امروز: یکشنبه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 27 صفر 1446 | 2024-09-01
کد خبر: 551785 |
تاریخ انتشار : 03 مرداد 1403 - 9:27 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

بر اساس نظرسنجی اخیر موسسه بین‌المللی جامعه‌شناسی کی‌یف، تعداد اوکراینی‌هایی که مایل به دادن امتیازات ارضی به مسکو در ازای صلح هستند، طی سال گذشته سه برابر شده است. به گزارش صلح خبر، نظرسنجی منتشر شده در روز سه‌شنبه نشان می‌دهد که ۳۲ درصد از پاسخ‌دهندگان اوکراینی که کشورشان درگیر جنگ با روسیه است، معتقدند […]

بر اساس نظرسنجی اخیر موسسه بین‌المللی جامعه‌شناسی کی‌یف، تعداد اوکراینی‌هایی که مایل به دادن امتیازات ارضی به مسکو در ازای صلح هستند، طی سال گذشته سه برابر شده است.

به گزارش صلح خبر، نظرسنجی منتشر شده در روز سه‌شنبه نشان می‌دهد که ۳۲ درصد از پاسخ‌دهندگان اوکراینی که کشورشان درگیر جنگ با روسیه است، معتقدند که «به‌خاطر دستیابی به صلح در اسرع وقت و حفظ استقلال خود، اوکراین می‌تواند بخشی از قلمرو خود را واگذار کند» و این در حالی است که در ماه مه ۲۰۲۳ تنها ۱۰ درصد از اوکراینی‌ها چنین نظری داشتند.

این نظرسنجی در ۲ موج در روزهای ۱۶ تا ۲۲ مه و ۲۰ تا ۲۵ ژوئن انجام شد که به ترتیب نظر ۱۰۶۷ و ۲۰۰۸ تن از پاسخ‌دهندگان اوکراینی را جویا شد.

بر اساس نظرسنجی‌های قبلی که توسط موسسه بین‌المللی جامعه‌شناسی کی‌یف (KIIS) انجام شده است، تعداد اوکراینی‌هایی که برای امتیازات ارضی آماده هستند، در طول سال اول جنگ زیر ۱۰ درصد باقی ماند، اما از ماه مه ۲۰۲۳ به طور پیوسته افزایش یافته است.

در پایان سال ۲۰۲۳، پس از آن که ضدحمله تابستانی اوکراینی‌ها که مدت‌ها برای آن تبلیغ می‌شد با شکست به پایان رسید، ۱۹ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که با واگذاری برخی از اراضی در ازای صلح موافقت می‌کنند.

در فوریه ۲۰۲۴، زمانی که نیروهای روسی حمله خود را آغاز کردند و شهر استراتژیک آودیوکا دونباس را تصرف کردند، این تعداد به ۲۶ درصد افزایش یافت.

بر اساس گزارش موسسه مذکور، در ماه مه ۲۰۲۴، زمانی که نیروهای مسکو حمله دیگری را در منطقه خارکیف واقع در شمال شرقی اوکراین آغاز کردند، میزان رضایت برای واگذاری اراضی به روسیه به ۳۲ درصد افزایش یافت. تعداد مخالفان هرگونه امتیاز ارضی از ۷۴ درصد به ۵۵ درصد در مدت مشابه کاهش یافت.

به عنوان بخشی از تازه‌ترین نظرسنجی، به پاسخ‌دهندگان اوکراینی چندین مدل از توافقنامه صلح بالقوه بین کی‌یف و مسکو هم ارائه شد.

گزینه اول این بود که روسیه کنترل شبه‌جزیره کریمه و چهار قلمرو دیگر (لوهانسک، دونتسک، خرسون، زاپوریژیا) را حفظ کند و کی‌یف درخواست برای عضویت در ناتو را کنار بگذارد و فقط به اتحادیه اروپا بپیوندد.

۳۸ درصد از پاسخ‌دهندگان از این مدل حمایت کردند و ۳۰ درصد آن را گزینه‌ای «سخت» اما «قابل قبول» نامیدند. بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان اوکراینی (۵۴ درصد) آن را رد کردند.

گزینه دوم این بود که روسیه مناطق تازه تصاحب شده را حفظ کند، اما به اوکراین اجازه دهد هم به ناتو و هم به اتحادیه اروپا بپیوندد. تقریبا نیمی از پاسخ‌دهندگان (۴۷ درصد) از آن حمایت کردند، در حالی که ۳۸ درصد دیگر آن را نپذیرفتند.

گزینه سوم این بود که مسکو کنترل مناطق خرسون و زاپوریژیا را به کی‌یف بازگرداند، اما دو منطقه دونباس و کریمه را حفظ کند. اوکراین همچنین به اتحادیه اروپا و ناتو خواهد پیوست. در این رابطه، ۵۷ درصد از پاسخ‌دهندگان از این مدل حمایت کردند و ۲۰ درصد آن را «معامله‌ای به راحتی قابل قبول» نامیدند. یک سوم از پاسخ‌دهندگان هم آن را رد کردند.

به گزارش راشا تودی، مذاکرات روسیه و اوکراین در بهار ۲۰۲۲ شکست خورد و هر ۲ طرف یکدیگر را به طرح خواسته‌های غیرواقعی متهم کردند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که اوکراین باید به کشوری بی‌طرف تبدیل شود و از ادعا روی مناطق جدید روسیه چشم‌پوشی کند تا هرگونه مذاکرات صلح به نتیجه برسد.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید