امروز: یکشنبه, ۲ دی ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 21 جماد ثاني 1446 | 2024-12-22
کد خبر: 39657 |
تاریخ انتشار : 13 آذر 1394 - 16:46 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

فرهنگ > هنر – همشهری آنلاین:مراسم پرده خوانی با موضوع اربعین به طراحی و مدیریت اردشیر صالح پور در شهر کتاب فرشته برگزار شد. به گزارش مهر، اردشیر صالح پور در ابتدای مراسم پرده خوانی سخنانی در باب شناخت‌شناسی پرده و پرده‌خوانی بیان کرد. صالح پور از این هنر با عنوان شمایل خوانی و یا صورت‌خوانی یاد […]

فرهنگ > هنر – همشهری آنلاین:
مراسم پرده خوانی با موضوع اربعین به طراحی و مدیریت اردشیر صالح پور در شهر کتاب فرشته برگزار شد.

به گزارش مهر، اردشیر صالح پور در ابتدای مراسم پرده خوانی سخنانی در باب شناخت‌شناسی پرده و پرده‌خوانی بیان کرد. صالح پور از این هنر با عنوان شمایل خوانی و یا صورت‌خوانی یاد کرد و گفت: پرده‌خوانی هنری ترکیبی است یعنی ترکیبی است از شعر، موسیقی، آواز و همینطور نقاشی و تصاویری که نوع ارتباط را از طریق دیدن و شنیدن ابراز می‌کند. در عین حال پرده‌خوانی نوعی قصه‌خوانی و روایت‌خوانی نیز به شمار می‌آید و به مثابه نمایش پرتابل است. بدین ترتیب در این گونه از نمایش از صناعات ادبی و هنری بسیاری بهره گرفته می‌شود.

وی افزود: اساسا کسانی که راوی این پرده‌ها هستند مرشد یا درویش خوانده می‌شوند. این راویان به کمک نفس گرم خود، همراهی تماشاگر، حضور همراهی تابلو و چوبی که همیشه به همراه دارند که به آن مطراق و بعضا منتشاء نیز اطلاق می شود داستان مورد نظر خود را نقل می‌کنند. جنس پارچه ای که بر آن نقاشی شده است عمدتا از متقال، کرباس، کتان و گاه از چهلوار (چلوار) است که معمولا از سه متر کمتر و از چهار متر بیشتر نیستند. این پرده‌ها انباشته از تصاویر بسیاری است و در همین یک فریم هفتاد و دو مجلس داستان و عمدتا ۳۶۶ صورت در آن وجود دارد.

وی در ادامه از موضوع و محور داستانی این پرده‌ها گفت: موضوع این قصه‌ها عمدتا از بهشت و جهنم گرفته می‌شود تا مصائب کربلا؛ بدین معنا که به نوعی هم از آخرت و قیامت صحبت می‌شود و هم واقعه کربلا. حادثه مختار، بارگاه یزید، کرامات و معجزات انبیاء و قدیسین و حتی داستان‌هایی که جنبه عامیانه دارند مانند داستان جوانمرد قصاب و یا دختر نصرانی و ضامن آهو از دیگر موضوعات این پرده خوانی‌هاست.

صالح پور در ادامه از محمد فراهانی یاد کرد و گفت: روان شاد محمد فراهانی که از بازماندگان مکتب نقاشی قهوه خانه‌ای بود بیان می‌کرد که پای نقل نقال‌ها در قهوه خانه‌ها می‌نشست و  این نقل‌ها را در خیالش بر پرده می‌کشید. به همین دلیل به این نوع از نقاشی خیالی‌نگاری و نقاشی مکتب قهوه خانه نیز می‌گویند؛ چرا که خاستگاه آنها قهوه خانه است و متاسفانه امروز قهوه خانه‌ها جای خود را به کافی شاپ‌ها داده‌اند.

وی اظهار کرد: نقاشی‌های قهوه خانه‌ای عمدتا به دو وجه تقسیم می‌شوند؛ دو منظر خیر و شر. این نوع فلسفه از زمان باستان در ایران زمین وجود داشته است. این دو مظهر خیر و شر در نقاشی ها با دو رنگ قرمز و سبز نمود پیدا می‌کنند و یا به اقتضای خوب بودنشان نقاشی‌ها هاله نور دارند. بنابراین این پرده‌ها صرفا نقاشی هایی ساده نیستند بلکه ارزش های تحلیلی ـ توصیفی بسیاری دارند و به ما کمک می‌کنند تا هنر سنتیِ فرهنگ خود را دریابیم.  

این نویسنده و پژوهشگر تئاتر افزود: یکی از خصلت‌های این گونه نقاشی‌ها این است که بسیار درهم هستند اما در عینِ این آشفتگی یک نوع نظم وجود دارد و این نظم را مرشد می‌تواند با نفس گرم خود ایجاد کند.

صالح پور در پایان در معرفی دو مرشد نقل کننده روایت این پرده بیان کرد: حاج مهدی طریقت در واقع سه ربع فرهنگ و سنت ایرانی – دینی ایران بود و این دو مرشد فرزندانِ خلف این عزیز هستند. باید گفت یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این پرده خوانی دومرشده بودنِ آن است و روایت آن توسط این دو مرشد و با مضمون واقعه کربلا اجرا می‌گردد.

This entry passed through the Full-Text RSS service – if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • تعداد نظرات منتشر شده: 1
    1. نویسنده :نیلوفر

      سپاسگزار

    بدون نظر :