به گزارش صلح خبر، سید محمد بطحایی که چهارشنبه گذشته در جمع مدیران هستههای گزینش آموزش و پرورش حضور یافته بود، با اشاره به مشکلات اقتصادی که تحریمها برای کشور به وجود آوردهاند، گفت: دشمن به روزنهای که در زمینه مشکلات اقتصادی به وجود آمده، امیدوار است، یعنی امیدوار است به خاطر مشکلات اقتصادی آستانه تحمل مردم پایین بیاید.
وی با اشاره به مشکلاتی که وزارت آموزش و پرورش با آن مواجه است، گفت: آموزش و پرورش همواره مشکلات زیادی داشته که هم متنوع و هم مزمن است، بطوری که با یک نسخه واحد قابل حل نیست.
بطحایی افزود: برای حل مشکلات آموزش و پرورش یکی از مهمترین سرنخها، تمرکز شدیدی است که در تصمیم گیریها دیده میشود و باید از بین برود و مهمترین راه حل آن نیز استراتژی “مدرسه محوری” است که میتواند ما را از این تمرکز خارج کند. در این راهبرد ما باید از مدرسه پشتیبانی کنیم تا خود مدرسه بتواند مشکلات را یک به یک از سر راه بردارد. بنابراین، راه نجات و رهایی از بخش زیادی از مشکلات در آموزش و پرورش، دادن اختیار به مدرسه، تمرکززدایی و تفویض امور به مدارس است. در این مسیر نیز، باید با احراز شایستگی، امور را تفویض کرد تا مشکلات آموزش و پرورش کاهش یابد.
وی با بیان اینکه «مهمترین مأموریت در حوزه منابع انسانی و پله اول آن، تشخیص این شایستگی است که آن هم به عهده گزینشگران است»، گفت: این شایستگی مبتنی بر سه اصل دانش، مهارت و توانایی است و کار گزینشگران برای احراز آنها، بسیار خطیر و مسئولیتی بسیار سنگین و البته موثر است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: گزینش در دستگاههای اجرایی به مانند چشم بینای آن دستگاه است که رسالتی بسیار سنگین به دوش دارد، چرا که فردی که توسط شما تایید میشود قرار است ۳۰ سال در آموزش و پرورش کار کند.
به گزارش مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزشوپرورش، حجتالاسلام نقویان، دبیر هیئت عالی گزینش کشور نیز در این گردهمایی با بیان اینکه دستگاه آموزش و پرورش علیرغم گستردگی، حساسیت و اهمیت بعضاً محرومیت و مظلومیت هم دارد که لازم است یک نهضت و انقلابی در آن به وجود آید، گفت: برای کار در آموزش و پرورش باید از رفتار ظاهر مآبانه فاصله گرفت و با حقایق روبرو شد.
وی به روزبودن مجموعه گزینش و ارائه پاسخهای دقیق و کارشناسی مورد نیاز جوانان را از جمله ضرورتهای جامعه امروزی دانست و اظهار کرد: لازمه کار در آموزش و پرورش، عشق به انجام وظیفه است و لازم است مطابق رهنمود مقام معظم رهبری به سمت روزآمدی در روشها و بهبود معیارهای گزینش حرکت کنیم.
نقویان با حساس خواندن کار گزینش نیروی انسانی، اشتغال به کار در آموزش و پرورش را یک نعمت عظیم الهی دانست و افزود : به نظر بنده با توجه به رسالتی که این مجموعه دارد، جایگاه وزیر آموزش و پرورش در بالاترین سطح قرار دارد.
وی در ادامه با ذکر سطوح اهداف آموزش و پرورش، گفت: مهمترین اقدام بعد از تدوین دستورالعملهای اجرایی و اداری، حفظ رضایتمندی سازمان، به عنوان هدف عالی این دستگاه است. بنابراین، در گزینش باید ضمن رعایت ضوابط، اعمال و رفتار افراد را با مقتضای شرایط زمان و مکان خود مورد توجه قرار داد تا حقوق مردم و نظام حفظ شود.
انتهای پیام