مدتی از خبر به سرقت رفتن لنگه کفش مجسمه پرویز تناولی در پارک شفق تهران میگذرد و در حالی که با توجه به تعطیلات نوروزی خبری از جزییات مرمت این اثر به گوش نرسیده بود، امروز تندیس تناولی دربارهی مرمت این اثر اطلاعات تازهای داد. به گزارش خبرنگار بخش تجسمی صلح خبر، تندیس تناولی که […]
مدتی از خبر به سرقت رفتن لنگه کفش مجسمه پرویز تناولی در پارک شفق تهران میگذرد و در حالی که با توجه به تعطیلات نوروزی خبری از جزییات مرمت این اثر به گوش نرسیده بود، امروز تندیس تناولی دربارهی مرمت این اثر اطلاعات تازهای داد.
به گزارش خبرنگار بخش تجسمی صلح خبر، تندیس تناولی که مدیریت موزه تناولی را نیز برعهده دارد، با اشاره به این نکته که مرمت لنگه کفش به سرقت رفته برعهده موزه تناولی خواهد بود، درباره قیمت تخمینزدهشده برای مرمت دوباره این لنگه کفش چنین گفت: «هزینه برآورد شده برای مرمت دوباره این اثر حدود ۴۰ میلیون تومان تخمین زده شده و این قیمت بر اساس ارزش برنز که در حال حاضر به کیلویی ۱.۸۰ رسیده، تخمین زده شده است.»او در ادامه با اشاره به این نکته که هزینه مرمت این اثر برعهده شهرداری خواهد بود، درباره قابل اعتماد بودن این ارگان چنین اظهار کرد: «خانم و آقایی که ملاقات کردیم جدید هستند و خیلی معتمد و آگاه بودند. امیداورم همه چیز به خوبی پیش برود.»دزدها دارند برنده میشوند؟ پرویز تناولی از هنرمندان پرکاری محسوب میشود که تاکنون آثار زیادی را به موزهها و شهرداری کشور اهدا کرده اما گویی که مسوولان وقت شهرداری و متولیان اماکنی که آثار در آنجا نصب شدهاند، امانتدار خوبی نبوده اند؛ چراکه هر بار یا بخشی از آثار این هنرمند تخریب شده است و یا کلا به سرقت رفته و اصلا دیگر دیده نشده.تندیس «تقدیس» یکی از این کارهاست که بارها در اصفهان مورد سرقت واقع شد و آخرین بار پس از مرمت این اثر توسط مسیح احمدی (شاگرد تناولی)، پنجم اسفند ماه ۹۹ بار دیگر به سرقت رفت و دیگر دیده نشد.
تندیس «تقدیس»، پیش از سرقت بخش میانی
پرویز تناولی در واکنش به این سرقت در متنی که در اختیار صلح خبر قرار داده بود، چنین اظهار کرده بود: «زمانی که غلامرضا نیکپی، شهردار وقت تهران شروع به استفاده از گلدان در فضای شهر کرد، خیلی از این گلدانها به سرقت رفت و وقتی به او گفتند که چرا همچنان به کار خود ادامه میدهی؟ پاسخ داد: آنقدر در شهر گل میکارم که مردم به دیدن آن عادت کنند و دیگر گلدانها را ندزدند. در مورد مجسمههای شهری نیز همین قاعده باید برقرار باشد. باید شهرداریها آنقدر مجسمه بسازند و بخرند و در معرض دید عموم قرار بدهند تا مردم چشمشان به دیدن این آثار هنری عادت کند. به عقیدۀ من سرقت مجسمهها در اصفهان صرفاً جنبه مادی دارد و اگر بهتبع آن شروع به انتقال آثار شهری به موزه کنند، دزدها برنده شدهاند. شهرداری اصفهان نباید اجازه بدهد که دزدها برنده شوند.»علاوه بر مجسمه «تقدیس» که به دیار فراموشی سپرده شد، پیشتر مجموعه «فرهاد کوهکن» تناولی نیز مورد بیمهری قرار گرفته بود.
همزمان با خریداری تندیس «تقدیس»، مجموعه «فرهاد کوهکن» که شامل چهار نقش برجسته مسی بود نیز از سوی پرویز تناولی به مردم اصفهان اهدا شد و به موزه هنرهای معاصر این شهر انتقال یافت؛ اما سالهاست که یکی از این چهار اثر گمشده و پیگیریها برای پیدا شدن آن بیثمر مانده است.
تصویر سه اثر از چهار اثر اهدایی پرویز تناولی به مردم اصفهان
بخشی از فرهاد کوهکن که ربوده شد
انتهای پیام