وی در خصوص فلسفه وجودی شوراها اظهار کرد: بنا بر اصل ۱۰۰ و ۱۰۶ قانون اساسی است که قانون به جهت ایجاد سیستم عدم تمرکز و دخالت دادن مردم در مقدرات و مدیریت شهری، وجود شوراهای اسلامی شهرها را پیش بینی کرد.
وی با بیان اینکه به جز اصل ۱۰۶ قانون اساسی، مجموعه ضوابط ابلاغی در قالب قانون شوراها در ۹۴ ماده در سال ۱۳۷۵ ، پایه گذار ایجاد شوراهای اسلامی شهرها شد که در بند اول آن برنامه ریزی، توسعه و بهبود و ایجاد شرایط مناسب اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و … مدنظر قرار گرفته است، گفت: در دین مبین اسلام و در سفارشات امیرالمومنین علی(ع) اصل مشورت مورد توجه قرار دارد و مسلما یک انسان منطقی برای اتخاذ تصمیم درست نیازمند مشورت است و در همه امور خاصه شرایط کنونی که با توسعه زندگی اجتماعی و پیشرفت و ارتقای زندگی روبرو هستیم و برای کاهش خطاها، از دست ندادن منابع در حوزه های مختلف و جلب سرمایه اجتماعی به امر مشورت احتیاج داریم.
پیش نویس طرح مدیریت یکپارچه شهری در کمیسیون شوراهای مجلس خاک می خورد
میرنظامی با اشاره به جایگاه مهم و تاثیرگذار انجمن شهر در مدیریت شهری در شهرهای کشورهای توسعه یافته، گفت: در ایران قانون اساسی به درستی جایگاه شوراها را تبیین کرده است، اما متاسفانه قانون مصوب شده در مجلس دارای ضعف زیادی است و مجلس و بویژه کمیسیون شوراها باید به نقایص موجود در قانون شوراها، از جمله نحوه حضور نمایندگان در پارلمان محلی، نحوه پرداخت حقوق و دستمزد، عدم توجه به مدیریت توسعه یافته و … رسیدگی کنند.
وی تاکید کرد: سال هاست که پیش نویس طرح مدیریت یکپارچه شهری در کمیسیون شوراهای مجلس در حال خاک خوردن است و در واقع پارلمان ملی نسبت به این طرح پیش نویس بی توجهی کرده و رسیدگی به این امر را باید مطالبه کرد.
رییس شورای شهر اراک با اشاره به سنگینی و وقت گیر بودن رسیدگی به وظایف شورایی و مدیریت شهری و بی توجهی قانون شوراها به این مسئله اظهار کرد: در قانون مجلس شورای اسلامی، یک نماینده با ورود به مجلس، از شغل قبلی خود منقطع می شود، اما در قانون شوراها اینگونه نیست و حضور نماینده مردم در پارلمان محلی و مدت زمانی که در این رابطه صرف می کند، حالت بینابینی دارد. شرایط سیالی را در اینباره لحاظ کرده اند و در واقع رفتاری سلیقه ای در این حوزه صورت گرفته است در حالی که امور مدیریت شهری بسیار زمانبر هستند و تنوع کار بسیار بالاست. در واقع می توان گفت اینکار بسیار وقت گیر است و مدت زمانی که نمایندگان مردم در شورای شهر در بحث مدیریت شهری صرف می کنند از زمانی که نمایندگان مردم در مجلس صرف می کنند بسیار بیشتر است، پس باید برای این مهم فکری کرد.
وی گفت: متاسفانه در کنار این نواقص، فرهنگ کار شورایی در کشور ضعیف است، البته به دلیل پیشینه فرهنگی و تربیت دینی، ایرانیان در زمان وقوع حوادث و اتفاقات حضور بسیار خوبی در عرصه داشته و مشارکت بالایی رقم می خورد، اما در بحث کار شورایی و مباحث جمعی و مشارکت اجتماعی دچار ضعف هستیم. تجربه شوراهای گذشته این پیام را می رساند که شوراها باید بیشتر ورزیده و پخته شوند و نسبت به کار شورایی و جمعی اهتمام داشته باشد تا رای اکثریت کار را تمام کند.
میرنظامی افزود: گاها شاهدیم که برخی از نمایندگان تلاش می کنند تا با فریاد موضوع مورد نظرشان را به جمع بقبولانند که این امر با روح کار شورایی و تعالیم دینی و فرهنگی و منطقی فاصله دارد چراکه در کار شورایی باید با گفتمان و طبق نظر اکثریت تصمیم نهایی را اتخاذ کرد.
بی توجهی به بزرگترین بیت المال در کشور
وی در ادامه بر لزوم توجه به منابع نیز تاکید کرد و گفت: آنچه در کشور ما بیش از هر چیز دیگری مورد بی توجهی قرار می گیرد، منبع باارزش زمان است که بزرگترین بیت المال محسوب می شود. امروز منابع مالی و زمانی محدود و نیازها نامحدود هستند و اگر نتوانیم بین این موارد توازن برقرار کنیم، اتلاف منابع صورت می گیرد، بر این اساس در این راستا اولویت بندی بسیار اهمیت دارد ولی متاسفانه در کشور با کم توجهی نسبت به اولویت ها روبرو هستیم که این امر قطعا به کارکرد مجموعه ها آسیب وارد می کند.
رییس شورای شهر اراک با تاکید بر اینکه وجود شوراها در کشور مایه برکت است، افزود: برخی افراد معتقدند که وجود شوراها ضرورتی ندارد و وزارت کشور می تواند امور را دنبال کند در حالی که به عنوان یک عضو شورای شهر اراک چنین اعتقادی ندارم و معتقدم یکی از ابزارهایی که مردم را قادر می کند در کنترل شرایط دخیل باشند نظام شورایی است، اگر زمانی شهردار عملکرد ضعیفی داشته باشد، مطالبه عمومی از بستر اجتماع در این مورد، شورا را وادار به واکنش می کند و نمایندگان حاضر در شورا، نمایندگان مردم هستند که مطالبات آنها را دنبال می کند، ولی اگر صرفا وزارت کشور تصمیم گیرنده باشد، قطعا مکانیزمی برای تغییرات و تحولات در دست مردم نخواهد بود.
نظام شورایی؛ ابزاری برای پیشرفت اقتصادی شهرها/لیستهای انتخاباتی، ناقص و کارشناسی نشدهاند
وی با اشاره به اهمیت سیستم های عدم تمرکز مانند سیستم شورایی، بیان کرد: نظام شورایی که مبتنی بر سیستم عدم تمرکز است، یک مسیر برای پیشرفت اقتصاد شهری، بهبود مدیریت شهری و … است و شوراها مایه برکت برای مجموعه مدیریت شهری هستند، مشروط بر اینکه اعضای شورا در جای درست خود قرار بگیرند و ارائه لیست توسط نظام حزبی نیز به درستی انجام شود.
میرنظامی با اشاره به لیست های داوطلبان که در برخی دوره های انتخابات توسط احزاب معرفی می شوند، تصریح کرد: متاسفانه مردم در انتخابات با ارائه لیست های ناقص و خوب کارشناسی نشده توسط احزاب روبرو هستیم و در عمل گاهی این لیست ها کارکرد لازم را ندارند، بارها این اتفاق را از دوره اول شوراها تا دوره ششم شاهد بوده ایم که گاها به سیاسی شدن شوراها منجر شده و این مسئله یکی از گرفتاری بزرگ شوراهاست.
غلبه سیاست بر خواسته مردم جفاست/بدنه اجرایی دولت هنوز شورا را نپذیرفته
وی با بیان اینکه شورای ششم شهر اراک برآمده از لیست ائتلاف نیروهای انقلاب است، گفت: نمی شود که یک فرد فاقد شناسنامه سیاسی باشد ولی در عین حال، اینکه مباحث سیاسی غالب بر خواسته های مردم باشد، قطعا جفاست. در واقع در حوزه مدیریت شهری، اولویت ها و ضروریات، مسائل مربوط به مصلحت شهر هستند و نباید مباحث سیاسی را در این عرصه دخالت داد.
رییس شورای شهر اراک در خصوص پذیرش جایگاه شوراها از سوی دستگاه های اجرایی اظهار کرد: از زمان تدوین قانون اساسی تا اجرایی شدن قانون شوراها، کشور در بحث شوراها با عقب افتادگی روبرو بود و این عقب افتادگی باعث شد که بدنه اجرایی کشور پذیرش و درک لازم را در موضوع شوراها نداشته باشد. شروع کار شوراها در واقع با پرداختن به امور سیاسی همسو شد تا جایی که شورای اول شهر تهران به دلیل همین سیاسی شدن، منحل شد و در واقع فعالیت شوراها با دو اشکال عمده نرسیدن سیستم اجرایی کشور به بلوغ لازم در این عرصه و عدم اشراف شورایی ها به علل تشکیل شوراها که همان بهبود نظام مدیریت شهری بدون پرداختن به مباحث سیاسی است، روبرو بود.
توسعه گردشگری دره گردو؛ گرفتار کندی و مقاومت در همکاری با مدیریت شهری
وی با بیان اینکه به نظر میرسد که همچنان این عدم پذیرش وجود دارد، هرچند این میزان پذیرش به رویکردهای دولت مختلف نیز بستگی دارد، افزود: در حال حاضر استاندار مرکزی و معاونت های استانداری در عالی ترین وضعیت ممکن با شورای شهر همکاری دارند و توصیه های استاندار به دستگاه های اجرایی مبتنی بر تعامل حداکثری با شوراهاست که این امر می تواند در پذیرش و همکاری با شورا بسیار اثربخش باشد، هر چند همچنان میزان پذیرش ها نسبی است، به عنوان مثال در دوره ای انتظار می رفت که اداره کل راه و شهرسازی استان درخصوص تثبیت مالکیت و تایید وضعیت اراضی دره گردو تعامل بیشتری با مدیریت شهری داشته باشد، اما با کندی و مقاومت در همکاری ها روبرو بودیم و همین رفتارها باعث شد که بیش از ۲۵ سال با مسائل حقوقی در اراضی دره گردو مواجه باشیم، در حالی که اگر این مشکلات حل می شد کار سرعت بیشتری داشت هر چند که در ماه های اخیر با همکاری استاندار و معاون عمرانی استانداری مشکلات حل شده و تعیین قیمت اراضی به مرحله کارشناسی رسید تا شهرداری وارد پروسه خرید شود و سپس اراضی را به سرمایه گذار واگذار کند، چراکه شهرداری منابع محدودی دارد و احیا و آبادانی دره گردو به عنوان منطقه ویژه گردشگری نیازمند بیش از دو هزار میلیارد تومان اعتبار است.
میرنظامی تاکید کرد: اگر دستگاه های اجرایی همکاری بیشتری با هم داشته باشد ضمن جلب رضایت عمومی، نشاط اجتماعی و امید در جامعه ارتقا می یابد.
در انتخاب شهردار از استقلال شورا صیانت کردیم
وی در پاسخ به این سوال که چقدر تلاش شد که مباحث و خواسته های سیاسی تاثیری بر عملکرد شورای ششم نداشته باشد، بیان کرد: شورای ششم استقلال خود را در گام نخست در انتخاب شهردار اراک نشان داد و ضمن احترام به نمایندگان مجلس و استفاده از نظرات آنها، اما براساس قانون تلاش بسیاری برای استقلال شورا در انتخاب سرپرست و شهردار صورت گرفت، قطعا نمایندگان مجلس نظراتی در این رابطه داشتند، ولی شخصا به همراه تعدادی از اعضا سعی داشتیم از استقلال شورا صیانت کنیم چراکه شورا نباید در سایه فرد یا جناح سیاسی قرار گیرد چون ماهیت و هویت شورا در قانون مشخص است.
رییس شورای شهر اراک افزود: در طول هشت ماه اخیر، با وجود آنکه هر ۱۱ عضو شورای شهر اراک منصوب به یک جریان سیاسی(جریان انقلابی) هستند سعی شد که مباحث سیاسی در امور دخالتی نداشته باشد و منافع مردم در اولویت باشد که مصوبات موجود گویای این تلاش است، البته فارغ از مصوبات که رنگ و بوی سیاسی نداشت، گاهی اظهاراتی از سوی برخی افراد مطرح می شود که به شخصه اسم آن را تلاش برای دیده شدن می گذارم. شخصا فردی سیاسی هستم، اما همواره توجه داشته ام که در حوزه مدیریت شهری رویه غیرسیاسی داشته باشم، هرچند گاهی افراد به دلیل محقق نشدن خواسته هایشان، انگ سیاسی کاری به شورا می زنند.
نبود تفرجگاه، خلاء بزرگ اراک/رفع موانع حقوقی دره گردو ۷ ماه زمان برد
میرنظامی در خصوص تحقق شعارهای شورای ششم در طول هشت ماه اخیر گفت: شورا از ابتدا به دلیل کاستی های فرهنگی و اجتماعی موجود در شهر، رویکرد فرهنگی و اجتماعی را در پیش گرفت.
وی با بیان اینکه آمارها و شاخص ها مسیر را مشخص می کنند، افزود: اراک در حوزه سرمایه اجتماعی، نشاط اجتماعی و عدالت اجتماعی، نرخ موالید و طلاق و ازدواج وضعیت خوبی ندارد و با شرایط مطلوب فاصله بسیار داریم. توجه به این موارد باعث شد که شورا رویکرد فرهنگی و اجتماعی را در اولویت خود قرار دهد، مسلما برای بهبود این شرایط باید اقداماتی صورت گیرد ولی اقدامات فرهنگی عموما دیر بازده هستند.
وی بیان کرد: یکی از خلاءهای مهم شهر اراک نبود تفریحگاه است، در این حوزه در حال حاضر دره گردو، پارک جنگلی شهید باهنر و بام اراک برای بهبود زیرساخت های تفریحی در این شهر مدنظر شورا قرار گرفته است ولی کار زمانبر است برای مثال رفع موانع حقوقی دره گردو و پارک جنگلی شهید باهنر حدود هفت ماه زمان برد و جلسات متعددی در این رابطه برگزار شد.
وی با تاکید بر اینکه ما در صدد توسعه تفریحگاه ها هستیم ولی قطعا دستیابی به نتیجه در این حوزه زمان می برد، گفت: برگزاری هفته اراک و برپایی نوروزگاه ها در ایام نوروز از دیگر اقدامات مدیریت شهری برای بهبود روحیه شهری در اراک بوده اند، هر چند قطعا اقداماتی بدون اشکال نبوده اند و برای مثال می شد که نوروزگاه را فقط محدود به دره گردو نکرد، همچنین باید به این نکته توجه کرد که رویکرد فرهنگی اجتماعی به معنای غفلت از امور عمرانی و انجام وظایف روتین شهرداری نیست بویژه اینکه برخی امور عمرانی اثرات فرهنگی و اجتماعی هم دارند که شورا پیگیر اجرای آنهاست.
عملکرد هشت ماهه شورا خوب بود/کمبود منابع، مانعی برای برنامه ریزی ها
میرنظامی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اواخر سال گذشته برای اولین بار بیشترین تعداد اتوبوس برای شهر اراک خریداری شد. ابتدا ۴۵ دستگاه اتوبوس و میدل باس خریداری شد، خرید ۵۰ دستگاه دیگر در پایان ۱۴۰۰ مصوب شد، خرید ۱۲ دستگاه در بودجه سال ۱۴۰۱ برنامه ریزی شده است و ۱۰ دستگاه نیز بازسازی اساسی خواهد شد که مسلما تزریق این ۱۱۷ دستگاه به ناوگان حمل و نقل، کاهش زمان انتظار مردم در ایستگاه های اتوبوس و کاهش آلودگی هوا را به همراه دارد و قطعا این شرایط رضایت عمومی مردم که در افزایش سرمایه اجتماعی و فرهنگ جامعه تاثیر دارد را به دنبال خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه شورای شهر در هشت ماه اخیر عملکرد خوبی داشته است، قطعا می توانستیم بهتر عمل کنیم، ولی کارنامه قابل قبولی ارائه شده است، افزود: قطعا در مسیر اجرای برنامه ها، باید محدودیت ها را نیز دید، شورا تمایل دارد که در هر محله یک فرهنگسرا و سالن ورزشی وجود داشته باشد، اما با کمبود منابع و اعتبار روبرو هستیم، احداث یک سالن ورزشی در یک محله یک چهارم بودجه سالانه شهرداری را که بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان است نیاز دارد که قطعا این امر میسر نمی شود.
سه هزار نیرو و ۲۰۰ کارشناس/درخصوص المان های نوروزی میشد بهتر عمل کرد
رییس شورای شهر اراک با بیان اینکه تحقق شعارها و رویکردهای فرهنگی منوط به برخورداری از پشتوانه های مالی است، گفت: ایده بسیار است، اما محدودیت های مالی قدری دست و پا گیر شده است، به عنوان مثال سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری ۱۵ نیرو و ۵۰ میلیارد تومان اعتبار دارد که این رقم و این تعداد نیرو در قبال موضوعات فرهنگی که شورا در نظر دارد و برای اجرای برنامه های بسیاری که در این حوزه تدوین کرده است رقم بالایی نیست.
وی یکی از ضعف های مهم شهرداری اراک را کمبود نیروی کارشناسی، خبره و موضوعی دانست و گفت: شهرداری بیش از سه هزار نیرو دارد، اما شاید تعداد کارشناسان خبره اش در موضوعات مختلف به ۲۰۰ نفر هم نرسد که این کمبود نیروی تخصصی قطعا در برخی عملکردها و محصولاتی که در نهایت در اختیار مردم قرار می گیرد، خودنمایی می کند.
وی درخصوص انتقداتی که به المان های نوروزی سال 1401 وارد است، گفت: در خصوص ساخت و عرضه المان های شهری نباید صرفا به دنبال طرح های انتزاعی و مفهومی بود، درست است که می شد، در ساخت و ارائه این المان ها پخته تر و بهتر عمل کرد و به جای ۱۰۰ المان، تعداد کمتر با کیفیت و مفهوم بیشتری تولید کرد، ولی به لحاظ کلی، اقدام انجام شده معدل بدی دریافت نمی کند بویژه اینکه برخی از این المان ها که شخصیت های کارتونی را به نمایش گذاشته بودند، نظر قشر کودک و نوجوان را جلب کردند.
عملکرد شهرداری کند است/سازمان سیما و منظر فاقد نقشه راه
میرنظامی تاکید کرد: مسلما برای اجرای برنامه های شهری و تولید محصول در این عرصه باید از نظرات جامعه شناسان، متخصصان مردم شناسی و کارشناسان ویژه گروه های سنی مختلف استفاده کرد. شهر اراک در بحث سیما و منظر شهری نیازمند یک تغییر نگرش است در حالی که باید برای هر اقدامی متفکرانه رفتار کرد، به عنوان مثال اگر یکی دو ماه قبل از نوروز، یک گروه کارشناسی با تخصص های مختلف تشکیل می شد و در مورد ساخت المان ها مطالعه می شد، قطعا المان های کیفی تری در شهر به نمایش گذاشته می شد.
وزارت کشور مجوز استخدام نمی دهد، قرارداد حجمی می بندند/شهرداری فکر و طرح نو می خواهد
وی با اشاره به اینکه متاسفانه با کندی در عملکرد شهرداری روبرو هستیم، افزود: در سازمان سیما و منظر شهری نقشه راهی وجود ندارد و باید این نقیصه ترمیم شود، عدم صدور مجوز استخدام از سوی وزارت کشور و سازمان شهرداری ها باعث شده است که از قراردادهای حجمی استفاده شود و بواسطه این رویکرد، شهرداری ها ضربه می خورند چراکه در این شرایط اقدام به جذب نیروی غیرکارشناس می شود و یک هیبت نامتوازن با سر کوچک و بدنی فربه برای شهرداری ها ایجاد می شود.
وی با اشاره به اینکه موانع حقوقی، اجرایی و قانونی و دخالت های بیجای سازمان همیاری شهرداری ها و وزارت کشور و … فعالیت ها و تصمیمات مدیریت شهری را دشوار کرده است، افزود: مدیریت شهری کار بسیار پرزحمتی است ولی گاهی این زحمت ها دیده نمی شود، اما به محض بروز کم و کاستی، موضوع به سرعت برجسته می شود. اگر نیروی کارآمد و متخصص در سازمان سیما و منظر شهرداری اراک وجود داشته باشد، قطعا شاهد حضور افرادی که وقت استراحت آنها فرا رسیده در این سازمان نبودیم، این سازمان و مجموعه شهرداری نیازمند فکر و طرح نو و تحول است.
نگران جذب سرمایه گذار برای سه نشانگاه اراک هستیم/کشور تا ۱۴۰۳ پیش فروش شده
میرنظامی در خصوص جذب سرمایه گذار برای تحقق پروژه های بزرگ در شهر اراک با بیان اینکه متاسفانه در سال های گذشته سرمایه گذاران فراری داده شدند و در سال های اخیر، شرایط تحریمی مانع حضور سرمایه گذاران شده است، اظهار کرد: یک سوال مطرح است، آیا امروز سرمایه گذاری وجود دارد که دو هزار میلیارد تومان در دره گردو هزینه کند در حالی که شاید طی ۵۰ سال آینده این سرمایه بازنگردد؟ یک سرمایه گذار به دنبال سود حاصل از سرمایه گذاری است، زمانی که حضور در یک پروژه و سرمایه گذاری در آن برای فرد صرفه ای نداشته و ریسک سرمایه گذاری بالا باشد سرمایه گذار فرار می کند و امروز هم دقیقا نگرانی اصلی ما پس از رفع موانع حقوقی سه نشانگاه تفریحی شهر اراک (دره گردو، پارک شهید باهنر و بام اراک) جذب سرمایه گذار است.
وی گفت: در حال حاضر به دلیل فروش اوراق خزانه توسط دولت قبل، کشور تا سال ۱۴۰۳ عملا پیش فروش شده است و حجم عظیمی از بدهی و اوراق روی دست دولت سیزدهم مانده است. در واقع رییس جمهور مانند مدیر تسویه یک شرکت ورشکسته باید تا دو سال آینده این بدهی ها را تسویه کند، مسلما در این شرایط حضور سرمایه گذار کار سختی است، هر چند که با افرادی برای سرمایه گذاری در این سه نشانگاه مذاکره شده که امیدواریم به سرانجام برسد، البته شورای شهر امسال برای دره گردو ۷۰ میلیارد تومان بودجه تعیین کرده است، اما مسلما برای آماده سازی دره گردو و ایجاد زیرساخت های فرهنگی و وروزشی و تفریحی در این منطقه باید هزینه های بسیاری صورت گیرد که نیازمند سرمایه گذار است و قطعا زمانبر هم خواهد بود.
سرمایه گذار نباشد، پروژه دره گردو را باید با قطعه بندی پیش برد
رییس شورای شهر اراک تاکید کرد: البته مدیریت شهری براساس منابع و ظرفیت خود کار را ادامه می دهد، شاید پیشرفت کار با شرایط ایده آل و مطلوب فاصله داشته باشد، اما قطعا برنامه های خود را پیش می بریم و اگر به فرض، سرمایه گذاری برای دره گردو اعلام آمادگی نکند، باید به صورت قطعه بندی هر سال بخشی از کار را با توجه به منابع مالی و نیروی انسانی پیش ببریم.
وی در خصوص توسعه فضاهای تفریحی در شهر اراک به غیر از سه نشانگاه مذکور، افزود: در حال حاضر توجه مردم به طبیعت اطراف شهر همچون دره مودر و … بیشتر شده است که جای خوشحالی دارد، اما اراک حداقل به شش فرهنگسرا با جامعیت موضوعی، احداث پارک های محله ای و موضوعی مثل پارک کودک، کارگر و سالمند و … نیاز دارد. درست است که سرانه فضای سبز در اراک ۲۶.۵ مترمربع و بیشتر از میانگین کشوری است، اما با توجه به آلودگی هوا این سرانه باز هم باید گسترش یابد. امسال بودجه خوبی بالغ بر بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان (یک نهم بودجه) برای توسعه پارک ها و فضای سبز در اراک اختصاص یافته است که امیدواریم با تحقق بودجه این اهداف نیز محقق شود.
طرح جامع فعلی جفا در حق مردم اراک/گرانی مسکن و کاهش درآمد شهرداری ثمره طرح
میرنظامی با بیان اینکه یکی از کوتاهی های صورت گرفته درخصوص شهر اراک، درخصوص طرح جامع فعلی است که قطعا تحقق درآمدهای شهرداری را با چالش جدی روبرو می کند، گفت: اگر تحقق درآمدها صورت نگیرد قطعا برنامه ها به سرانجام نمی رسند. در حوزه طرح جامع جفای بزرگی در حق مردم اراک شده است چراکه تا پیش از این امکان صدور مجوز تا ۶ طبقه وجود داشت ولی این مجوز در طرح جامع به ۴ طبقه تقلیل یافته است و این تصمیم قطعا چالش هایی چون بروز مشکلات اقتصاد شهری را به دنبال خواهد داشت. زمانی که امکان صدور مجوز ساخت طبقات بیشتر داده نشود، کاهش صدور پروانه ساخت و در ادامه کاهش درآمد شهرداری و مسئله گرانی مسکن بروز می کند، از طرفی توسعه حاشیه نشینی، افزایش آسیب های اجتماعی و مشکلات مدیریت شهری، نارضایتی عمومی و حتی بحران های امنیتی در میان مدت را شاهد خواهیم بود.
وی یکی از مطالبات اصلی شورای ششم شهر اراک را اصلاح طرح جامع دانست و گفت: نمی شود در شورای عالی معماری و شهرسازی نشست و برای شهر اراک تصمیم گرفت.
وی با اشاره به اجرای طرح مسکن ملی در اراک گفت: برای تامین زمین این طرح می شد از بسیاری از لکه ها استفاده کرد تا طرح اقدام ملی مسکن در اراضی اوقافی اجرا نشود. به عنوان رییس شورای شهر اراک از ابتدا بیان کردم که چرا از لکه های مناسب شهری مانند قنات ناصری، اراضی ۹۰ هکتاری، ولی آباد، صالح آباد و رسول آباد که می شد در طرح جامع استفاده کرد، بهره نبردیم و به جای آن اراضی اوقافی را به محدوده شهری اضافه کردیم بویژه اینکه وسعت تجمیع اراضی مذکور، قطعا از وسعت در نظر گرفته شده فعلی برای اجرای پروژه اقدام ملی مسکن بیشتر می شد.
با شهرداری در طرح اقدام ملی مسکن مشورت نشد
رییس شورای شهر اراک بیان کرد: متاسفانه با استفاده از اراضی اوقافی برای این طرح، اراضی زراعی تبدیل به مسکونی شد ند و این منطقه، از حریم شهر اراک وارد محدوده شد و در واقع ارزش افزوده اراضی اوقافی را بالا برد و نه تنها سودی برای مردم نداشت بلکه باعث شد که مردم ۲۶ میلیون تومان بابت پذیره به اوقاف بدهند و در آینده نیز برای فروش ملک باید ۱۵ درصد سود معامله اول و دوم را به اوقاف داد.
وی تصریح کرد: از طرفی به نظر می رسد در اجرای این طرح با چالش های جدی روبرو شویم. به محض آغاز عملیات اجرایی طرح در منطقه و وقوع چند تصادف، از شهرداری می خواهند پل روگذر یا زیرگذر در منطقه بسازد، از طرفی اگر در این ۸۱۰۰ واحد حداقل خانواده های سه نفره ساکن شوند، با سکونت ۲۵ هزار نفر در این منطقه روبرو خواهیم بود و اگر استقرار مشاغل خدماتی در این منطقه را نیز محاسبه کنیم، این رقم به ۳۰ هزار نفر هم خواهد رسید، ولی متاسفانه در زمان تصمیم گیری برای تبدیل این محدوده به منطقه مسکونی با این وسعت، با شهرداری اراک که قرار است در آینده ارائه دهنده خدمات در این منطقه باشد، کوچکترین مشورتی صورت نگرفته و در واقع این پروژه مصداق بزرگ نبود درک درست نسبت به مدیریت شهری در بدنه اجرایی کشور است.
میرنظامی اضافه کرد: طرح مطالعاتی این پروژه ضعیف است، آسیب های اجتماعی و فرهنگی در آن دیده نشده و پیوست های اجتماعی، فرهنگی، خدماتی و اقتصادی آن بیان نشده است ولی در حال حاضر چاره ای جز پذیرش این طرح نداریم چراکه در وضعیت کنونی، اگر مردم از این فرصت استفاده نکنند، شاید دیگر نتوانند صاحب خانه شوند.
شهرداری اراک فاقد نیروی مدیریتی
رییس شورای شهر اراک نیز در ادامه در خصوص عملکرد شهردار اراک بیان کرد: انتخاب شهردار در قالب یک فراخوان انجام گرفت. در این رابطه ۴۳ گزینه مطرح شد، در ارزیابی اولیه، به ۹ نفر و سپس به ۵ نفر و در نهایت به دو نفر رسیدیم و در نهایت علیرضا کریمی به عنوان منتخب شورای ششم شهردار اراک شد، البته در طول این مسیر چالش های بسیاری را پشت سرگذاشتیم.
وی با بیان اینکه در داخل مجموعه شهرداری، فردی که جدای از آشنایی به مباحث مدیریت شهری، قدرت مدیریت بالایی داشته باشد، نبود و حتی در دوره انتخاب سرپرست نیز با این چالش روبرو شدیم، گفت: براساس منطق مدیریت شهری، چنانچه مدیر شهر(شهردار) از مجموعه شهرداری انتخاب شود مطلوب است، اما در اراک فردی با جامعیت مدیریت شهری و قدرت مدیریت در اختیار نبود.
شهردار نمره قبولی می گیرد/در شهرداری درگیر کندی از تصمیم تا اجرا هستیم
میرنظامی با تاکید بر اینکه شهردار فعلی شهر اراک در بحث مدیریتی و اجرایی، دانش و تجربه و هوش بالایی دارد و پاکدست است، افزود: انتخاب شهردار فعلی با هشت رای مثبت انجام گرفت و دوستان نباید از این انتخاب شانه خالی کنند، اگر قرار باشد پاسخگوی این انتخاب باشیم در وهله اول تمامی ۱۱ عضو شورا و سپس هشت نفر انتخاب کننده باید پاسخگو باشند.
وی تصریح کرد: رضایت از عملکرد شهردار امری نسبی است، رضایت اصلی باید از جانب مردم باشد چراکه مردم شاهد و دریافت کننده خدمات هستند، ولی از نظر ما شهردار اراک نمره قبولی دریافت می کند، البته قطعا می تواند عملکرد بهتر از این داشته باشد و امیدواریم با تسلط بیشتر در حوزه مدیریت شهری نواقص کار رفع شود، البته در حال حاضر شهرداری دچار یک کندی از تصمیم تا اجراست که این مسئله خسارت به دنبال دارد. شهردار باید نسبت به این موضوع توجه جدی داشته باشد چراکه اگر تصمیم به موقع اتخاذ نشود قطعا زمان و منابع از دست می رود.
مدیریت شهری به فکر کادرسازی باشد/لزوم تغییر رویکرد در سازمانها
رییس شورای شهر اراک با تاکید بر اینکه مسلما در امور نواقصی هم وجود دارد، گفت: گاهی مباحثی مطرح می شود که بیشتر جنبه تخریب و سیاه نمایی دارند، در حالی که نباید مردم را ناامید کرد چراکه این رفتار خیانت به مردم است. ایرادی ندارد که نقد داشته باشیم ولی نباید به دنبال تخریب باشیم. شخصا در حوزه مدیریت شهری نقدهایی دارم و باید رویش های جدید در مدیریت صورت گیرد، تربیت نیروی انسانی و جانشین پروری امر مهمی است، نمی توان تا همیشه با طیفی از افراد صاحب تجربه اما مسن کار را ادامه داد، قطعا این افراد روزی بازنشسته می شوند و باید جایگزین های خوبی برای آنها داشته باشیم و مدیریت شهری باید از امروز به فکر کادرسازی از بین نیروهای جوان، جهادی، کارآمد و متخصص و دارای انگیزه خدمت با شاخص های مدیریتی باشد.
وی تاکید کرد: افراد مسن باید جای خود را به جوانان بدهند و این اتفاق باید زودتر صورت گیرد، وقت زیادی در اختیار نداریم چراکه مردم به دنبال دریافت خدمات بهتر و تغییر و تحول در شهر هستند، از طرفی باید رویکردها در سازمان های تابعه شهرداری تغییر کند.
درخصوص تحقق بودجه نگرانیم
میرنظامی در پایان در خصوص اولویت های شورای ششم شهر اراک در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: مهمترین اولویت شورای ششم توجه و عمل به سند بودجه است، اگر هر مجموعه ای براساس بودجه و برنامه های پیش بینی شده پیش رود، قطعا موفقیت حاصل می شود، اما یکی از دغدغه های شورا تحقق بودجه است، اگر بودجه محقق نشود، لاغر کردن بودجه اتفاق می افتد، که این امر بر زمین ماندن برنامه ها را به همراه خواهد داشت، بر این اساس تمام همت شورا باید بر تحقق سند بودجه و برنامه های پیش بینی شده باشد.
انتهای پیام