پرداختن به موضوعات حساس و خاصی همچون «آزار جنسی کودکان» تا مدت ها در رسانه ها خط قرمز و به اصطلاح تابو بود؛ اما به مرور همگان به این اتفاق نظر رسیدند که اتفاقا نپرداختن به چنین موضوعاتی عواقبی به مراتب سنگین تر برای کودکان و خانواده ها دارد و بر این اساس، اصل آگاه […]
پرداختن به موضوعات حساس و خاصی همچون «آزار جنسی کودکان» تا مدت ها در رسانه ها خط قرمز و به اصطلاح تابو بود؛ اما به مرور همگان به این اتفاق نظر رسیدند که اتفاقا نپرداختن به چنین موضوعاتی عواقبی به مراتب سنگین تر برای کودکان و خانواده ها دارد و بر این اساس، اصل آگاه سازی از طریق تولید و پخش برنامه را به عنوان عاملی موثر در پیشگیری از بروز چنین اتفاقات تلخی پذیرفتند.
«فریاد خاموش» نام یکی از برنامه های رادیو فرهنگ است که در بخش آنونس خدمات اجتماعی با موضوع آزار وارده بر کودکان، در مسابقات ABU ۲۰۲۲ (جشنواره تولیدات رادیو و تلویزیونی شبکه های آسیایی و اقیانوسیه شرکت و به بخش نهایی این جشنواره راه پیدا کرده است.
نازنین حاج سیف الله، تهیه کننده «فریاد خاموش» که برنامه اش در بخش آنونس خدمات اجتماعی به سبک csa به بخش نهایی مسابقات ABU راه یافته است، در گفت و گویی با صلح خبر به پرسش هایی در زمینه نوع پرداخت به سوژه، علت موفقیت اثرش و اینکه از چه منظری به بحث آزار کودکان پرداخته است، پاسخ داد.
این برنامه ساز ابتدا درباره موضوع خاص برنامهاش که به آزار جنسی کودکان مربوط می شود، توضیح داد: «فریاد خاموش» یک آنونس کوتاه در حد ۳۰ الی ۴۰ ثانیه است که ما در آن پیاممان را به مخاطب اعلام می کنیم. در واقع این سبک از برنامه سازی که csa نام دارد، یک قالب جدید برنامه سازی است که مدت کوتاهی دارد و در شبکه های دنیا باب شده است. ما در این آنونس کوتاه درباره موضوع آزار کودکان می گوییم و در آخر هم یک پیام داده می شود.
مراقب کودکانی که سکوت می کنند باشیم
وی گفت: در «فریاد خاموش» در مورد سکوت صحبت کردیم و اینکه کودکان ممکن است از سوی بزرگسالان مورد آزارهایی قرار بگیرند، بنابراین اطرافیان باید خیلی حواسشان به رفتار فرزندانشان باشد چون کودکان وقتی آزار میبینند ممکن است گریه کنند و یا بیمار شوند ولی بعضی از کودکان سکوت می کنند چون بلد نیستند از خودشان دفاع کنند و نمی توانند در مورد این موضوع (آزار جنسی) حرفی بزنند. آنها درکی از ین اتفاق ندارند، به همین دلیل سکوت می کنند و منزوی می شوند. خانواده ها و معلم ها باید حواسشان باشد اگر کودکان سکوت کردند حتما علت را جویا شوند.
حاج سیف الله تاکید کرد: ما در «فریاد خاموش» می گوییم اگر کودکتان ناگهان سکوت کرد و گوشه گیر شد، می توانید با تماس شماره ۱۲۳ از اورژانس اجتماعی کمک بگیرید که هم به شکل تلفنی مشاوره می دهد و هم می تواند حضوری با فرزندتان صحبت کند. اگر خانواده یا معلمی متوجه یکسری رفتارها در کودک شدند که ممکن است آزار دیده باشد می توانند بلافاصله با تماس ۱۲۳ کمک بگیرند.
تهیه کننده «فریاد خاموش» خاطرنشان کرد: ما در این برنامه در اصل درباره سکوت هشدار داده ایم و هم اینکه اگر خانواده ها با چنین مشکلی مثل آزارهای جنسی و یا حتی کلامی روبه رو شدند، چطور و از کجا می توانند کمک بگیرند. درواقع هشدار ما بیشتر روی آزاری است که کودکان نمی توانند درباره اش حرف بزنند. ما این کار را به جشنواره ABU فرستادیم و از طرف رادیو انتخاب شد و در نهایت هم تنها کاری که از معاونت صدای تهران در رادیو کاندید شد همین «فریاد خاموش» است؛ البته چندین رقیب از کشورهای چین، اندونزی و ویتنام دارد.
خلاقیت در رادیو بیشتر شکل می گیرد
او در پاسخ به اینکه اغلب برنامه هایی که در این سال ها در جایزه ای بی یو موفقیتی کسب کرده اند از تولیدات رادیویی کشورمان هستند و این در حالی است که دستمزدهای رادیویی ها بسیار پایینتر از تلویزیون است، درباره علت چنین اتفاقی گفت: علت اصلی شاید این باشد که در جشنواره بیشتر دنبال کشف خلاقیت ها هستند و شاید در رادیو این خلاقیت بیشتر استفاده می شود. ممکن است در تلویزیون محدودتر باشد. چون هزینه ها بالاتر میرود. بنابراین نه اینکه برنامه سازان تلویزیونی خلاقیت نداشته باشند اما خلاقیتها هم طبیعتاً محدود و کمتر می شود. ضمن اینکه دلیل دیگر هم شاید به موضوعات روز مربوط باشد؛ یعنی کارهایی را انتخاب می کنند که به موضوعات روز نزدیک تر هستند.
در این زمینه بخوانید:
ایران در بین نامزدهای نهایی ABU Prizes ۲۰۲۲
چگونه برنامه ای با موضوع خاص از ایران گوی سبقت را از دیگران ربود؟
حاج سیف الله همچنین درباره پاسخ به اینکه چگونه می شود در شرایطی که رسانه های ما در بخش پرداخت به موضوعات خاصی چون آزار جنسی کودکان، نسبت به سایر کشورها دیرتر به فکر افتادند، اما چنین برنامهای با تولیدات کشورهای دیگر رقابت و به بخش نهایی راه پیدا می کند؟ اظهار کرد: شخصا به دلیل اینکه کارهای دیگر را نشنیدهام و نمی دانم به چه صورت هستند نمی توانم خیلی دقیق بگویم اما فکر میکنم به دلیل نوع پرداخت بوده، یعنی شاید بخشی موضوع بوده ولی ساختارش برایشان جذاب بوده است؛ چون من این برنامه را برای هر کسی که پخش می کنم، ساختارش مخاطب را درگیر می کند.
رادیو باید از فضای مجازی کمک بگیرد
او در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه فکر می کنید در بحث برنامه سازی رادیویی در دنیا باید به چه سمتی رفت و در حال حاضر ما در چه جایگاهی هستیم؟ توضیح داد: من خیلی در این زمینه نمی توانم نظر بدهم چون به هر حال پیشکسوتانی هستند که آنها باید صحبت کنند اما مسلماً ما برای اینکه بتوانیم در رادیو موفق تر عمل کنیم باید همراه با فضای مجازی باشیم نه در رقابت با آن. به نظرم رادیو باید از فضای مجازی برای پیشرفت و نشان دادن برنامه هایش کمک بگیرد چون همیشه رادیو بوده و هست و هیچ وقت نبوده که ما بگوییم دوره رادیو تمام شده است.
تهیه کننده «فریاد خاموش» تاکید کرد: کماکان رادیو یکی از رسانههای مهم در همه دنیاست و هنوز هم وقتی سوار اتومبیل می شویم رادیوها روشن است. حتی در مترو و اتوبوس هم رادیو روشن است و فکر میکنم هنوز که هنوز است رادیو به عنوان یک رسانه سر جایش است ولی با توجه به گسترش فضای مجازی و توجه مخاطب به این فضا، رادیو می تواند برای ارتقاء، پیشرفت و دیده شدن از فضای مجازی بیشتر کمک بگیرد.
این برنامه ساز سپس درباره ایده پرداختن به آزار جنسی کودکان در برنامه «فریاد خاموش» و اینکه آیا این موضوع پیشنهاد خودش بوده یا سفارش شده بود؟ گفت: من در رشته روانشناسی تحصیل کرده ام و کلا درباره این موضوع مطالعاتی داشته ام. قبلاً هم برنامه هایی که برای رادیو تهیه کردم مربوط به کودکان بوده است؛ یعنی بیشتر دغدغه ام کودکان بوده و انتخاب این موضوع هم دغدغه شخصی خودم بود.
نازنین حاج سیف الله در پایان بار دیگر به راهیابی برنامه اش به بخش نهایی جایزه ای بی یو اشاره و بیان کرد: بسیار خوشحالم که این اتفاق برای برنامه «فریاد خاموش» افتاد. به نظرم این اتفاق میتواند انگیزه ای برای برنامهسازان باشد؛ به این دلیل که بدانند کارهایشان در کشورهای دیگر هم شنیده می شود و مورد تایید کشورهای دیگر هم قرار می گیرد.
به گزارش صلح خبر، «فریاد خاموش» به تهیه کنندگی نازنین حاج سیف الله و گویندگی محدثه صارمی از رادیو فرهنگ به تازگی نامزد دریافت جایزه در جشنواره «ای بی یو پرایز ۲۰۲۲ » شده است.
انتهای پیام