امروز: دوشنبه, ۵ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الإثنين 24 جماد أول 1446 | 2024-11-25
کد خبر: 56452 |
تاریخ انتشار : 08 اسفند 1394 - 16:30 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش صلح خبر پایگاه پایگاه صلح خبر ایران: استودیوهای مطرح فیلمسازی هر سال میلیون‌ها دلار صرف می‌کنند تا نظر بیش از شش هزار عضو آکادمی علوم و هنرهای سینمایی را به آثار خود جلب کنند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیا تا به حال به گوشتان رسیده که یک بازیگر یک آگهی تمام صفحه سفارش […]

به گزارش صلح خبر پایگاه پایگاه صلح خبر ایران:
استودیوهای مطرح فیلمسازی هر سال میلیون‌ها دلار صرف می‌کنند تا نظر بیش از شش هزار عضو آکادمی علوم و هنرهای سینمایی را به آثار خود جلب کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیا تا به حال به گوشتان رسیده که یک بازیگر یک آگهی تمام صفحه سفارش داده تا به رای‌دهندگان اسکار یادآوری کند تا بازی او را در نظر بگیرند؟ یا اینکه یک تهیه‌کننده برای تبلیغ کردن بر ضد فیلم‌های رقیب از شرکت در مراسم اسکار منع شده باشد؟

نمونه‌های بالا تنها دو نمونه از تلاش‌های بسیاری است که در راستای تحت‌تاثیر قرار دادن بیش از شش هزار عضو آکادمی علوم و هنرهای سینمایی صورت گرفته است.

تخمین زده می‌شود که هالیوود سالانه بین 100 تا 500 میلیون دلار صرف کمپین‌های تبلیغاتی برای اسکار می‌کند. البته این آماری نیست که استودیوهای هالیوودی چندان علاقه‌ای به صحبت‌کردن درباره آن‌ها داشته باشند.

بر اساس این آمارها برنده‌ جایزه بهترین فیلم اسکار حدود 10 میلیون دلار صرف کمپین تبلیغاتی خود می‌کند. در فصل جوایز اسکار استودیوهای فیلمسازی پول زیادی را در رسانه‌های مختلف صرف تبلیغات کرده و به صورت محترمانه ارزش فیلم‌ها و بازی ستارگان خود را به رای‌دهندگان اسکار یاد‌آوری می‌کنند.

امروز دیگر عبارت «جهت اطلاع شما» روی بیلبوردهای تبلیغاتی و آگهی‌های چاپی تبدیل به یکی از کلیشه‌های هالیوود شده است، و مبالغ زیادی تنها صرف هزینه این آگهی‌ها می‌شود. برای نمونه اگر بخواهید در صفحه نخست نشریه سینمایی هالیوودریپورتر یک آگهی تمام صفحه داشته باشید، باید در فصل جوایز حدود 72 هزار دلار هزینه کنید. این مبلغ برای نشریاتی مانند ورایتی نیز در همین حدود است.

این آگهی‌ها تاثیر زیادی در جلب توجه اعضای آکادمی و در نظر گرفته شدن برای جایزه اسکار دارند. ملیسا لیو سال 2011 پس از پی‌بردن به عدم خبررسانی کافی رسانه‌ها از بازی‌اش در فیلم «مشت‌زن»، خود دست به کار شد و برای آگهی کار خود به رسانه‌ها پول پرداخت کرد.

هر چند برخی کار لیو را ناشایست می‌دانستند، اما اقدام او جواب داد و جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از آن خود کرد.

البته کمپین‌های تبلیغاتی اسکار جنبه تاریک‌تری نیز دارند : «گروهی از مشاوران که کارشان شناساندن فیلم شما به اعضای آکادمی است.»

این مشاوران برای هر فیلم بین 10 تا 20 هزار دلار دستمزد می‌گیرند، و در صورت نامزد شدن یا برنده شدن اسکار به راحتی دو تا سه برابر این مبلغ را دریافت می‌کنند.

اعضای آکادمی به اکران خصوصی فیلم‌ها در لس‌آنجلس، نیویورک یا لندن دعوت می‌شوند، اکران‌هایی که ستارگان فیلم در آن حاضر می‌شوند و در جلسات پرسش و پاسخ شرکت می‌کنند.

گایل مورفی از هالیوودریپورتر در این باره می‌گوید : «این‌ها مشاوران تبلیغاتی با دستمزدهایی بالا هستند، که اعضای آکادمی، شیوه دسترسی به آن‌ها و علایق آن‌ها را به خوبی می‌شناسند.»

هر چند که رشوه دادن به اعضای آکادمی غیرقانونی است اما اعضا پیش از اعلام رسمی نامزدهای اسکار در سیل هدایا غرق می‌شوند.

یکی از اعضای آکادمی سال 2013 در این باره به هالیوودریپورتر گفته بود : «من هدایای ریز و درشت بسیاری دریافت می‌کنم. این احمقانه است.»

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی از سال 2011 هرگونه لابی مستقیم با اعضای رای‌دهنده را ممنوع کرد. حتی پس از اعلام نامزدهای اسکار دیگر استودیو حق اکران فیلم همراه با نوشیدنی و یا غذای مجانی برای اعضا را ندارند.

در این میان استودیوهای هالیوودی تنها به تبلیغ فیلم خود اکتفا نمی‌کنند، بلکه تبلیغات منفی برعلیه فیلم رقیب نیز از دیگر تاکتیک‌های استودیوها است که یا به صورت مستقیم یا از طریق شبکه‌های اجتماعی متوجه رقبا می‌شود.

البته این اقدام با واکنش آکادمی روبه‌رو خواهد شد. برای نمونه نیکلاس چارتیر به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان فیلم «مهلکه» سال 2010 ایمیلی برای رای‌دهندگان آکادمی فرستاد و از آن‌ها خواست که از فیلمش در برابر «فیلم 500 میلیون دلاری» حمایت کنند. عبارت فیلم 500 میلیون دلاری اشاره مستقیمی به فیلم «آواتار» بود، و به همین دلیل از ورود چارتیر به مراسم اسکار ممانعت به عمل آمد.

البته «مهلکه» آن سال جایزه اسکار بهترین فیلم را از آن خود کرد، اما چارتیر یک ماه بعد مجسمه طلایی خود را دریافت کرد. همواره مشاوران تبلیغاتی اسکار به عنوان متهم اصلی انتشار اخبار منفی درباره فیلم‌ها در فصل جوایز سینمایی شناخته می‌شوند.

نمونه‌هایی از این تبلیغات منفی را می‌توان درباره فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» و یا «سی دقیقه پس از نیمه‌شب» مشاهده کرد، که یکی به استفاده نادرست از بازیگران کودک و دیگری به چشم‌پوشی از شکنجه متهم شدند.

آیا این همه هزینه و تلاش برای اسکار ارزشش را دارد؟ به اعتقاد ادموند هلمر تحلیل‌گر داده احتمالا پاسخ این سوال منفی است. براساس محاسبات او برنده شدن جایزه اسکار بهترین فیلم 3 میلیون دلار به فروش یک فیلم اضافه می‌کند، که بسیار کمتر از 14 میلیون دلاری است که در صورت بردن جایزه بهترین فیلم گلدن گلوب به فروش فیلم اضافه می‌شود. البته باید زمان اسکار و پایان فصل جوایز سینمایی پس از اهدای این جایزه را در این امر موثر دانست.

در تحقیقی جداگانه که سال 2014 صورت پذیرفت مشخص شد که برنده شدن اسکار بازیگری باعث افزایش دستمزد بازیگران مرد به میزان 3.9 میلیون دلار می‌شود، اما در مورد بازیگران زن افزایش دستمزد به مراتب کمتر و در حد 500 هزار دلار است.

پس با این حساب می‌توان نتیجه گرفت که جوایز سینمایی برای افزایش سود نیست و همانطور که خود ادموند هلمر می‌گوید : «هر دو جایزه گلدن گلوب و اسکار تنها برای افزایش فروش بلیط فیلم‌ها نیست، و این جوایز فرصت‌های بسیاری را پیش‌روی برندگان قرار می‌دهد.» البته هیچگاه خشنودی و سربلندی بی‌انتهای به دست آوردن این جوایز را نباید فراموش کرد.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید