فرهنگ > سینما – اگر تارانتینو یا اسپیلبرگ جیمز باند را کارگردانی میکردند، حاصل کار چه چیزی از آب در میآمد؟ فرزاد مظفری: گاهی در طول تاریخ به مواردی برمیخوریم که یک اتفاق تا مرز وقوع پیش رفته، اما هرگز روی نداده است. گر بیش از پنج دهه حضور شخصیت جاسوس نمادین سینمای بریتانیا را یک قطعه […]
فرهنگ > سینما – اگر تارانتینو یا اسپیلبرگ جیمز باند را کارگردانی میکردند، حاصل کار چه چیزی از آب در میآمد؟
فرزاد مظفری: گاهی در طول تاریخ به مواردی برمیخوریم که یک اتفاق تا مرز وقوع پیش رفته، اما هرگز روی نداده است. گر بیش از پنج دهه حضور شخصیت جاسوس نمادین سینمای بریتانیا را یک قطعه از تاریخ سینما قلمداد کنیم، بیشک در این میان شاهد بسیاری از این موارد خواهیم بود.
«تو تنها دو بار زندگی میکنی»، این عنوان یکی از فیلمهای جیمز باند است، اما از قرار معلوم جیمز باند از آغاز تا امروز 24 بار روی پردهی سینما زندگی کرده است ( البته اگر فیلمهایی که توسط کمپانیهایی غیر از Eon ساخته شدهاند را نادیده بگیریم). در هر حال ماجرای جیمز باند تنها به این 24 فیلم ساخته شده محدود نمیشود، در این میان حداقل هفت پروژه وجود دارد که تا مرز ساخته شدن پیش رفتند، اما به سرانجام نرسیدند.
ورژن اصلی جیمز باند ایان فلمینگ
نخستین نمونه از پروژههای یاد شده پروژهای است که قرار بود نخستین فیلم از سری فیلمهای جیمز باند باشد. داستان از آن جا شروع شد که ایان فلمینگ در سال 1958 پنج سال پس از انتشار موفق کتاب «کازینو رویال» به همراه فیلمنامه نویس ایرلندی کوین مککلوری کار بر روی نخستین فیلمنامه جیمز باند را شروع کردند. این همکاری به نتیجه نرسید و فلمینگ تصمیم گرفت که با ایده پشت این فیلمنامه کتابی به نام «گلوله آتشین» بنویسد که در سال 1961 منتشر شد. نخستین جمیز باند در سال 1962 با اقتباس از «دکتر نو» ساخته شد و «گلوله آتشین» چهارمین فیلم از سری فیلمهای جیمز باند لقب گرفت. البته داستان قرار نبود به همین سادگی به پایان برسد زیرا مککلوری ادعا داشت که در خلق ایدههای فیلمنامه اصلی «گلولهآتشین» سهیم است. این ادعا آغازگر یک دعوای حقوقی بود که بیش از چهار دهه ادامه یافت.
تیموتی دالتون نخستین گزینه برای بازی در فیلم «در خدمت سرویس مخفی علیاحضرت» بود
شان کانری و دنیل کریگ شاید از نظر ظاهری هیچ شباهتی به همدیگر نداشته باشند، اما این دو بازیگر یک ویژگی مشترک دارند : هر دو پس از چهارمین نقشآفرینی در فیلمهای جیمز باند شروع به غرزدن درباره ادامه کار کردند. هرچند کانری در پنجمین فیلم هم بازی کرد، اما پس از آن بود که سازندگان برای ششمین فیلم جیمز باند جستجو برای جیمزباند جدید را آغاز کردند و تیموتی دالتون کسی بود که نظر آنها را جلب کرد. این بازیگر در آن زمان 24 سال داشت و بازی او در فیلم «شیر در زمستان» در کنار بزرگانی چون کاترین هپبورن و پیتر اوتول ستایش شده بود. دالتون اما بازی در فیلم را نپذیرفت و دلیل او برای رد این پیشنهاد این بود که من برای پوشیدن لباس جیمز باند زیادی جوان هستم.(شان کانری در 31 سالگی بازی در نقش باند را آغاز کرده بود) پس از آن بود که جرج لازنبی برای بازی در این فیلم انتخاب شد تا برای اولین و آخرین بار در نقش مامور مخفی سرویس جاسوسی ملکه ظاهر شود. پس از حضور ناموفق لازنبی در نقش مامور 007 باز هم شان کانری به نقش سابق خود بازگشت و در دو فیلم دیگر «الماسها ابدیند» و «زنده بمان و بگذاربمیرد» حضور یافت تا اینکه نهایتا راجر مور جایگزین او در نقش جیمز باند شد. تیموتی دالتون دوباره پس از فیلم «مون ریکر» پیشنهاد بازی در نقش جیمز باند را دریافت کرد، اما او باز هم پیشنهاد را رد کرد، تا این که نهایتا سازندگان باند در سال 1987 با فیلم «روزهای روشن زندگی» لباس جاسوسی را بر تن دالتون پوشاندند.
007 به کارگردانی استیون اسپیلبرگ
راجر مور پس از بازی در فیلم «زنده بمان و بگذار بمیرد» با کارگردان جوان آیندهداری به نام استیون اسپیلبرگ ملاقات کرد که تازه کارگردانی فیلم «دوئل» را به پایان رسانده بود. توانایی او در خلق تریلر «دوئل» این کارگردان جوان را تبدیل به گزینهای مناسب برای کارگردانی جیمز باند کرده بود. مور در گفتوگویی با امتیوی در این باره گفت : «ما نشستیم و درباره این موضوع صحبت کردیم. او گفت که علاقه دارد کارگردانی جیمز باند را برعهده بگیرد.» مور در ادامه گفت : «اسپیلبرگ در آن دوران آن قدر سرشناس نبود و من تنها فیلم درخشان «دوئل» را از او دیده بودم.» خود اسپیلبرگ سال 2012 در این باره به دیلی میل گفت : «یکبار پیش کابی بروکولی (تهیه کننده قدیمی جیمز باند) رفتم و با او درباره کارگردانی فیلم صحبت کردم اما جواب او منفی بود. من هیچ گاه پس از آن دیگر درباره آن پیشنهادی ندادم.» البته باید در نظر داشت که بروکولی عموما از کار کردن با کارگردانهای برجسته طفره میرفت تا کنترل خود بر کار ساخت فیلم را حفظ کند. پس از این بود که جرج لوکاس پیشنهاد ساخت «ایندینا جونز» را به اسپیلبرگ ارائه کرد، کاراکتری که به گفته راجر مور یک گام فراتر از جیمز باند است.
نخستین جیمز باند آمریکایی
راجر مور در اولین قرارداد خود متعهد به بازی در سه فیلم از سری فیلمهای جیمزباند شده بود، و این بدان معنا بود که پس از سومین فیلم برای بازی در هر فیلم باید دوباره با سازندگان اثر وارد مذاکره میشد. او پس از بازی در فیلم «تنها به خاطر چشمانت» برای فیلم بعدی با شرکت سازنده فیلم به توافق نرسید. این جا بود که سازندگان فیلم به دنبال جانشینی برای مور به آن سوی اقیانوس اطلس رفتند، جایی که یک بازیگر نظر آنها را به خود جلب کرده بود و او کسی نبود جز جیمز برولین. شاید کمی عجیب به نظر برسد که یک آمریکایی نقش نمادینترین شخصیت سینمایی بریتانیا را بازی کند اما بد نیست بدانیم نخستین کسی که در نقش جیمز باند ظاهر شد یک بازیگر آمریکایی به نام بری نلسون در یک اقتباس تلویزیونی از کتاب «کازینو رویال» بود. برولین پس از توافق با عوامل فیلم چندین سکانس از فیلم «اختاپوس» را نیز بازی کرد و حتی یک خانه در لندن خرید. اما کمپانی EON در نهایت نظرش را تغییر داد و دوباره راجر مور را استخدام کرد تا نقش جیمز باند را بازی کند، زیرا آنها به خوبی آگاه بودند که برای رقابت با یک فیلم غیررسمی باند (فیلمی که از سوی یک کمپانی به غیر از EON ساخته میشود) به نام «هرگز نگو هرگز» با بازی شان کانری نیازمند حضور بازیگری قدرتمندتر از برولین هستند.
پیرس برازنان قرار بود پس از راجر مور نقش جیمز باند را بازی کند
راجر مور پس از بازی در فیلم «نمایی از یک کشتار» در سال 1985 از سری فیلمهای جیمز باند بیرون رفت. پس از خروج مور کابی بروکولی تصمیم گرفت که پیرس برازنان را جایگزین او کند. برازنان در آن دوران مشغول بازی در یک سریال تلویزیونی به نام « Remington Steele» بود که از قرار شبکه NBC تصمیمی برای ادامه دادن ساخت آن پس از فصل سوم نداشت. در صورت لغو ادامه ساخت سریال برازنان میتوانست قراردادی برای بازی در نقش جیمز باند امضا کند، ولی در آخرین لحظات تصمیم مدیران NBC تغییر کرد و آنها ساخت سریال را برای دو فصل دیگر نیز تمدید کردند. اینگونه بود که پیرس برازنان تا 10 سال پس از نتوانست بازیگر نقش جیمز باند شود.
سومین حضور تیموتی دالتون در جیمزباند که هرگز محقق نشد
«جواز قتل» به عنوان دومین فیلم جیمز باند با بازی تیموتی دالتون با اقبال اندک تماشاگران سینما روبهرو شد. با این وجود سازندگان فیلم تصمیم به ادامه همکاری با تیموتی دالتون داشتند و حتی از پوستر فیلم تازه به نام «دارایی یک بانو» سال 1990 در جشنواره فیلم کن رونمایی شد. «دارایی یک بانو» علیرغم این که نامی مشابه با یک داستان کوتاه اثر ایان فلمینگ داشت، اما در کل از داستانی متفاوت با آن برخوردار بود. داستان کوتاه فلمینگ اشتراکات بیشتری با فیلم «اختاپوس» داشت. سومین فیلم دالتون قرار بود داستان حمله به تاسیسات هستهای اسکاتلند برای آغاز جنگ جهانی سوم و تلاش جیمز باند برای جلوگیری از آن باشد. در این فیلم قرار بود جیمز باند با یک جاسوس خائن که از قضا روزگاری مربی او بوده نیز مبارزه کند. این فیلم با بازی تیموتی دالتون ساخته نشد و برخی از ایدههای آن با اندکی تغییرات بعدا در فیلم «چشم طلایی» با بازی پیرس برازنان در نقش جیمز باند استفاده شد.
«کازینو رویال» به کارگردانی کوئنتین تارانتینو
تارانتینو اخیرا در یک گفتوگو با نیویورک مگزین گفته است : «پس از «داستان عامهپسند» سعی کردم که حق ساخت فیلم «کازینو رویال» را از بروکولی بگیرم اما موفق به این کار نشدم.» نکته جالب این است که کمپانی EON هیچگاه امتیاز ساخت فیلم «کازینو رویال» را در اختیار نداشته است و از همین روی تعداد زیادی فیلم با اقتباس از این داستان ساخته شده است که یکی از آنها سال 1967 با بازی دیوید نیون و وودی آلن روانه بازار سینما شد. اما کمپانی متروگلدن مایر به عنوان شرکت توزیع کننده فیلمهای EON در سال 1999 توانست در یک معامله در قبال گذشتن از ادعای خود درباره فیلم «مرد عنکبوتی» امتیاز فیلم «کازینو رویال» را به دست آورد. تارانتینو قصد داشت این فیلم را به صورت سیاه و سفید و با بازی جیمز باند مورد علاقه خود یعنی پیرس برازنان بسازد. پس از اکران فیلم «روزی دیگر بمیر» در سال 2002، گاهی اوقات تمایلاتی برای عملی شدن این ایده دیده میشد، اما در نهایت باربارا بروکولی و مایکل جی ویلسون تصمیم گرفتند تا از خیر کارکردن با این کارگردان مولف بگذرند.
57241
This entry passed through the Full-Text RSS service – if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.
RSS
پایگاه صلح خبر می تواند خیلی موثر باشد