امروز: دوشنبه, ۳ دی ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الإثنين 22 جماد ثاني 1446 | 2024-12-23
کد خبر: 514312 |
تاریخ انتشار : 15 مرداد 1402 - 19:57 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر به دبیری رضا مهدوی برگزار خواهد شد؛ جشنواره‌ای که در همه این سال‌ها با فراز و فرودهایش برگزار شده اما همیشه نقدهایی به سیاست‌گذاری‌های آن وارد بوده است. صلح خبر به نقل از ایسنا میزگردی با رضا مهدوی و اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره سی و نهم یعنی شاهین فرهت، محمدعلی مرآتی، […]

سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر به دبیری رضا مهدوی برگزار خواهد شد؛ جشنواره‌ای که در همه این سال‌ها با فراز و فرودهایش برگزار شده اما همیشه نقدهایی به سیاست‌گذاری‌های آن وارد بوده است.
صلح خبر به نقل از ایسنا میزگردی با رضا مهدوی و اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره سی و نهم یعنی شاهین فرهت، محمدعلی مرآتی، هادی آرزم و محمد میرزمانی برگزار کرد که خلاصه‌ای از آن را می‌خوانید:
رضا مهدوی در این نشست صراحتا اعلام کرد: «بر سر مواضع خودم می‌مانم و همچنان به دنبال یک دبیرخانه دائمی برای این جشنواره هستم. تمام سعی و کوشش خود را خواهم کرد هر آنچه را که در ادوار گذشته منتقد بوده‌ام را در مسیر خیر و صلاح موسیقی بکشانم و در این مسئولیت خطیر به نفع جایگاه شریف موسیقی و موسیقیدان ایرانی به کمک همراهان و همفکرانم تلاش کنم. یادمان نرود نقدها را منتقدان از زوایای گوناگون وارد می‌کنند ولی ضمانت اجرایی بر آن نخواهد بود؛ چرا که همیشه موانعی وجود دارد که بین ایده‌آل‌گرایی تا واقعیت‌های موجود فاصله می‌اندازد».
در این نشست به موضوعات متعددی درباره رویکردهای جشنواره سی و نهم پرداخته و تلاش شد تا نقطه نظرات اعضای شورای سیاستگذاری درباره نحوه برگزاری این دوره از جشنواره موسیقی فجر منعکس شود.
شاهین فرهت بر این باور بود که امر مهم، اجرا و صوت موسیقی است و جشنواره فرصتی برای اجرای انواع مختلف موسیقی است. همچنین بین‌المللی بودن جشنواره موسیقی فجر، داشتن تم متفاوت در هر دوره و دعوت از استعدادها، دیگر نکات مد نظر این هنرمند بود که خودش سابقه دو سال دبیری جشنواره موسیقی فجر را نیز دارد.
اما محمدعلی مرآتی که بارها سمت دبیری جشنواره موسیقی نواحی را برعهده داشته و امسال هم در بین اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره حضور دارد، معتقد است که در این دوره باید بین جشنواره‌های مختلف موسیقی از جوان گرفته تا نواحی و فجر، یک پل ارتباطی برقرار کرد تا همگی در یک مسیر مشخص حرکت کنند.

ولی آنچه در این نشست برای هادی آرزم حائز اهمیت به نظر می‌رسید، بُعد انقلابی جشنواره بود. در حقیقت او می‌گوید که وقتی از جشنواره موسیقی فجر حرف می‌زنیم و اسمی از انقلاب اسلامی می‌آید باید محتوای آن با این موضوع مرتبط باشد که قبلا کمتر به آن توجه شده است. همچنین، وقتی می‌گوییم جشنواره‌ چهره‌محور، دانشگاهی، مردمی و یا با هر تمی دیگر، بحث انقلاب باید در تم آن مستتر باشد و موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی را باید برجسته‌تر کرد.
همچنین، محمد میرزمانی، مدیر کل اسبق دفتر موسیقی که او هم مسئولیت‌های اجرایی مختلفی در حوزه موسیقی داشته است، بر استفاده از استعدادهایی که در هر جشنواره شناسایی می‌شوند و افزایش بودجه جشنواره، تأکید کرد.
البته که دیگر مسئله مهم برای او در برگزاری جشنواره موسیقی فجر، توجه به معرفی آثار، چهره‌های جدید و تاکید بر بعد جشن بودن جشنواره است.
از دیگر نکاتی هم که رضا مهدوی به آنها پرداخت، می‌توان به بررسی ۳۸ دوره قبلی جشنواره به منظور رفع مشکلات، توجه بیشتر به بخش سرود و رقابتی کردن آن، درخواست برای افزایش بودجه به منظور تسهیل حضور عموم مردم در جشنواره، تلاش برای جذب هنرمندان به‌نام و پیشکسوت، رقابتی کردن بخش موسیقی پاپ و دعوت از دو نسل قدیم و جدید این ژانر، در نظر گرفتن تم «جاده ابریشم» اشاره کرد.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید