفی گل، وزیر علوم ضمن‌ تاکید بر رسیدگی سریع به موضوع، سید علی‌محمد میرمحمدی میبدی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان را مامور پیگیری سریع و بررسی علل این حادثه کرد. اما با این حال، با وجود پیگیری دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان برای اطلاع از علت وقوع این آتش سوزی و نیز با گذشت بیش از سه ماه از وقوع این اتفاق، هنوز هیچ پاسخی مبنی بر علت و جزئیات این حادثه توسط رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان بیان نشده است.  

بر اساس آخرین پیگیری‌ها، در ۲۶ بهمن‌ماه، محمد علی زلفی گل، وزیر علوم، در گفت‌وگو با صلح خبر، ضمن اعلام بررسی این موضوع، تاکید کرد: موضوع در دست بررسی و وزارت علوم پیگیر این ماجرا است.  

ساخت اولین مبدل انرژیِ موج دوبدنه‌ای کشور توسط پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان

پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان در یک همکاری علمی بین‌المللی با پژوهشگران دانشگاه هامبورگ، موفق به ساخت مبدلِ انرژیِ موج دوبدنه‌ای شدند. این مبدل، انرژی موج را به الکتریسیته تبدیل می‌کند و برق تولید شده توسط آن در ردیف انرژی‌های سبز و پایدار قرار دارد.

شهریار منصورزاده، مدیر گروه پژوهشی هیدرودینامیک پژوهشکده زیر دریا دانشگاه صنعتی اصفهان، در گفت‌وگو با صلح خبر، درباره این دستاورد، اظهار کرد: این دستگاه، مبدلِ جاذبِ انرژی موج دو بدنه‌ای است که انرژی موج را به الکتریسیته تبدیل می‌کند. قطر این مبدل ۷۰ سانتی متر است و ارتفاع آن ۱۴۰ سانتی‌متر و این دستگاه  در این ابعاد محدود،   برقی در حدود ۵ تا ۸ وات در یک موج فرکانسی که مشابه رنج فرکانس امواج دریا است، تولید می‌کند. این مدل پایلوت ساخته‌شده، از یک بدنه شناور و یک بدنه مغروق شامل یک دکل و یک‌صفحه سنگین افقی، تشکیل‌شده که در اثر برخورد موج با بدنه‌های شناور و مغروق، حرکت نسبی نوسانی، در جهت عمود بر سطح آب، به وجود می‌آید. این حرکت در یک سیستم برداشت قدرت(PTO ) به یک حرکت دورانی تبدیل شده و سپس به محور یک ژنراتور برق منتقل‌شده و تولید الکتریسیته می‌کند.

این پروژه به‌عنوان یک کار مشترک پژوهشی میان دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه هامبورگ بوده است که با دریافت گرنت تحقیقاتی مشترک و با اعتبار ۵۵ هزار یورو توسط دکتر پرویزیان، از اعضای بنیاد علمی (Alexander von Humboldt (Avh کشور آلمان انجام شده است.

یافته‌های علمی این پروژه پژوهشی نیز تاکنون در چند ژورنال معتبر علمی از جمله Renewable Energy و Ocean Engineering منتشر شده است.

ابلاغیه جدید در خصوص خوابگاه‌های دانشگاه‌های اصفهان

در روزهای پایانی دی‌ماه، به برخی از دانشجویان خوابگاهی دانشگاه اصفهان ابلاغ شد که بر اساس یک ابلاغیه جدید باید به زودی خوابگاه را تخلیه کنند.  

جمعی از دانشجویان این دانشگاه، چنین مشکلات پیش آمده برای دانشجویان را ناشی از عدم وجود شورای صنفی دانشجویان در دانشگاه اصفهان می‌دانند. آنها معتقدند که شورای صنفی دانشجویان می‌تواند صدای واحد و قانونی برای بیان مشکلات دانشجویان باشد و زمانی که این صدای واحد به رسمیت شناخته شود، از ضمانت اجرایی نیز برخوردار می‌شود و می‌تواند در مهم‌ترین مسائل و ارکان زندگی دانشجو از جمله مسائل رفاهی، بحث خوابگاه، تغذیه، حمل و نقل، بازه امتحانات، فرجه و موارد دیگر وارد شود و تغییرات لازم را اعمال کند.   

این دانشجویان با اعتقاد بر اینکه تشکیل شورای صنفی دانشجویان را از جمله نیازهای واجب این دانشگاه می‌دانند، می‌گویند به خاطر داریم که در سال ۹۸ شورای صنفی در دانشگاه اصفهان فعال بود، اما پس از آن، این شورا منحل شد و در حال حاضر در اتاق شورای صنفیِ سابق در قسمت امور دانشجویی دانشگاه بسته است.   

بهمن زینلی، مدیر امور دانشجویی دانشگاه اصفهان، در گفت‌و گو با صلح خبر، علت این امر را یک بازنگری قانونی مطرح کرد و تاکید کرد: اصرار ما بیشتر بر این است که دانشجویان انگیزه‌ای برای مطالعه بهتر داشته باشند و به مسائل دیگر نپردازند.   

کسب مقام دوم دانشجویان دانشگاه اصفهان در چهارمین دوره مسابقات ملی کدنویسی مبهم

حسام محبی، علیرضا کریمی، سید محمدرضا رستگاری و میترا عمرانی از دانشجویان عضو انجمن ACM دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان موفق به کسب مقام دوم تیمی از میان بیش از ۶۰ تیم شرکت کننده در چهارمین دوره مسابقات کدنویسی مبهم شدند.  

چهارمین دوره مسابقات کدنویسی مبهم “Spaghetti contest ۴”، در ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۱، با حمایت استراتژیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به همت دانشگاه صنعتی شریف در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد.

هدف از برگزاری این مسابقه تخمین مهارت شرکت‌کنندگان در نوشتن کدهای ناخوانا یا در اصطلاح برنامه‌نویسان همان کد کثیف(Dirty Code)  است. این مسابقه صرفاً یک رقابت فنی بین افراد نیست، بلکه قرار است در این رویداد دانش و مهارت برنامه‌نویسی شرکت‌کنندگان افزایش یابد و مهارت و دانش کسب شده در صنعت فناوری اطلاعات کشور مورد استفاده قرار گیرد و شرکت کنندگان مسابقه بعد از این رویداد وارد بازار کار کشور شوند.

تلاش یک راننده اسنپ برای آزار رساندن و ربودن یک دانشجوی دختر

در ۹ اسفندماه، در محدوده خوابگاه دختران دانشگاه هنر اصفهان، یک راننده اسنپ قصد آزار رساندن و ربودن یک دانشجوی دختر را داشته و این حادثه باعث ناراحتی تعداد زیادی از دانشجویان این دانشگاه شد. دانشجویان علت این حادثه را دور بودن مسافت خوابگاه تا دانشگاه و همچنین ناامن بودن محدوده خوابگاه می‌دانند.  

خوابگاه دخترانه صبا در خارج از شهر، در مجتمع نیرو و در اتوبان آزادگان واقع شده است، به شکلی که مدت زمانی که دانشجویان برای رسیدن از خوابگاه به دانشگاه در مسیر هستند، تقریبا یک ساعت به طول می‌انجامد.

در رابطه با مشکل پیش آمده، علیرضا خواجه احمد عطاری، رئیس دانشگاه هنر اصفهان، در گفت‌و گو با صلح خبر، ضمن بیان اینکه دانشگاه هنر اصفهان چهارمین دانشگاه دولتی اصفهان است و ۴۰ سال سابقه دارد، خاطرنشان کرد: این دانشگاه نیاز به یک سایت دارد تا بتواند از همان ابتدا با یک برنامه راهبردی به یک انسجامی دست پیدا کند. بنابراین، نیاز به یک سایت است؛ برای مثال زمانی که ما از دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی یا دانشگاه‌های آزاد یاد می‌کنیم، این دانشگاه‌ها یک سایت بزرگ دارند که در آن همه امکانات برای دانشجو مهیا است و دانشجو می‌تواند از یک بخش فرهنگی به یک بخش ورزشی برود و از بخش ورزشی به خوابگاه یا کلاس برود، اما متاسفانه این شرایط برای ما مهیا نیست. لذا ما در پی این قضیه هستیم که فقط یک خوابگاه جابجا نشود، چرا که این مسئله فقط در حکم دارو یا بهتر بگوییم نوشدارو است. در واقع، دانشگاه هنر اصفهان نیاز به یک توجه ویژه دارد و ما این امر را از مجموعه شهر درخواست داریم.

کسب رتبه ایده برتر در چهاردهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری توسط دانش آموخته دانشگاه هنر اصفهان

ایده محمود ستایش‌مهر، دانش‌آموخته مقطع دکتری و مدیر عامل شرکت «ملک و میراث ایرانیان» به‌عنوان یکی از شرکت‌های فعال موجود در مرکز رشد دانشگاه هنر اصفهان، با موضوع «تهیه بسته‌های ارزش‌افزای مرمت،حفاظت و احیای خانه‌های تاریخی» در محور مالی و اقتصادی، موفق به کسب رتبه ایده برتر در چهاردهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و  نهمین جشنواره آموزش و پژوهش در مدیریت شهری و روستایی شد.

بدحالی تعدادی از دانشجویان خوابگاه دخترانه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

در ۱۵ اسفندماه، خبری مبنی بر حمله شیمیایی به خوابگاه دخترانه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در فضای مجازی منتشر شد.

در این رابطه، پژمان عقدک، مدیر و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی، در گفت‌وگو با صلح خبر، اظهار کرد: شب پیش چند نفر از دانشجویان احساس سوزش و آبریزش می‌کنند، بنا بر اعلام آن‌ها، مسئولین دانشگاه اقدام به تخلیه خوابگاه کرده و مسئولین نیز محیط را بررسی می‌کنند، اما هیچ چیزی پیدا نمی‌کنند.

وی افزود: بعد از آمدن اورژانس، از میان دانشجویان، دو نفر را که علامت چشمی و ریزش اشک داشتند، به بیمارستان الزهرا اعزام و دو ساعت بعد نیز هر دو نفر ترخیص می‌شوند. این اتفاق از ساعت ۲۲:۴۵ دقیقه شب گذشته شروع و در نهایت ساعت ۲ شب همه دانشجویان در خوابگاه‌های خود مستقر شدند.

به گزارش صلح خبر، آنچه که سال ۱۴۰۱، در باب دانشگاه و دانشگاهیان در پایگاه صلح خبر به نقل از خبرگزاری صلح خبر به قلم تحریر درآمد، با هدف اطلاع رسانی، یادآوری و حمایت از حقوقِ گاه فراموش شده دانشجویان و محترم شمردن اهالی دانش بود. امید که سال جدید، سالی روشن برای عموم مردم، سرشار از آگاهی برای اهالی علم و دانشگاه و سالی توام با سرفزاری برای ایرانی آزاد باشد.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید