فخرالدین اسدی در گفتوگو با صلح خبر با بیان اینکه یکی از پیامدهای ناگواری که بعد از شیوع ویروس کرونا در جامعه گریبانگیر افراد شده، افزایش وزن و چاقی است، اظهار کرد: این مسئله تنها در قشر دانش آموز و بهواسطه تعطیلی مدارس و آموزشگاهها اتفاق نیوفتاده و تحرک و پویایی بیشتری ایجاد شده است.
وی اقدام به موقع و سنجیده پروژه تحولی کنترل وزن و چاقی دانش آموزان (پروژه کوچ) را بهعنوان یکی از فعالیتهای ضروری و لازمالاجرا در تمامی مدارس کشور معرفی کرد و افزود: این پروژه از ابتدای سال تحصیلی ۱۳۹۹ اجرایی شده و در سه مرحله، ارزیابی اولیه، مداخلات و ارزیابی ثانویه در سراسر مدارس کشور محقق شده است.
معاون تربیت بدنی و سلامت ادارهکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: با اجرای مرحله نخست این پروژه، وضعیت بدنی ۱۸۶ هزار دانشآموز استان مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت و مشخص شد ۲/۶ درصد دانش آموزان دچار چاقی، ۷۴/۱۷ درصد دچار اضافه وزن، ۴.۶۹ درصد لاغر و ۱.۹۹ درصد این دانش آموزان دچار کمبود وزن بوده که با انجام مرحله مداخلات در کل ۷/۲ درصد بهبود وزن حاصل شده است.
اسدی تاکید کرد: با انجام پروژه کوچ و ارزیابیهای به عمل آمده مشخص شد که چهارمحال و بختیاری جایگاه نخست کشور را از لحاظ وزن مطلوب دانش آموزان در کشور دارا است و شهرستانها و مناطق بلداجی، بن، لاران، سامان و ناحیه دو با ثبت ارزیابی ۱۰۰ درصدی دانش آموزان در استان در جایگاه برتر قرار گرفتند.
وی اضافه کرد: بهدنبال اجرای پروژه تحولی کنترل وزن و چاقی دانشآموزان در سال تحصیلی گذشته، امسال پروژه ملی سواد حرکتی ویژه دانشآموزان ابتدایی بهعنوان فعالیت شاخص حوزه معاونت تربیت بدنی و سلامت در مدارس ابتدایی چهارمحال و بختیاری در حال اجرا است که مشابه طرح کوچ شامل سه مرحله ارزیابی اولیه، بحث مداخلات و ارزیابی ثانویه است که طی آن برخی از پارامترهای مرتبط با آمادگی جسمانی و توانایی حرکتی دانش آموزان مورد بررسی قرار میگیرد.
معاون تربیت بدنی و سلامت ادارهکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: زنگ ورزش هم در ایام کرونا مانند دیگر دروس به شکل مجازی برگزار شد و تمهیداتی ویژه بابت بهتر شدن شرایط کلاس درس تربیت بدنی توسط معاونت تربیت بدنی و سلامت انجام گرفت، تهیه و تولید محتوای آموزشی، انجام طرح کوچ و کنترل وزن و چاقی، اجرای وبینارهای آموزشی در جهت دانشافزایی معلمان تربیت بدنی آموزگاران پایه از جمله اقدامات صورتگرفته در این حوزه است.
وی ادامه داد: تولید محتوای آموزشی پایه سوم ابتدایی، تولید محتوای آموزشی رشته دو و میدانی ( دبیرخانه کشوری)، برگزاری جشنواره تولید محتوای مرحله شهرستان، استان، کشور و کسب مقام سوم کشوری، بازدید از نحوه آموزش درس تربیت بدنی در فضای مجازی، برگزاری دورههای آموزشی ضمن خدمت به شکل مجازی، برگزاری چالش مجازی ورزش با خانواده، برگزاری جشنواره خاطرهنویسی دانشآموزان تمام مقاطع تحصیلی، برگزاری جشنواره نقاشی و کاریکاتور با موضوع پروژه کوچ و کنترل وزن و چاقی بخش کوچکی از دیگر فعالیتهای انجام گرفته در ایام کرونا بوده است.
اسدی یادآور شد: در سالهای اخیر بیتوجهی مسئولان آموزشی کشور به ورزش سبب شده تا مدیران و معلمان مدارس، خاصه در مقطع ابتدایی توجهی به این موضوع مهم نداشته باشند، به همین دلیل بیشتر معلمان این درس برایشان فرقی نمیکرد که تاریخ تدریس کنند یا معلم ورزش لقب بگیرند.
معاون تربیت بدنی و سلامت ادارهکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: اگر استعدادهای ورزشی کودکان بهموقع شناخته نشود و آنها به یک رشته ورزشی علاقهمند نشوند، هنگام رسیدن به مرحله نوجوانی و جوانی دیگر به ورزش و حضور در جمعهای ورزشی تمایلی از خود نشان نخواهند داد، اما رویکرد جامعه تغییر یافته و با توجه به آموزشهایی که به والدین و مدیران و معاونان مدارس داده شده، علاقه و گرایش دانش آموزان و والدین نسبت به امر ورزش و تربیت بدنی رو به بهبود است.
انتهای پیام