پارسی وی:درحالیکه طی سالهای اخیر ساخت متروهای چند کلانشهر کشور در دستور کار قرار گرفته اما هر از گاهی مسئولان از مشکلاتی پرده برمیدارند که نشان میدهد یا دولت در تأمین اعتبار کوتاهی میکند یا تلاش لازم در ساخت مترو صورت نمیگیرد. البته بدهی دولت و اجرا نشدن صحیح قانون یکمیلیارد دلاری مصوب مجلس برای […]
پارسی وی:درحالیکه طی سالهای اخیر ساخت متروهای چند کلانشهر کشور در دستور کار قرار گرفته اما هر از گاهی مسئولان از مشکلاتی پرده برمیدارند که نشان میدهد یا دولت در تأمین اعتبار کوتاهی میکند یا تلاش لازم در ساخت مترو صورت نمیگیرد.
البته بدهی دولت و اجرا نشدن صحیح قانون یکمیلیارد دلاری مصوب مجلس برای ساخت مترو در 6کلانشهر کشور از قبل وجود داشته و هنوز هم وجود دارد. زمان بهرهبرداری از فاز نخست متروی چند کلانشهر، اول خردادماه امسال اعلام شده بود اما با گذشت چند روز از این تاریخ، بازهم شاهد عمل نشدن به وعدههای پیشین هستیم.
متروی تبریز؛ مشکل واگن یا ناهماهنگی مسئولان؟
چندی پیش مسئولان استانداری آذربایجانشرقی به مردم تبریز وعده دادند که متروی این شهر بهزودی و اوایل خرداد به بهرهبرداری میرسد. محمد اشرفنیا، معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در این زمینه با اشاره به اینکه مرحله نخست خط اول متروی تبریز به طول 6کیلومتر از ائلگلی تا دانشگاه پیشبینی شده، به فارس گفت: مرحله نخست این طرح که از طرحهای مهر ماندگار تلقی میشود، با 5/99درصد پیشرفت در بخش ابنیه و 88درصد در بخش تجهیزات، اوایل خردادماه امسال به بهرهبرداری میرسد. این در حالی است که شهرداری تبریز هم افتتاح قطار شهری را در موعد یادشده بعید دانسته و علت آن را وارد نشدن واگنهای مترو از کشور چین عنوان کرد. شهردار تبریز گفت: بهنظر من تا زمانی که مهمترین مشکل قطار شهری که همان ورود واگنها به شهر، مونتاژ و نصب آنها روی ریلهاست حل نشود، اظهارنظر در اینباره مفهومی ندارد. از سوی دیگر محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز به سایر مشکلات این طرح اشاره کرده و اظهار داشت: طبق آخرین بازدیدی که از مترو داشتیم، فقط ریل و راهآهن آماده است و هنوز سقفها و یکسری حفاظهای آن تکمیل نشده است. به گفته وی، مشکل دیگری که مانع پیشرفت طرح متروی تبریز شده، ناهماهنگی بین مسئولان است.
مشکلات ارزی متروی اهواز
در مورد متروی اهواز هم تأمین نشدن اعتبارات و مشکلات ارزی دلیل جلونرفتن کار عنوان میشود. به گزارش مهر مدیرعامل سـازمان قطارشـهری اهواز در همین رابطه گفت: یکی از مشکلات مترو، عدمتأمین اعتبار لازم برای اجراست. عباس هلاکویی افزود: براساس قانون، 50درصد اعتبارات از طرف دولت و نیمی از آن باید از سوی شهرداری تأمین شود اما بهدلیل مشکلات موجود، شهرداری نتوانست به طرح کمک مالی کند. وی ادامه داد: متروی اهواز باید از فاینانس استفاده میکرد اما مشکلات مانع از تحقق آن شد. با اعتبارات دولتی هم نمیتوان براساس برنامه زمانبندی 24ایستگاه را اجرا کرد. متروی اهواز برای اجرا طبق برنامه زمانبندی، سالانه به 180میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما فقط نیمی از این پول تأمین میشود.
بلاتکلیفی متروی اصفهان
در مورد متروی اصفهان اظهارات متناقضی از سوی مسئولان صورت میگیرد. بهطور نمونه عباس حاجرسولیها، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان مقصر اصلی تأخیر در بهرهبرداری از مترو را بانک میداند که هنوز دستور واریز پول را به شرکت سازنده واگن نداده است. وی گفته است: واگن متروی اصفهان آماده حمل به ایران است و 5 درصد باقیمانده از مبلغ قرارداد که مقرر شده بود موقع تحویل به شرکت سازنده پرداخت شود توسط شرکت خریدار پرداخت شده ولی مدیریت بانک مورد نظر هنوز دستور واریز پول به شرکت سازنده را نداده است. با این حال مصطفی نوریان معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان اعلام کرد: تا پایان خردادماه امسال فاز نخست متروی اصفهان از پاسداران به سمت میدان شهدا راهاندازی میشود و بیش از 30درصد شهروندان در این خط سرویسدهی میشوند. گفتنی است استاندار اصفهان پایان ساخت 10ایستگاه متروی اصفهان را همزمان با پایان دولت اعلام کرده است.
متروی رشت پس از 27ماه
یکی از مصوبات دور سوم سفر رئیسجمهور و هیأت دولت به استان گیلان در بهمنماه 1389، اتمام مطالعه و احداث قطار شهری رشت بوده که بنا به تأکید محمد رضا رحیمی معاون اول رئیسجمهور، این مطالعات باید در 2سال آینده به اتمام رسیده و سپس، عملیات اجرایی آن آغاز میشد. به گزارش ایلنا بنا به اظهارات سیدمحمد علی ثابت قدم، شهردار کلانشهر رشت، ساخت قطار شهری این شهر در مدت 5سال باید به اتمام برسد اما بهنظر میرسد با این روند، دچار تأخیر شود.
متروی شیراز و اظهارات متفاوت
طبق وعدهها باید حداکثر در اوایل سال 92واگذاری 15واگن از واگنهای خریداریشده به متروی شیراز انجام میشد و درماه جاری شاهد راهاندازی مترو باشیم. این درصورتی است که مردم شیراز وعده افتتاح متروی شیراز را موضوعی تکراری دانسته و معتقدند مترو دوباره تأخیر خواهد داشت. حسین صادق عابدین، استاندار فارس هم در این زمینه چندی پیش گفت: شخصاً صحبتی درخصوص زمان دقیق بهرهبرداری نکردهام. با وجود این به گزارش یکخبرگزاری محلی وی بارها تاریخهای متعددی را برای زمان افتتاح متروی شیراز بیان کرده است که «پایان سال ۹۱»، «3ماه اول سال ۹۲» و «خردادماه92» از سوی صادق عابدین درخصوص زمان دقیق بهرهبرداری متروی شیراز مطرح شده است! شایان ذکر است که در سال گذشته فرجالله رجبی، مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز در گفتوگو با مهر عنوان کرده بود که فاز یک متروی این کلانشهر در بهمنماه 91افتتاح میشود. با وجود این وی اواخر فروردین92 از تکمیلشدن ایستگاههای احسان، شریعتی و قصرالدشت خط یک متروی شیراز خبر داد و اعلام کرد درصورت تزریق باقیمانده اعتبار مورد لزوم به این طرح، واگنهای ساخته شده مراحل بارگیری و ورود به پروژه را طی خواهند کرد و مترو در خردادماه92 افتتاح میشود. بنابراین باید کمی منتظر ماند و دید آیا این اتفاق میافتد یا خیر؟