امروز: پنجشنبه, ۲۷ دی ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 17 رجب 1446 | 2025-01-16
کد خبر: 482613 |
تاریخ انتشار : 01 مهر 1401 - 11:15 | ارسال توسط :
0
3
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/اصفهان مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان اصفهان گفت: مهم‌ترین تغییر در تحول آموزش عالی تغییر رویکرد تقاضامحور به رویکرد مزیت‌محور و مبتنی بر تقاضای اجتماعی جامعه است. محمد فرامرزی با تبریک شروع سال تحصیلی در دانشگاه‌ها به صلح خبر گفت: امسال پس از دوسال وقفه سال تحصیلی متفاوت به شکل […]

صلح خبر/اصفهان مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان اصفهان گفت: مهم‌ترین تغییر در تحول آموزش عالی تغییر رویکرد تقاضامحور به رویکرد مزیت‌محور و مبتنی بر تقاضای اجتماعی جامعه است.

محمد فرامرزی با تبریک شروع سال تحصیلی در دانشگاه‌ها به صلح خبر گفت: امسال پس از دوسال وقفه سال تحصیلی متفاوت به شکل کاملاً حضوری در دانشگاه‌های کشور آغاز شده و در همین چند روز، فضای نشاط خوبی بر دانشگاه‌ها حاکم شده است.

وی به شعار سال که تأکید بر تولید، اشتغال و دانش‌بنیان است اشاره و اظهار کرد: مأموریت اصلی تحقق آفرینی این شعار بر عهده دانشگاه‌ها است و ازنظر وظیفه‌ای که دانشگاهیان بر عهده‌دارند، امسال خاص‌تر می‌شود. دانشگاه‌ها پیشران توسعه کشور هستند و این دانشگاه است که مبدأ تحقق شعار سال خواهد بود.

دانشگاه مبدأ تحقق شعار سال است

عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه اصفهان بابیان اینکه استان اصفهان بعد از استان تهران، دومین عرصه فناوری کشور را در اختیار دارد، گفت: حدود ۲۰۵ مرکز آموزشی، پژوهشی و فناوری در سطح استان فعال هستند و ۱۷۶ مؤسسه آموزش عالی اعم از پنج دانشگاه بزرگ دولتی، ۳۸ دانشگاه پیام‌نور، ۱۲ دانشگاه فنی و حرفه‌ای، ۲۸ واحد دانشگاه آزاد، ۲۶ موسسه غیرانتفاعی و ۵۵ مرکز پژوهشی در استان اصفهان وجود دارد.

فرامرزی با تأکید بر اینکه این گستردگی علمی گواه فعالیت سنگین بر دوش استان است، اضافه کرد: ۱۷۸ هزار دانشجو در سطح استان اصفهان سال تحصیلی جدید را به‌صورت کاملاً حضوری آغاز کرده‌اند. 

وی در پاسخ به این پرسش که امسال چه تحولاتی در آموزش عالی صورت گرفته است؟ خاطرنشان کرد: در سطح آموزش عالی کشور تحولاتی به‌ویژه در ۵سال اخیر داشته‌ایم که بعد از رشد کمی و کیفی انجام شده در ۵ سال گذشته، به لحاظ تعداد دانشجو و تعداد مراکز آموزش عالی رشد بسیاری را شاهد بوده‌ایم.

تحول در آموزش عالی در ابعاد مختلف

عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه اصفهان ادامه داد: با تغییرات جمعیتی و کاهش قابل‌توجه جمعیت در اکثر زیر نظام‌های آموزشی و کاهش تقاضا برای ورود به برخی رشته‌ها، یکی از مسائل اصلی در دوره جدید پیگیری تحول در آموزش عالی در ابعاد مختلف است که در دولت جدید یکی بخش‌های مورد تأکید است و در اصفهان به جد در حال پیگیری آن هستیم.

فرامرزی توضیح داد: تحول در آموزش عالی شامل چرخش‌های تحول‌آفرین در آموزش است و مهم‌ترین تغییری که در دوره جدید شاهد آن هستیم حرکت از کمیت به کیفیت در بخش‌های مختلف آموزش و پژوهش و به‌نوعی حرکت از رویکرد تقاضامحور به رویکرد مزیت محور و مبتنی بر تقاضای اجتماعی جامعه است. 

تاکید بر اشتغال‌آفرین بودن آموزش و مزیت‌محور بودن پژوهش

مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان اصفهان، یکی از چالش‌های پیش‌رو که در دولت جدید به دنبال رفع آن هستند را اشتغال آفرین بودن آموزش و مزیت‌محور بودن پژوهش اعلام کرد و افزود: بسیاری از رشته‌ها که در حال حاضر در دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند ممکن است این قابلیت را نداشته و یا متقاضی نداشته باشند. به دنبال برطرف این مشکل در آموزش و توسعه ارتباط با صنعت و ایجاد تحول دربسته‌های فناوری در پژوهش هستیم.

فرامرزی در پاسخ به این پرسش که آمایش آموزش عالی در استان اصفهان به چه شکل دنبال می‌شود، گفت: بحث آمایش آموزش عالی در راستای سند آمایش سرزمین مطرح است که در دنیا نیز انجام می‌شود. آمایش به معنی هماهنگی انسان، فضا و سرزمین است و مشخص می‌کند که افراد در موقعیت‌های مختلف چه وظیفه‌ای دارند. با توجه به تغییر هرم جمعیتی، نیاز محور نبودن بسیاری از رشته‌ها و کاربردی نبودن برخی پژوهش‌ها، آمایش آموزش عالی در سال ۹۴ در شورای انقلاب فرهنگی به‌عنوان یک وظیفه به وزارت علوم محول شد و در سال‌های اخیر تلاش شده آمایش در سطح استان‌ها در خدمت مزیت‌ها و نیازهای آموزش عالی استانی باشد.

مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان اصفهان توضیح داد: براین اساس آموزش‌ها متناسب با نیازها و تقاضای هر استان باید شکل بگیرد و رشته‌ها براساس نیاز استان تعریف شود. در استان اصفهان از اواخر سال ۹۹ سند آمایش ابلاغ شد و دانشگاه اصفهان به‌عنوان متولی آمایش آموزش عالی استان کلیات این سند را تدوین کرد که به‌زودی برش استانی آن اعلام می‌شود.

دانشگاه اصفهان به دنبال نقش‌آفرینی بیشتر اجتماعی است

فرامرزی مهم‌ترین ویژگی آمایش آموزش عالی در استان اصفهان را مأموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها و متفاوت بودن نقشی که هرکدام در آموزش عالی می‌توانند اجرا کنند، معرفی کرد و یادآور شد: در حال حاضر بسیاری از رشته‌های دانشگاهی در بسیاری از زیر نظام‌های آموزشی یکسان ارائه می‌شود و گاهی پژوهش‌های یکسان انجام می‌شود. وجدای از این‌که همپوشانی رشته وجود دارد، در برخی مواقع و ممکن است رشته ارائه‌ شده و یا پژوهش انجم شده نیاز فعلی جامعه نباشد. دانشگاه اصفهان در دوره جدید با ایجاد پهنه نوآوری و با ارتباط گسترده‌تر با صنعت به دنبال نقش‌آفرینی بیشتر اجتماعی است. 

وی افزود: بر اساس آمایش آموزش عالی، آموزش عالی در آموزش، پژوهش و فناوری باید تأثیرگذاری اجتماعی داشته باشد که می‌تواند به شکل ثروت آفرینی، تغییر اشتغال یا تغییر سطح زندگی مردم دیده شود. در دوره جدید در دانشگاه اصفهان این موضوع دنبال می‌شود و سعی کرده‌ایم آموزش را هدفمند به‌پیش ببریم.

به گفته مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان اصفهان، دانشگاه‌های جامع باید بتوانند فناوری و آموزش عالی را در خدمت اشتغال‌آفرینی داشته باشند و آمایش آموزش عالی باید در راستای الزاماتی که مشخص‌شده صورت گیرد. برای مثال شرکت‌های دانش‌بنیان در اصفهان بیش از ۸ هزار شغل ایجاد کرده‌اند و یکی از راهکارهایی که فضای کسب‌وکار را بهبود می‌بخشد، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان است. از این‌رو توجه به این نکته نباید مورد غفلت قرار گیرد.

وی با تأکید با اینکه الزامات توسعه پایدار، وابسته به خروجی و بروندادهایی است که در دانشگاه انجام می‌شود، گفت: بر اساس آمار موجود، از ۴۹ پارک علم و فناوری و فضای اشتغالی که در کشور در پی آن ایجاد شده، ۱۲ درصد در استان اصفهان و شرکت‌های فناور مستقر در آن شکل‌گرفته است که این آمار نشان از توجه به دانش‌بنیان‌ها دارد. 

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید