امروز: شنبه, ۹ تیر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 23 ذو الحجة 1445 | 2024-06-29
کد خبر: 451253 |
تاریخ انتشار : 28 آذر 1400 - 10:32 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/خراسان رضوی یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: نکته مثبتی که در نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس وجود داشت، این بود که این شورا بر خلاف گذشته تلویحا از انعقاد توافق بین ایران و ۱+۴ حمایت کرده است؛ لذا به نظر می‌رسد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به این نتیجه رسیده‌اند که احیای […]

صلح خبر/خراسان رضوی یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: نکته مثبتی که در نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس وجود داشت، این بود که این شورا بر خلاف گذشته تلویحا از انعقاد توافق بین ایران و ۱+۴ حمایت کرده است؛ لذا به نظر می‌رسد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به این نتیجه رسیده‌اند که احیای برجام به نفعشان است.

حسین اصغری ثانی در گفت‌وگو با صلح خبر با اشاره به برگزاری نشست شورای همکاری خلیج فارس در هفته گذشته اظهار کرد: اعضای این شورا قبلا با انعقاد هر گونه توافقی با ایران در حوزه مسائل هسته‌ای مخالف بودند؛ لذا به نظر می‌رسد این شورا نیز پی برده که اگر توافقی شکل نگیرد، ممکن است سطح تنش‌ها به شکل غیر قابل کنترلی افزایش یابد و این مساله حتما دامن کشورهای حوزه خلیج فارس را هم خواهد گرفت. 
وی در خصوص سبقه و هدف از تشکیل شورای همکاری خلیج فارس گفت: این شورا در ابتدا به دلیل احساس خطر کشورهای حوزه خلیج فارس از جنگ بین ایران و عراق تشکیل شد. یعنی این کشورها آن زمان برای تامین امنیت خود شورای همکاری خلیج فارس را تشکیل دادند. بنابراین ماهیت این شورا یک اقدام واکنشی به انقلاب ایران و جنگ ایران و عراق بود و مانند بسیاری از شوراها و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای دیگر، بر پایه همکاری‌های اقتصادی و سایر مسائل تشکیل نشده بود. بنابراین از ابتدا هدف از تشکیل شورای همکاری خلیج فارس واکنش به قدرت و سیاست‌های ایران بوده است.
اصغری ثانی خاطرنشان کرد: همچنین با بررسی سابقه نشست‌های شورای همکاری خلیج فارس به خصوص طی سه دهه اخیر مشاهده می‌شود به ندرت پیش آمده که این شورا موضع‌گیری مثبتی در قبال ایران داشته باشد و طی این سال‌ها دائما ادعاهای بی‌اساسی را در خصوص کشورمان مطرح کرده است. به عنوان مثال این شورا بر ادعای جعلی امارات مبنی بر حاکمیت بر جزایر ایرانی صحه گذاشته و همچنین ادعاهای بی‌اساسی را در خصوص حمایت ایران از تروریسم مطرح کرده است.
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه با توجه به ماهیت شورای همکاری خلیج فارس و همچنین سابقه آن، نباید انتظار داشت این شورا به یک باره تغییر رویه دهد، گفت: بخشی از بیانیه‌ای که در نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس مطرح شد نیز تکرار همان ادعاهای بی‌اساس قبلی است‌. عربستان کشوری است که به یمن حمله کرده و مدت زیادی است که این کشور را تحت تحریم‌های شدید اقتصادی قرار داده و یک بحران انسانی را در یمن رقم زده است. حال عربستان به عنوان کشور مهاجم انتظار دارد هیچ کشور دیگری از یمن حمایت نکند تا بتواند پیروز این جنگ شود. 
وی افزود: بر همین اساس بخشی از بیانیه نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس در مورد نقش ایران در یمن بود و به کشورمان اتهام زده شد که از یمن حمایت می‌کند؛ در حالی که باید توجه داشت حمایت ایران یا هر کشور دیگری از یمن یک حمایت انسانی و اسلامی است و موضوع قابل پنهانی نیست. ایران نیز بارها این مساله را تایید کرده است.
اصغری با اشاره به بخش دیگری از بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس که بر لزوم ورود کشورهای عضو این شورا به مذاکرات هسته‌ای ایران تاکید می‌کند، بیان کرد: این کشورها تا کنون بارها اعلام کرده‌اند که می‌خواهند در هر مذاکره‌ای که غربی‌ها با ایران دارند، حضور یابند چراکه از این طریق می‌خواهند یک وزن سیاسی برای خود ایجاد کنند. ایران هم بارها رسما عنوان کرده که به هیچ کشوری جز کشورهای ۱+۵ اجازه دخالت در مذاکرات را نخواهد داد و با هوشمندی، حتی مطرح کردن این خواسته کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را نهی کرده است.
وی با اشاره به بخشی دیگر از بیانیه پایانی شورای همکاری خلیج فارس که مطرح می‌کند سران این شورا انتظار دارند دولت جدید ایران نقشی مثبت در کاهش تنش و ایجاد اعتماد با آن‌ها داشته باشد، اضافه کرد: با توجه به اقدامات دیپلماتیک اخیری که بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس شکل گرفته، می‌توان گفت ایران گام‌های اولیه را برای ایجاد اعتماد در روابطش با این کشورها برداشته است اما مذاکرات وقتی پیش می‌رود که ما در هر گام، هم در حوزه دیپلماسی و هم در حوزه میدان، شاهد پیشرفت‌ باشیم. اگر در اتاق‌ مذاکره نتایجی حاصل می‌شود، باید آن را در گفتار و عمل هم مشاهده کرد؛ یعنی نتایج مذاکرات و تعاملات اخیر بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس باید در بیانیه نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس دیده می‌شد. ایران با اینکه گام اولیه را برداشته و وارد مذاکرات و تعامل با کشورهای حوزه خلیج فارس شده اما متاسفانه از آن سو شاهد گام رو به جلویی از جانب شورای همکاری خلیج فارس نبوده‌ایم.
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل همچنین با تاکید بر اینکه تنش‌های بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس صرفا تنش‌هایی ساختگی برای فروش سلاح بیشتر به این کشورهاست، بیان کرد: کشورهای حوزه خلیج فارس اصلی‌ترین خریداران سلاح از آمریکا و ناتو هستند و هر سال ده‌ها میلیارد دلار صرف خرید تسلیحات می‌کنند. تنها دلیل این رقابت تسلیحاتی در منطقه خلیج فارس ایران‌هراسی است‌؛ یعنی غرب تصویری نادرست از ایران ایجاد کرده و از طرفی خطر ایران را هر روز پررنگ‌تر نشان داده است؛ از طرف دیگر تنها راه تامین امنیت برای کشورهای حوزه خلیج فارس را خرید تسلیحات بیشتر عنوان کرده‌ است. به همین دلیل بود که پیشنهاد صلح هرمز به نتیجه نرسید و انجام گفت‌گوهایی برای تنش‌زدایی بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز تا کنون نتوانسته به نتیجه‌ای مطلوب برسد.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به عدم حضور ملک سلمان، پادشاه عربستان، در نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس و حضور محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، به جای وی و همچنین سفرهای اخیری که او به کشورهای حوزه خلیج فارس داشته، آیا می‌توان این طور برداشت کرد که ولیعهد عربستان قصد دارد به زودی خود را به عنوان پادشاه این کشور معرفی کند، گفت: از این اتفاقات می‌توان این طور برداشت کرد که شخص اصلی تصمیم‌گیر در عربستان پادشاه نیست بلکه ولیعهد وی است‌. سفرهایی هم که بن سلمان در آستانه شروع نشست شورای همکاری خلیج فارس انجام داده بود، به منظور ایجاد هماهنگی و انسجام بیشتر در تصمیم‌گیری‌ها بود. اینکه آیا بن سلمان به دنبال معرفی خود به عنوان پادشاه عربستان است یا نه چندان موضوع مهمی نیست. چیزی که اهمیت دارد، عملکرد و سیاست‌های این کشور است‌.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید