امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 475595 |
تاریخ انتشار : 23 تیر 1401 - 13:35 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به حذف زبان و ادبیات فارسی از کنکور سال ۱۴۰۲ واکنش نشان داد و این تصمیم متولیان سازمان سنجش را تعجب‌برانگیز و بلند نشدن صدای اعتراض از نهادهای رسمی و غیردولتی را تاسف‌بارتر خواند و از فرهنگستان زبان و ادب فارسی خواست که در اصلاح این […]

قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به حذف زبان و ادبیات فارسی از کنکور سال ۱۴۰۲ واکنش نشان داد و این تصمیم متولیان سازمان سنجش را تعجب‌برانگیز و بلند نشدن صدای اعتراض از نهادهای رسمی و غیردولتی را تاسف‌بارتر خواند و از فرهنگستان زبان و ادب فارسی خواست که در اصلاح این تصمیم نادرست پیشگام باشد.

به گزارش صلح خبر، میانه خردادماه ۱۴۰۱ رییس سازمان سنجش آموزش کشور از حذف پرسش‌های درس‌های عمومی، از جمله زبان و ادبیات فارسی از کنکور سال آینده خبر داد که تا کنون واکنش بسیاری از نویسنده‌ها، داستان‌نویسان،، شعرا و ادبیان را به دنبال داشته است. علی دارابی ـ معاون میراث فرهنگی و قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ که متولی حفظ و نگهداری از میراث ناملموس و فرهنگی ایران نیز است، همسو با این جریان، به این حذف واکنش نشان داده و آن را در نقض قانون اساسی دانسته است.
دارابی در متنی که با ضمیمه تصاویری از نسخ خطی و تاریخی زبان و ادبیات فارسی منتشر کرده، چنین نوشته است: «در خبرها آمده بود که برای کنکور سراسری ۱۴۰۲ دروس عمومی از جمله ادبیات و زبان فارسی حذف خواهد شد!؟
اصل ۱۵ قانون اساسی تصریح دارد که زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران، فارسی است. روز ۲۷ شهریور را در تقویم رسمی کشور «روز شهریار» و «روز زبان فارسی» ثبت کرده‌ایم. جای بسی تعجب از متولیان سازمان سنجش که این خطای راهبردی را بدون مشورت با اعاظم و بزرگان حوزه زبان و ادبیات فارسی مرتکب شده‌اند و تاسف‌بارتر آن‌که از نهادهای رسمی و غیردولتی نیز صدای اعتراضی بلند نشده است!؟

زبان فارسی از گذشته در میان اقوام متعدد ایرانی نقش رابط و همزه وصل را ایفا کرده است. ایران کشوری با گویش‌های مختلف [است]؛ گیلکی، ترکی، بلوچی، لری، کردی، ترکمن، تاتی، ارمنی، آشوری و …
ایران، افغانستان، تاجیکستان سه کشوری هستند که زبان رسمی آن‌ها فارسی است، حتی فراتر از این سه کشور در بخش‌هایی از ازبکستان و چین.
زبان فارسی که امروزه با آن تکلم می‌کنیم از قرن سوم هجری، زبانِ کتابت شده است. از هزار و صد سال پیش بسیاری از آثار، سروده‌ها، کتب و مقالات به زبان فارسی در سراسر دنیا در کتابخانه‌ها، دانشگاه‌ها قرار دارد.
دکتر حسن انوری، استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی در بیان اهمیت و ویژگی‌های زبان فارسی افزون بر نکات پیش گفته، تصریح دارد که «زبان فارسی قبل از فرانسوی و انگلیسی، زبان بین‌المللی بوده است. از هندوستان تا جنوب شرقی اروپا و از آنجا تا امپراطوری عثمانی.»

شاهکارهای جهانی، چون شاهنامه فردوسی، دیوان کبیر مولانا، کلیات سعدی، دیوان حافظ و … همه به زبان فارسی سروده شده است. از میان شش هزار زبان رایج در دنیا چند زبان قادر بوده است چنین شاهکارهایی خلق کند؟
زبان و ادبیات فارسی، زبان هویتی و میراثی ما است. باید هر میزان می‌توانیم در حفظ، اشاعه، ترویج و اهمیت دادن آن همه تلاش کنیم. اصلاح تصمیم نادرست سازمان سنجش در حذف درس زبان و ادبیات فارسی از کنکور سال آینده، نخستین گام است.
فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای مطالبه این امر باید پیشگام باشد.»
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید