صلح خبر/لرستان مدرس حوزه علمیه لرستان با اشاره به پیشینه انتظار در ادیان مختلف، گفت: امید به آینده روشن و اعتقاد به رستگاری و نجات نهایی نقطه مشترک همه ادیان و آیینهای الهی و غیرالهی است و همین عطش و سوز فطری بشر بهترین گواه بر درستی عقیده به انتظار است. حجتالاسلام والمسلمین محمد جمیاری […]
صلح خبر/لرستان مدرس حوزه علمیه لرستان با اشاره به پیشینه انتظار در ادیان مختلف، گفت: امید به آینده روشن و اعتقاد به رستگاری و نجات نهایی نقطه مشترک همه ادیان و آیینهای الهی و غیرالهی است و همین عطش و سوز فطری بشر بهترین گواه بر درستی عقیده به انتظار است.
حجتالاسلام والمسلمین محمد جمیاری در گفتوگو با صلح خبر، در رابطه با پیشینه انتظار و مفهوم انتظار در ادیان مختلف، اظهار کرد: انتظار فرج یعنی چشم به راه بودن همراه با امید و بسترسازی برای پیروزی نهایی حق بر باطل، گسترش جهانی صلح و ایمان اسلامی، استقرار دولت حق در سراسر گیتی به دست مهدی موعود(عج) است.
وی با بیان اینکه انتظار در لغت بهمعنای چشم به راه بودن و نگران بودن است و از نظر روانشناسی کیفیتی روحی است که سبب آمادگی است برای آنچه انتظار میرود، افزود: مقابل انتظار یأس و ناامیدی است و از نظر اصطلاحی بهمعنای اعتقاد به این است که فرجام تاریخ با عدالت و سعادت جهانی رقم میخورد.
جمیاری به پیشینه انتظار اشاره کرد و ادامه داد: خاستگاه بحث انتظار در اسلام به زمان نبی مکرم اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) برمیگردد، از آن حضرت دهها روایت درباره نشانههای ظهور، ویژگیهای موعود و کارهای بزرگی که پس از ظهور انجام میدهد، رسیده است.
این مدرس حوزه علمیه لرستان در رابطه با انتظار در ادیان مختلف، گفت: به باور زرتشتیان اهورامزدا(روح خیر) همواره با اهریمن(روح بزرگ شر) در ستیز است تا زمانیکه در آخرالزمان(سوشیانس) ظهور میکند و خوبی بر شر و پلیدی فائق میآید و هنگامه صلح و پاکی و اعتلای(اهورامزدا) فرا میرسد.
وی به باور یهودیان در رابطه با انتظار اشاره کرد و افزود: در متون مقدس یهود همواره به موعود بشارت داده شده است، آنها معتقدند که با آمدن موعود همه موجودات از وجود او بهرهمند میشوند و منتظران موعود وارث زمین خواهند شد چون قدرت شریر شکسته خواهد شد و صالحان مورد تأیید خداوند قرار خواهند گرفت.
جمیاری اضافه کرد: در آیین مسیحیت بر آموزه انتظار و ظهور منجی تأکید بسیاری شده و بشارتهای روشنی درباره موعود آخرالزمان در انجیل(متی، لوقا، مرقس، برنابا) یافت میشود، همچون؛ «در خانههای خود را بسته و چراغها را افروخته دارید به مانند کسانی که انتظار آقای خود را میکشند وقتی که آمد و در را کوبید بیدرنگ در را به روی او باز کنید».
وی در رابطه با انتظار در ادیان غیرتوحیدی نیز اظهار کرد: آموزه انتظار باوری فراگیر بوده و ادیان غیرتوحیدی نیز به آن معتقد بودهاند برای نمونه در کتابهای قدیم چینیان، در عقاید هندیان و در بین اهالی مکزیک این باور به چشم میخورد، بدینسان امید به آینده روشن و اعتقاد به رستگاری و نجات نهایی نقطه مشترک همه ادیان و آیینهای الهی و غیرالهی است و همین عطش و سوزفطری بشر بهترین گواه بر درستی عقیده به انتظار است.
وی تصریح کرد: در دنیای اسلام نیز همه اصل این مسئله را پذیرفته و بهمنظور تبیین و دفاع از این باور کتابهایی را نوشتهاند، از دیدگاه اهل سنت این باور که شخصی از تبار قریش و از سلاله نبی مکرم اسلام ظهور میکند و حضرت مسیح پشت سر او نماز خواهند خواند و خلافت و حکومت را به دست خواهند گرفت حقیقتی انکارناپذیر است با این حال بیشتر آنان بر این عقیده هستند که مهدیموعود(عج) هنوز متولد نشده چنانکه او را از نسل امام حسنمجتبی(ع) میدانند.
این کارشناس مذهبی در رابطه با جایگاه انتظار در فرهنگی شیعه نیز با بیان اینکه در یک بررسی کوتاه روایاتی که سخن از انتظار گفتهاند به دو دسته شامل انتظار فرج بهمعنای عام و انتظار فرج بهمعنای خاص تقسیم میشوند، اظهار کرد: انتظار فرج در معنای عام آموزههای دینی است افزون بر بیان فضیلت(گشایش عمومی) و امید به آینده و سوق انسانها به این عرصه نیز مورد نکوهش قرار داده، از ورود جوامع بشری به آن جلوگیری کند، اهتمام آموزههای اسلامی در بیان معنای عام انتظار و امید تا بدان حد بوده که از آن با بلندترین عنوانها یاد نموده ارزش شگفتآوری برای آن ذکر کرده است که برخی از این عنوانها عبارت از عبادت و بندگی، برترین عبادت، برترین کارها، برترین جهاد هستند.
وی ادامه داد: انتظار فرج بهمعنای خاص نیز چشم به راه بودن آیندهای با تمام ویژگیهای یک جامعه مورد رضایت خداوندی است که یگانه مصداق آن دوران حاکمیت آخرین ذخیره الهی وجود مقدس حضرت ولیعصر(عج) است، برخی سخنان معصومان(ع) در این باره اینگونه است: امام محمدباقر(ع) آنگاه که دین مورد رضایت خداوند را تعریف میکند پس از شمردن اموری میفرماید: «و تسلیم به امر ما و پرهیزکاری و فروتنی و انتظار قائم ما».
این مدرس حوزه علمیه لرستان با بیان اینکه دو برداشت اصلی و عمده در زمینه انتظار داریم که یکی از آنها انتظار صحیح و سازنده است، خاطرنشان کرد: انتظار سازنده، تحرکبخش و تعهدآور، همان انتظار راستینی است که در روایات آن را بافضیلتترین عبادت و برترین جهاد پیامبراسلام(ص) دانستهاند کمااینکه مرحوم مظفر در گفتاری کوتاه و جامع انتظار را اینگونه تفسیر کرده است که: معنای انتظار ظهور مصلح و نجاتبخش الهی حضرت مهدی(عج) این نیست که مسلمانان در وظایف دینی خود دست روی دست گذاشته و در آنچه بر آنها واجب است مانند یاری حق، زنده کردن قوانین و دستورهای دینی، جهاد و امر به معروف و نهی از منکر فروگذاری کنند و به این امید که قائم آلمحمد(ص) بیاید و کارها را در درست کند از آنها دست بردارند، هر مسلمانی موظف است خود را به انجام دستورهای اسلام مکلف بداند دست نکشد برای شناسایی دین از راه صحیح فروگذاری نکند و به توانایی خود از امر به معروف و نهی از منکر دست نکشد همچنان که نبی مکرم اسلام فرموده است: «همه شما رهبر یکدیگر و در راه اصلاح هم مسئول هستید» بر این اساس یک مسلمان نمیتواند بهدلیل انتظار به ظهور مهدی مصلح از وظایف مسلم و قطعی خود دست بکشد یا کوتاه بیاید، چه انتظار به ظهور، نه اسقاما تکلیف میکند و نه مجوز به تأخیر انداختن عمل را میدهد، سستی در وظایف دین و بیتفاوتی به آنها به هیچوجه نیست.
انتهای پیام