فرهنگ > هنر – همشهری آنلاین:وقتی گفته میشود یکی از آثار کمال الملک هنگام ترمیم آسیبدیده موضوع آنقدر حساسیت برانگیز است که نشود از کنارش به سادگی گذشت ولی مسئولان مربوطه میگویند این مرمت موضوع تازهای نیست. «آسیب زدن به تابلوی کمالالملک در هنگام مرمت» تیتر مطلبی است که این روزها در برخی سایتها و رسانهها میچرخد؛ […]
فرهنگ > هنر – همشهری آنلاین:
وقتی گفته میشود یکی از آثار کمال الملک هنگام ترمیم آسیبدیده موضوع آنقدر حساسیت برانگیز است که نشود از کنارش به سادگی گذشت ولی مسئولان مربوطه میگویند این مرمت موضوع تازهای نیست.
«آسیب زدن به تابلوی کمالالملک در هنگام مرمت» تیتر مطلبی است که این روزها در برخی سایتها و رسانهها میچرخد؛ تابلویی که گفته میشود با مدیریت بخش مرمت کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی مرمت آن به سرانجام رسیده و در این روند به این اثر آسیب وارد شده است.
- مرمت ۶ سال پیش انجام شد
حسینعلی جعفریان مدیر بخش مرمت کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی درباره این تابلوی کمال الملک که با عنوان «سردار اسعد بختیاری» شناخته میشود و مرمت آن توضیح داد: این تابلو چند سالی است که مرمت شده است و موضوع متعلق به امروز نیست. ما اتفاقا برای مرمت این تابلو خود اثر را مرمت نکردیم بلکه لایه پارچه در بخش تکیهگاه و کلاف چوبیاش را درست کردیم و نوارگیری انجام دادیم. این اتفاق هم ۶ یا ۷ سال پیش رخ داد.
- ماجراها به دلیل تعدیل نیرو است
وی درباره اینکه چرا امروز دوباره حرف آسیب زدن به این تابلو مطرح شده است نیز گفت: همان سالها هم یک بار چنین اعتراضی شد که کارشناسان آمدند و با دستگاه رنگ را چک کردند و تایید کردند آسیبی وارد نشده است. این مرمت را آقای قانونی انجام دادهاند و بعد از اینکه ایشان این کار را انجام دادند برخی اساتید اصفهان اعتراض کردند که چرا کار به آنها سپرده نشده است. در حال حاضر هم دوباره این داستان بعد از تعدیل نیرویی که مجبور شدیم به خاطر کمبود بودجه در بخش مرمت انجام دهیم دارد رخ میدهد. الان هم حاضریم هر کارشناسی خواست بیاید و نشانمان بدهد که ما کجای تابلو را رنگ گذاشتهایم.
مدیر بخش مرمت کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اساسا بگذارید اینطور توضیح بدهم که رنگ گذاری روی اثر تاریخی تحریف آن نیست چون معمولا جایی از اثر رنگ گذاشته میشود که اصلا رنگی وجود نداشته باشد و در این صورت هر رنگی که مرمتکار بگذارد قابل برداشتن است. اگر هم تابلو رنگ داشته باشد که لزومی به رنگ گذاری نیست.
وی با اشاره به اینکه کتابخانه مجلس بیش از صد و بیست اثر فاخر در اختیار دارد، گفت: در سالهای اخیر ما بالغ بر ۲۰ اثر را مرمت کردهایم، اما بیشتر فعالیت ما روی نسخههای خطی است. ما برای مرمت هر اثر، تحقیق می کنیم و وقت بسیاری میگذاریم اما بیشتر مرمت ما معطوف به نوارگیری و درست کردن لبه هاست. حتی ما از چسبهای سنتی و برگشت پذیر در مرمت آثار استفاده میکنیم.
جعفریان تاکید کرد: در حال حاضر به جرات میگویم تنها نهادی که کار مرمت را انجام میدهد ما هستیم چون باقی نهادهای دولتی پول برای این کار ندارند و قیمت آثار آنقدر پایین است که بخش خصوصی هم اینهمه هزینه برای مرمت نمیگذارد.
وی در پایان از همه اساتید دعوت کرد به بخش مرمت موزه و مرکز اسناد رسمی کتابخانه مجلس شورای اسلامی سر بزنند و این تابلوها را از نزدیک ببینند.
Let’s block ads! (Why?)
RSS