امروز: شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 21 محرم 1446 | 2024-07-27
کد خبر: 551872 |
تاریخ انتشار : 04 مرداد 1403 - 0:49 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

گردهمایی نمایندگان ۱۴ جناح فلسطینی در پکن دستاورد دیپلماتیک بزرگی است که اعتبار میانجی‌گری چین در مناقشات جهانی را افزایش خواهد داد. به گزارش صلح خبر، رسانه آمریکایی توافق نمایندگان ۱۴ جناح فلسطینی در پکن را یک دستاورد دیپلماتیک بزرگ برای چین توصیف کرد که در راستای گسترش نفوذ بین‌المللی پکن صورت گرفته است. به […]

گردهمایی نمایندگان ۱۴ جناح فلسطینی در پکن دستاورد دیپلماتیک بزرگی است که اعتبار میانجی‌گری چین در مناقشات جهانی را افزایش خواهد داد.

به گزارش صلح خبر، رسانه آمریکایی توافق نمایندگان ۱۴ جناح فلسطینی در پکن را یک دستاورد دیپلماتیک بزرگ برای چین توصیف کرد که در راستای گسترش نفوذ بین‌المللی پکن صورت گرفته است.

به گزارش رسانه آمریکایی، چین در سال‌های اخیر در دیپلماسی خاورمیانه فعال‌تر شده و رویکردی متفاوت نسبت به غرب در پیش گرفته است. ازآنجاکه در سال‌های گذشته کشورهای غربی مسئله فلسطین را به حاشیه رانده‌اند، نقش جامعه جهانی در این مسئله کم‌رنگ شده و اکنون باید افزایش یابد.

در بیانیه پایانی نشست جناح‌های فلسطینی در پکن، طرفین از جانب‌داری ایالات متحده در مسئله فلسطین انتقاد کرده و از کشورهای دیگر جهان دعوت کردند تا برای حل‌وفصل این مناقشه پا پیش بگذارند.

واشنگتن‌پست با اشاره به اینکه میانجی‌گری چین در سال میلادی گذشته برای بهبود روابط ایران و عربستان موجب بروز دشواری‌هایی برای آمریکا شد، به گزارش اخیر گلوبال‌تایمز اشاره کرد که رویکرد دیپلماتیک منحصربه‌فرد چین را موجب آشتی در منطقه عنوان کرده است.

این توافق در حالی صورت پذیرفت که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای سخنرانی در کنگره آمریکا به واشنگتن رفته و قرار است با «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده نیز دیدار داشته باشد.

پیش‌تر رسانه‌ها گزارش داده بودند که بحران‌های سیاسی آمریکا از جمله کناره‌گیری بایدن و تلاش نافرجام برای ترور «دونالد ترامپ» موجب کاهش توجهات به سفر نتانیاهو به آمریکا شده است. در حال حاضر با اعلام خبر توافق قدرت‌های فلسطینی در پکن، بی‌شک نتانیاهو شاهد توجه بسیار کمتری به سفر خود خواهد بود.

واشنگتن‌پست: بیانیه پکن یک پیروزی دیپلماتیک بود
نمایندگان جناح‌های فلسطینی در چین

به گزارش واشنگتن‌پست، در روز سه‌شنبه، رهبران گروه‌های فلسطینی، از جمله فتح و حماس با میانجی‌گری پکن یک بیانیه مشترک امضا کردند که نشان از تقویت وحدت میان جریان‌های مختلف فلسطینی بود. رسانه‌ها از این توافق که به «بیانیه پکن» موسوم شده تمجید کردند و آن را نشانه‌ای از نقش چین به‌عنوان میانجی‌گر صلح در منازعات بین‌المللی دانستند. «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین نیز این بیانیه را «لحظه‌ای تاریخی برای آرمان آزادی فلسطین» توصیف کرد.

به گزارش رسانه آمریکایی، رژیم صهیونیستی با کنترل غزه توسط حماس مخالفت کرده و مسئله بزرگ اکنون این است که بعد از پایان جنگ، مدیریت امور این باریکه توسط چه گروهی انجام خواهد شد. چین از آتش‌بس پایدار و دائمی در غزه و برگزاری یک کنفرانس صلح بین‌المللی گسترده برای اجرای راهکار ۲ دولتی حمایت می‌کند.

بر اساس بیانیه پکن، پیشنهاد تشکیل یک دولت وحدت فلسطینی مطرح شده که بر کرانه باختری، قدس و غزه نظارت داشته و در نهایت انتخابات برگزار کند. رهبران جریان‌های مختلف فلسطین باید نقشه راهی برای این فرایند ترسیم کنند.

به گزارش واشنگتن‌پست، این توافق یک پیروزی دیپلماتیک بزرگ برای دولت چین محسوب می‌شود و «اسرائیل کاتس»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی با آن مخالفت کرده است. از سوی دیگر، «دیانا بوتو» وکیل حقوق بشر فلسطینی به واشنگتن‌پست گفت احتمالاً «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اجازه موفقیت بیانیه پکن را نخواهد داد، زیرا هم ممکن است از سوی واشنگتن و تل‌آویو تحت‌فشار قرار بگیرد و هم پیشبرد این توافق را برای تداوم حیات سیاسی خود آسیب‌زا بداند.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید