امروز: جمعه, ۷ دی ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 26 جماد ثاني 1446 | 2024-12-27
کد خبر: 448697 |
تاریخ انتشار : 04 آذر 1400 - 10:51 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی وضعیت ۱۶ شاخص آموزش و پرورش استثنایی استان سیستان و بلوچستان را تشریح کرد. به گزارش صلح خبر، سید جواد حسینی در کارگروه توسعه فعالیت های آموزش و پرورش استان سیستان وبلوچستان که در دفتر وزیر آموزش وپرورش برگزار شد، با ارائه گزارشی درخصوص شاخص های آموزشی، […]

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی وضعیت ۱۶ شاخص آموزش و پرورش استثنایی استان سیستان و بلوچستان را تشریح کرد.

به گزارش صلح خبر، سید جواد حسینی در کارگروه توسعه فعالیت های آموزش و پرورش استان سیستان وبلوچستان که در دفتر وزیر آموزش وپرورش برگزار شد، با ارائه گزارشی درخصوص شاخص های آموزشی، پرورشی، ورزشی و توان‌بخشی استان سیستان و بلوچستان و مقایسه آن با میانگین های کشوری و استاندارد های جهانی  و نیز اقدامات لازم برای ارتقاء این شاخص ها گفت: این شاخص ها در حوزه پوشش تحصیلی، عدالت جنسیتی، نیروی انسانی،   فضاهای ورزشی، فضاهای آموزشی، تجهیزات توان بخشی، طرح تلفیقی فراگیر، طرح هدایت، خدمات مشاوره ای، مراکز اختلالات یادگیری، آموزش های  فنی و  حرفه ای، خدمات توان بخشی، میزان مشارکت والدین و اعتبارات است.

وی افزود: هم اکنون ۳ هزار و ۶۵۸ دانش آموز با نیاز های ویژه در سطح استان سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند که ۲.۶ درصد دانش آموزان استثنایی کشور را تشکیل می دهند. این  در حالی است که در سطح استان  ۵.۲ درصد کل دانش آموزان کشور به تحصیل اشتغال دارند و از این حیث یک شکاف و نابرابری در حوزه پوشش تحصیلی استثنایی وجود دارد.

حسینی با بیان اینکه دانش آموزان  استثنایی این استان در ۸۹ مدرسه تحصیل می کنند، گفت: این استان فاقد مدرسه شبانه روزی در حوزه استثنایی است و ۵۲ باب از این مدارس به شکل مختلط پذیرای دانش آموزان هستند.

حسینی با بیان اینکه ۶۸۳ نفر  نیروی انسانی تعلیم وتربیت این دانش آموزان را  به عهده دارند، گفت:  تراکم کلاس ۶.۷ دانش آموز است  که با نرم ۶.۱۱  هم خوانی دارد و نسبت دانش آموز به معلم ۶.۵  است که این نسبت هم از نرم خیلی فاصله ندارد.

وی افزود:  برای جبران کمبود ۱۲ هزار  نیروی انسانی آموزش و پرورش استثنایی براساس مصوبه شورای سازمان آموزش و پرورش استثنایی سالانه ۱۰ درصد از ورودی آموزش وپرورش کشور باید به حوزه استثنایی اختصاص یابد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه آموزش ۱۰ درصد معلمان کم توان ذهنی به شکل مهارت های چندگانه، نهضت خط بریل  و زبان اشاره و نیز نهضت جهت یابی و حرکت برای توانمند سازی و افزایش پوشش تحصیلی از اقدامات انجام شده و در دست انجام سازمان آموزش و پرورش استثنایی است، گفت: در استان سیستان و بلوچستان در سال گذشته در قالب نهضت زبان اشاره و آموزش خط بریل ۱۴۳  نفر آموزش دیدند و ۱۰ درصد معلمان این استان نیز از آموزش های مهارت های چندگانه بهره مند شدند.

حسینی در ادامه با بیان اینکه  مشکل اصلی نیروی انسانی کشور و استان سیستان و بلوچستان در حوزه نیروی های توان‌بخشی است، گفت: آموزش وپرورش استثنایی در حوزه گفتار درمانی به ازای هر ۲۵ دانش آموز یک گفتاردرمانگر، به ازای هر ۵۰ دانش آموز یک شنوایی سنج، به ازای هر ۱۰۰ دانش آموز جسمی حرکتی یک ارتوپد فنی،  به ازای هر ۵۰  دانش آموز یک فیزیوتراپ، به ازای هر ۲۵ دانش آموز اتیسم و کم توان ذهنی یک کاردرمانگر و به ازای هر ۲۵۰ دانش آموز  یک مراقب سلامت نیاز دارد.

وی افزود:  با وجود این استاندارد ها ۱۲ نیروی مراقبت سلامت در استان سیستان و بلوچستان نیاز است که فقط  ۶ نیرو در حال حاضر وجود دارد، ۸۸ کاردرمانگر نیاز است که یک نفر وجود دارد، ۹ ارتوپد فنی و دو فیزیوتراپ نیاز است که دو فیزیوتراپ وجود دارد، ۸ شنوایی سنج نیاز است که شنوایی سنجی وجود ندارد  و ۱۶ گفتاردرمانگر  نیاز است که چهار گفتاردرمانگر  در استان وجود دارد.

وی گفت: در راستای تامین نیروی انسانی استان سیستان و بلوچستان در حوزه آموزش و پرورش استثنایی در  سال ۱۳۹۹، تعداد ۱۲۱ معلم در قالب ماده ۲۸ و دانشگاه فرهنگیان جذب شدند و امسال نیز ۸۵ نفر در این قالب جذب خواهند شد.

حسینی در خصوص پوشش تحصیلی دانش آموزان سیستان و بلوچستان گفت: این استان ۳.۵ درصد نوآموزان پیش دبستان کل کشور را دارد در حالی که پیش دبستانی عادی در این استان ۶.۲ درصد را به خود اختصاص داده است.

وی افزود:  هم چنین در حوزه آموزش ابتدایی ۴.۲ درصد دانش آموزان ابتدایی  استثنایی  کشور در استان سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند  در حالی که در حوزه عادی ۶ درصد در استان مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: در حوزه پیش حرفه ای ۳.۳ درصد و در دوره حرفه ای ۲.۷ درصد دانش آموزان کشور در استان در حال تحصیل هستند  و ۱.۵ درصد کارگاه های پیش حرفه ای  وحرفه ای  کشور در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد.

معاون وزیر گفت: در مجموع ۲.۶ درصد دانش آموزان استثنایی کشور در استان سیستان و بلوچستان به تحصیل اشتغال دارند و این در حالی است که ۵.۲ درصد کل دانش آموزان کشور در این استان به تحصیل اشتغال دارند. لذا در قلمرو دانش آموزان با نیاز ویژه شکاف و عقب افتادگی مضاعفی وجود دارد.

 وی افزود:  شاخص مهم دیگر سهم دانش آموزان تلفیقی فراگیر می باشد که ۱۸.۵ درصد دانش آموزان استثنایی این استان را به خود اختصاص داده است،  در حالی که در کشور این مقدار بیش از ۴۰ درصد است.

حسینی به اقدامات آموزش و پرورش استثنایی در حوزه آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر اشاره کرد و گفت: راه اندازی سامانه ندای همراه با ۶۰ مشاوره  واتصال آن به ۶۰ مرکز مشاوره و ۸۰۰ مرکز اختلال یادگیری در آینده  از  اقداماتی است که منجر به  کیفیت بخشی آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر خواهد شد.

وی افزود: هم چنین راه اندازی شورای راهبری و کیفیت بخشی به طرح تلفیقی فراگیر با مصوبه شورای سازمان آموزش و پرورش استثنایی، آموزش معلمان و مدیران، تولید و توزیع لوح فشرده در مسیر  همراه با فرزندم از دیگر اقدامات است.

وی افرود:  در سال گذشته در هر استان یک مدرسه تلفیقی فراگیر مناسب سازی شد  و  در سال جاری در استان سیستان و بلوچستان مناسب سازی ۵ مدرسه صورت خواهد گرفت.

معاون وزیر در خصوص تخصیص معلمان رابط به مدارس تلفیقی فراگیر گفت: هم اکنون ۳۴.۹ درصد دانش آموزان تلفیقی فراگیر استان از معلم رابط بهره مند هستند و افزایش سطح پوشش معلمان رابط گام دیگری در جهت بهبود کیفیت آموزش  دانش آموزان تلفیقی فراگیر محسوب می شود.

حسینی در ادامه با بیان اینکه عدالت جنسیتی در آموزش شاخص مهم دیگری است گفت: در  استان سیستان و بلوچستان و در حوزه استثنایی ۲۲.۶ درصد دانش آموزان را دختران تشکیل می دهند  و این در حالی است که در سطح کشور این شاخص بیشتر از ۴۰ درصد  را  به خود اختصاص داده است.

وی افزود: درصد تکمیل دوره ابتدایی در حوزه استثنایی ۹۲.۲ درصد است و این بدان معنی است که ۷.۸ درصد دانش آموزان پس  از دوره ابتدایی در این استان ادامه تحصیل نمی دهند.

حسینی با بیان اینکه سهم دانش آموزان استثنایی در رشته های فنی حرفه ای ومهارتی موضوع مهمی است و در سطح استان سیستان و بلوچستان صددرصد دانش آموزان استثنایی متوسطه در شاخه کاردانش و فنی و حرفه ای ادامه تحصیل می دهند، گفت: طرح آموزش همراه با تولید، ایجاد نمایشگاه دائمی محصولات دانش آموزان، تدوین سند جامع آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای، ایجاد ۹ گروه و ۳۶ شاخه رشته فنی حرفه ای و نزدیک به  ۳  هزار پودمان شایستگی محور از اقدامات خاص آموزش و پرورش استثنایی برای گسترش و کیفیت بخشی به آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای است.

معاون وزیر با بیان اینکه استاندارد سازی فضاهای آموزشی و ورزشی شاخص مهم دیگری است که برای ارتقا تعلیم وتربیت دانش  آموزان باید مورد توجه قرار گیرد، گفت:  سرانه فضای آموزشی استاندارد در حوزه استثنایی ۲۸ متر مربع است که هم اکنون این شاخص در سطح کشور نزدیک به ۱۱ متر مربع و در استان سیستان وبلوچستان ۵.۵ متر مربع است.

وی افزود: هم چنین در دو سال اخیر بیش از ۴۱ پروژه افتتاح شده است و با  ساخت ۱۲۰ هزار متر مربع فضای آموزشی، سرانه فضای آموزشی ۲.۸ مترمربع افزایش یافته است و به ۵.۵ متر مربع  رسیده است.

وی با بیان اینکه در طرح خشت تا بهشت از ۲۱۰ مدرسه موردنیاز آموزش و پرودش استثنایی ۱۰ مدرسه سهم آموزش و پرورش استثنایی سیستان و بلوچستان است  گفت: از این تعداد ۶ مدرسه آن درحال ساخت است و ۴ مدرسه دیگر نیز با کمک خیرین و نوسازی ساخته خواهد شد و یکی از اقدامات خوب اموزش و پرورش استثنایی سیستان و بلوچستان تدوین سند فضاهای آموزشی  است که به انجام رسیده است.

حسینی در زمینه فضاهای ورزشی آموزش و پرورش استثنایی گفت: سرانه فضاهای ورزشی کشور در حوزه استثنایی ۲.۳۳ متر  مربع است و استان سیستان وبلوچستان دو سالن  ورزشی  ویژه دانش آموزان استثنایی دارد  که در مجموع  هزار و ۲۸۴ متر مربع فضای ورزشی دارد.

وی افزود: سه سالن ورزشی درون مدرسه ای نیز در سطح مدارس استان ساخته خواهد شد  و به‌زودی پایگاه ورزشی استان در حوزه استثنایی نیز راه اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه استاندارد سازی تجهیزات ورزشی، آموزشی، توانبخشی شاخص مهم دیگری است که در قالب برنامه نهضت ملی توان افزایی در حال پیگیری است، گفت:  در آمایش سرزمینی و در سطح معیارهای جهانی دانش آموزان با نیاز های  ویژه ۱۰۵ قلم تجهیزات در حوزه های نهضت توان افزایی  نیازمندند که در پهنه کشور بیش از ۷۲ هزار را شامل می شود.

وی افزود: در استان سیستان وبلوچستان  هزار و ۵۳۲ قلم مورد نیاز است که اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد  و ۱۰۰ میلیون تومان  نیاز دارد و امسال در صورت تخصیص ۵ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در مجموع در سال گذشته،   ۳۰.۶۵ درصد این تجهیزات با اعتبار بالغ  بر ۱۴۵ میلیارد تومان  با کمک های مردمی   عمومی و دولتی در کل کشور تامین شد، گفت: استان سیستان و  بلوچستان ۱۹.۵۶ درصد تامین تجهیزات توانبخشی را محقق کرد و از میزان تحقق کشوری  ۱۱.۵ درصد عقب ماندگی دارد.

حسینی  در ادامه گفت: هم چنین در قالب طرح هدایت تاکنون ۵ هزار ۴۰۰ دانش آموز استان از تجهیزات  ارتباطی هوشمند بهره مند شده اند و در سال جاری نیز ۱۰۰ میلیارد تومان برای این منظور به استان اختصاص می یابد.

وی  با بیان اینکه  تعداد  مراکز مشاوره استان یک مرکز و تعداد مراکز  مورد نیاز ۷ مرکز است، گفت: تعداد مراکز اختلالات یادگیری یک مرکز یعنی ۱.۲ درصد کشور است که در سال جاری با راه انداری دو مرکز مشاوره و ۴ مرکز اختلالات یادگیری و ایجاد و  راه اندازی مرکز جامع تشخیصی، خدمات مشاوره ای و توانبخشی  و آموزشی گام دیگری در جهت رفع این مشکل در استان برداشته خواهد شد.

وی تصریح کرد:  هم چنین در سال ۱۴۰۰ پوشش خدمات مشاوره ای به ده درصد  گسترش خواهد یافت.

حسینی با بیان اینکه ارائه خدمات توانبخشی درون و برون مدرسه ای  شاخص مهم دیگری است که در حوزه استثنایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت:  برای این شاخص ۱۲.۸ درصد نوآموزان پیش دبستان در سطح استان  از  ۳۰.۱ درصد سطح کشور،   ۴۵ درصد دانش آموزان ابتدایی در سطح استان و از ۵۰.۱ درصد در سطح کشور از این خدمات بهره مند شدند  و در مجموع در استان ۵۷.۸ درصد دانش آموزان از خدمات  توانبخشی بهره مند شده اند.

وی با بیان اینکه خدمات توانبخشی  برون مدرسه ای از ۳ میلیارد تومان سال ۱۳۹۸ به ۱۰ میلیارد  تومان در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است، گفت:  در کنار افزایش اعتبارات، افزایش سطح ارائه خدمات توانبخشی مدرسه ای در قالب توانمند سازی نیروها و جذب آن ها در دستور کار می باشد.

حسینی به ارائه خدمات حمایتی در قالب ۱۸ آیتم اشاره کرد و گفت: تاکنون به بیش از ۴۰ هزار دانش آموز  خدمات حمایتی ارائه شده است و  بیش از ۲۰ میلیارد تومان اعتبار در این خصوص پرداخت گردیده است.

وی افزود: سهم استان سیستان و بلوچستان از پرونده های ارسالی ۲.۱۶ درصد  و از میزان پرداخت ۱.۲۶  درصد بوده است.

وی در خصوص میزان مشارکت والدین  گفت: شاخص مهم دیگر در حوزه  تعلیم وتربیت دانش آموزان با نیاز های ویژه مشارکت والدین در تعلیم و تربیت است که در سطح کشور در مجموع در قالب طرح پارلمان مشورتی اولیا و مدرسه یاری و اولیا دستیار معلم شاهد مشارکت ۳۰ درصد بوده ایم و این میزان مشارکت در سطح استان ۳۲ درصد  و در سال ۱۴۰۰ هم با اجرای بسته تحولی خدمات آموزشی،   پرورشی  و  توانبخشی این میزان مشارکت افزایش خواهد یافت.

وی در خصوص برنامه  سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی گفت:  سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان برنامه مهم دیگری است که از سال ۱۳۷۱ در سطح کشور شروع شده است و از پوشش ۱.۵ درصدی دانش آموزان به پوشش ۹۹ درصد در سال ۱۴۰۰ ارتقا یافته است و  در سطح استان سیستان بلوچستان این شاخص ۹۲.۱۴ درصد پوشش را نشان می دهد.

حسینی گفت: با راه اندازی  مرکز جامع سنجش  و خدمات توانبخشی و مشاوره ای  و  نیز راه اندازی پایگاه جامع سنجش که اخیرا افتتاح شده است  و نیز افزایش سطح پوشش سنجش رایگان در سطح استان و خصوصا حاشیه شهر زاهدان ارتقا بیش از پیش این شاخص را شاهد خواهیم بود.

حسینی در ادامه با اشاره به نتایج حاصل از سنجش گفت: یکی از شاخص های  سنجش  این استان نشان از آن دارد که ۴۰ درصد ازدواج های این استان فامیلی است در حالی که این شاخص در کشور ۲۱ درصد است و این موضوع  می‌تواند منجر به افزایش سطح معلولیت  شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، وی در پایان با بیان اینکه اعتبارات  استان سیستان و بلوچستان از ۵ میلیارد تومان در سال ۹۹ به بیش از ۱۲ میلیارد تومان  در سال ۱۴۰۰ افزایش خواهد داشت  گفت: با وجود اینکه سهم آموزش و پرورش استثنایی ۲.۶ درصد کشور است، اعتبارات استان ۴.۱ درصد اعتبار کشور را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید