امروز: جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 11 شوال 1445 | 2024-04-19
کد خبر: 505995 |
تاریخ انتشار : 31 اردیبهشت 1402 - 2:22 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

درگذشت اصغر رستگار، بستری شدن احمدرضا احمدی، گپ‌وگفت دولت‌آبادی و تاجیک‌ها در تهران، چگونگی ثبت آثار مولانا در یونسکو، اظهارات رضا کیانیان درباره هویت کشور، یک روایت آماری از تماشاگران تئاتر، شرم جمشید هاشم‌پور بعد از تماشای یک نمایش، جزییات مراسم تشییع رضا حداد، نمایش یادمان‌های امیرکبیر در کاخ گلستان، ترمیم نقاشی‌های مسجد خرمشهر و […]

درگذشت اصغر رستگار، بستری شدن احمدرضا احمدی، گپ‌وگفت دولت‌آبادی و تاجیک‌ها در تهران، چگونگی ثبت آثار مولانا در یونسکو، اظهارات رضا کیانیان درباره هویت کشور، یک روایت آماری از تماشاگران تئاتر، شرم جمشید هاشم‌پور بعد از تماشای یک نمایش، جزییات مراسم تشییع رضا حداد، نمایش یادمان‌های امیرکبیر در کاخ گلستان، ترمیم نقاشی‌های مسجد خرمشهر و ساخت سردیس جهان‌آرا از تازه‌ترین رویدادهای فرهنگی هنری است.
به گزارش صلح خبر، روز شنبه ۳۰ اردیبهشت، اصغر رستگار، مترجم، در ۷۴ سالگی از دنیا رفت. «در انتظار گودو»، «از عَدَن تا تبعید» تاریخِ حماسیِ قومِ «عهدِ عتیق»، نوشته‌ دیوید رال، «عیسا» نوشته‌ شارل گِن یُبِر (محققِ بزرگِ فرانسوی)، پنج نمایشنامه از هنریک ایبسن، «گزارشگرِ رازهایِ نهفت»،  «امپراتور و جلیلی» از آثار به‌جامانده از این مترجم است.
احمدرضا احمدی هم دوباره در بیمارستان بستری شده است. این شاعر و نویسنده از دوشنبه، ۲۵ اردیبهشت‌ماه، به دلیل شرایط نامناسب جسمی و نارسایی ریه دوباره در بیمارستان بستری شده و در حال حاضر نیز زیر نظر پزشکان در بیمارستان به‌سر می‌برد.
گپ‌وگفت دولت‌آبادی و تاجیک‌ها در تهران
محمود دولت‌آبادی هم در جریان نمایشگاه کتاب باجیک‌ها دیدار کرد و در گپ‌وگفت با آن‌ها بیان کرد که «این‌جا هنوز کشور حافظ و فردوسی است. این‌جا قبول عام شدن بسیار دشوار است. دشوار است که شما با خوانندگانت رابطه برقرار کنی و صبوری به خرج بدهی.»
تازه‌هایی در حاشیه نمایشگاه کتاب
همچنین سخنگوی نمایشگاه کتاب با ارائه آماری درباره تخلف‌ها و میزان فروش سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران گفت، نمایشگاه مجازی کتاب تمدید نخواهد شد.
مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی در حاشیه بازدید از سی ‌و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تفاهم‌نامه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و بنیاد سینمایی فارابی برای راه اندازی میز مشترک اقتباس خبر داد.
ایتالیایی‌ها کمتر کتاب می‌خوانند
در ادامه تازه‌های ادبی، آمارهای رسمی ایتالیا نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲ کتابخوانی در این کشور به کمترین حد در بیش از دو دهه اخیر رسیده است.
آثار مولانا چگونه در یونسکو ثبت شد؟
در حالی‌که روز جمعه سفیر جمهوری اسلامی ایران در یونسکو از ثبت سه اثر، از جمله مجموعه آثار مولانا به نام ایران در فهرست حافظه جهانی یونسکو خبر داد، مدیر موسسه پژوهشی میراث مکتوب از روند ثبت آثار مولانا در «فهرست حافظه جهانی» یونسکو توضیح داد. 
با مصادره مفاخر ایران چه چیزی در انتظارمان است؟
در ادامه نام‌گذاری‌های هفته میراث فرهنگی، که از ۲۸ اردیبهشت‌ماه آغاز شده است، روز سی‌ام اردیبهشت‌ماه از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، عنوان «ثبت آثار و مفاخر؛ عملکرد ملی، راهبرد جهانی» را گرفته است، این پرسش پیش می‌آید که عملکرد ملی برای حفظ و صیانت از مفاخر و مشاهیر ایرانی در این سال‌ها چه بوده و با مصادره مفاخر چه چیزی در انتظار کشور است؟ از این رو، صلح خبر با فرهاد نظری ‌ـ عضو کمیته میراث ناملموس آیسسکو و مدیرکل پیشین دفتر ثبت آثار تاریخی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ گفت‌وگو کرد.
اظهارات رضا کیانیان درباره هویت یک کشور 
همچنین  همزمان با هفته جهانی موزه‌ها و میراث فرهنگی نشست تخصصی با عنوان موزه‌ها و پایداری اجتماعی باحضور مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما، سید احمد محیط طباطبایی رئیس شورای بین المللی موزه‌ها، رسول صدرعاملی ، حبیب احمدزاده، رضا کیانیان و محمدرضا تقی پور مدیر موزه صلح در محل موزه سینمای ایران برگزار شد. رضا کیانیان در این مراسم گفت که« هر کشوری که سینما ندارد، هویت ندارد » و مدیر موزه صلح نیز در این نشست خاطره ای از عباس کیارستمی مطرح کرد.
«ناتو» بازیگر خراب‌کُن نیست
از سویی مهدی صفی یاری، تهیه کننده و کارگردان «ناتو» در گفت و گویی با صلح خبر شرکت کرد و درباره کلیت فضای این رئالیتی شو، دلیل انتخاب محمدرضا علیمردانی به عنوان گرداننده، علت انتخاب نام برنامه و دستمزدهای هنگفت برخی بازیگران برای حضور در رئالیتی شوها توضیحاتی را ارائه کرد.
یک روایت آماری از تماشاگران تئاتر
در ادامه، آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌هایی که فروردین و اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در سالن‌های مجموعه‌ی تماشاخانه‌ی ایران‌شهر به‌روی صحنه رفتند اعلام شد و آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایش های به صحنه رفته در تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار هنر تا پایان روز جمعه بیست و نهم اردیبهشت ماه به تفکیک اجراها مشخص شد.
«هفت خان اسفندیار» و «بی صورت فلکی» از خرداد اجرا می‌شوند
همچنین گفته شد که «هفت خان اسفندیار» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین پارسایی این اثر نمایشی از روز اول تا روز دوازدهم خردادماه ساعت ۱۹:۳۰ در تالار وحدت اجرا خواهد شد و «بی صورت فلکی» نیز عنوان یکی از تازه‌ترین آثار نمایشی تئاترشهر است که از خرداد ماه سال ۱۴۰۲ به کارگردانی مریم باقری در تالار چهارسو مجموعه روی صحنه می رود.
رضا حداد؛ از مرگ تا مراسم تشییع
رضا حداد ـ کارگردان تئاترـ روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ماه سکته قلبی کرد و از دنیا رفت. مراسم تشییع و بدرقه پیکر این هنرمند، روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ از مقابل خانه هنرمندان ایران برپا خواهد شد.
در پی این اتفاق کارگردانان سه اثر نمایشی به صحنه رفته در تالارهای اصلی، چهارسو و سایه مجموعه تئاترشهر شامگاه جمعه بیست و نهم اردیبهشت ماه اجراهای پایانی خود را به رضا حداد تقدیم کردند.
شرم می‌کنم بگویم هنرپیشه‌ام
جمشید هاشم‌پور هم که در آخرین روز از اجرای عمومی نمایش «لانگ شات» حاضر شده بود، پس از تماشای این نمایش گفت: با تماشای نمایش «لانگ شات» محمدرضا مالکی احساس کردم هیچ چیزی از بازیگری و سینما بلد نیستم، اصلا شرم می‌کنم بگویم هنرپیشه‌ام. انگار باید از صفر شروع کنم.
افزون بر این‌ها، محمد مهدی عسگرپور به مدت دو سال دیگر به عنوان نایب رئیس در حوزه آسیا و عضو کمیته اجرایی این فدراسیون انتخاب شد.
عباس کیارستمی ۲۶ سال قبل چه نمره‌ای گرفت؟
همچنین نشریه اسکرین فهرست فیلم‌هایی که در ۳۸ سال گذشته بیشترین نمرات را در جدول منتقدان کن کسب کرده اند منتشر کرد  که این فهرست نشان می‌دهد که فیلم «طعم گیلاس» عباس کیارستمی در سال ۱۹۹۷ (۲۶ سال قبل) بالاترین نمره را به خود اختصاص داده بود.
شان پن در کن؛ از اعتصاب تا هوش مصنوعی
این در حالی بود که «شان پن» در حاشیه جشنواره کن ضمن اعلام همبستگی با اعتصاب انجمن نویسندگان آمریکا، مخالفت با هوش مصنوعی را نوعی حقارت بشری دانست.
و  در حالی که یک سوم از فیلم‌های بخش مسابقه اصلی جشنواره کن به نمایش گذاشته شده‌اند، تاکنون فیلم «درباره علف‌های خشک» ساخته «نوری بیلگه جیلان» بالاترین نمره را کسب کرده است.
حراج «ملی» چطور به «ایرانیان» تغییر کرد؟
نخستین دوره حراج ملی مهرماه سال ۱۳۹۵ برگزار شد؛ این حراج هفت دوره ادامه داشت و تیرماه ۱۴۰۱ آخرین دوره برگزاری آن بود که حواشی بسیاری را به دنبال داشت. در پی اتفاقات دوره آخر، چندی پیش مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تغییر حراج «ملی» به حراج «ایرانیان» خبر داد و حالا توضیحاتی در این باره ارائه کرده است. او می‌گوید مشکلاتی که این حراج داشت به طور کامل برطرف خواهد شد.
ترمیم نقاشی‌های مسجد خرمشهر و ساخت سردیس جهان‌آرا
نشست خبری پویش «خانه‌ام خرمشهر» به‌منظور گرامیداشت حماسۀ «سوم خرداد» و یادمانی از حادثۀ سال گذشتۀ «برج متروپل» روز شنبه در حوزه هنری برگزار شد و به برخی از جزئیات آن، مانند برگزاری نمایشگاهی از مجموعه‌ آثار و تولیدات هنرمندان از دهه ۶۰ با موضوع «آزادسازی خرمشهر»، ترمیم نقاشی‌های ناصر پلنگی (نقاش دفاع مقدس)، رونمایی از سردیس شهدای خرمشهر، ارائۀ جایزه هنری شهید بهروز مرادی برای نخستین‌بار، اکران خصوصی فیلم «دستۀ دختران» و چندین برنامۀ دیگر در تهران، خرمشهر و آبادان اشاره شد.
نمایش یادمان‌های امیرکبیر در کاخ گلستان
در ادامه، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از افتتاح تالار و برپایی همایش یادمان «اتابک اعظم میرزا محمدتقی خان امیرکبیر نظام فراهانی» در این مجموعه جهانی خبر داد.
در نهایت این‌که  حراجی ساتبیز با گردهمایی نقاشی‌های ارزشمند دنیای هنر درحالی به پایان رسید که هنرمندان نامداری همچون «گوستاو کلیمت»‌ و «رنه ماگریت»‌ بار دیگر ثابت کردند که همچنان بین مجموعه‌داران ثروتمند محبوبیت دارند.
پیشنهادهایی برای خواندن:
آخرین جمعه نمایشگاه کتاب
سفیر عجیب در ایران چه می‌کند؟
اعتراف برنده نوبل به استفاده از هوش مصنوعی
معرفی میراث فرهنگی به کودکان با ساخت کارتون
دستور پوتین برای برگرداندن مشهورترین اثر هنری روسیه به کلیسا
در پشت صحنه «رهایم کن» چه می‌گذرد؟ + عکس
انتهای پیام 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید