امروز: شنبه, ۳ آذر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 22 جماد أول 1446 | 2024-11-23
کد خبر: 109198 |
تاریخ انتشار : 24 فروردین 1394 - 15:00 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

قیمت خودرو با اعلام تورم دوباره افزایش می‌یابد   هنوز چند‌ماهی از افزایش قیمت خودرو نگذشته است که دوباره زمزمه افزایش قیمت خودرو در سال ٩٤ شنیده می‌شود. روز گذشته احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، از درخواست دوباره برای افزایش قیمت خودرو خبر می‌دهد که به‌زودی به شورای رقابت ارائه خواهد شد. آنگونه که ایسنا […]

قیمت خودرو با اعلام تورم دوباره افزایش می‌یابد

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار خودرو

هنوز چند‌ماهی از افزایش قیمت خودرو نگذشته است که دوباره زمزمه افزایش قیمت خودرو در سال ٩٤ شنیده می‌شود.

روز گذشته احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، از درخواست دوباره برای افزایش قیمت خودرو خبر می‌دهد که به‌زودی به شورای رقابت ارائه خواهد شد. آنگونه که ایسنا روایت کرده، او دلیل این درخواست را افزایش هزینه‌های تولید خودرو در سال جدید عنوان می‌کند.

 

گفته اخیر نعمت‌بخش بیانگر این نکته است که همان‌طور که خودش گفته، قیمت خودرو به‌زودی با افزایش همراه خواهد شد البته در صورتی که شورای رقابت به‌عنوان تنها نهاد قیمت‌گذار در این زمینه با این درخواست خودروسازان موافقت کند.

 

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت طی گفت‌وگویی با شرق، گفته‌های نعمت‌بخش را تأیید کرده و می‌گوید: قیمت خودرو تا پایان فروردین‌ماه و بعد از اعلام تورم از سوی بانک‌مرکزی مجددا افزایش پیدا می‌کند. از این‌رو در صورتی که خودروسازان درخواستی برای افزایش قیمت‌ها دارند، باید منتظر باشند تا میزان تورم از سوی بانک مرکزی اعلام شود بعد از آن شورای رقابت باید بررسی و نتیجه را مشخص کند.

 

شیوا همچنین معتقد است: در صورتی که شورای رقابت دستورالعمل مشخصی را برای قیمت خودرو مشخص نکند و تعیین قیمت برعهده خودروسازان یا وزارت صنعت یا… گذاشته شود هرکدام از این نهادها بنابر سلیقه خود قیمت را تعیین می‌کند و مجددا آشفتگی در بازار به وجود خواهد آمد.
رئیس شورای رقابت درخصوص درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو در سال جدید گفت: درحال‌حاضر با اعلام یک‌درصد مالیات‌بر‌ارزش‌افزوده، خودروسازان می‌توانند قیمت‌ها را بر این اساس اضافه کنند اما اگر درخواستی دارند باید منتظر اعلام تورم از سوی بانک مرکزی باشند.
رئیس شورای رقابت می‌گوید: این شورا تنها دستورالعمل قیمتی را تعیین می‌کند و نظارت بر اعمال نرخ‌ها برعهده سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات است، بنابراین اگر خودروسازی تخلف کند، به‌طورقطع با آن برخورد می‌شود.
بازار خودرو همچنان راکد
در این میان قیمت خودروهای صفر در حالی با میانگین ٢٠٠ تا ٣٠٠ هزارتومان افزایش یافته است که بررسی‌ها در بازار آزاد حکایت از آن دارد که به محض آغاز گرانی رسمی خودرو در سال۹۴ که با افزایش قیمت از سوی خودروسازان در نمایندگی‌های فروش رقم خورده، بازار آزاد خودرو همچنان راکد است و باوجود افزایش قیمت‌ها، همچنان حجم معاملات در بازار به سال‌های گذشته خود نرسیده است؛ حتی تا جایی که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، طی روزهای پس از اتفاقات لوزان، بازار خودرو بیش از پیش به رکود رفته است.

 

هرچند افت خرید و فروش در بازار خودرو طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت طبیعی و رسم هر ساله به‌حساب می‌آید، اما کارشناسان معتقدند بیانیه لوزان بیش از پیش بر این رکود افزوده است. به گفته آنها، مشتریان به هوای اینکه قرار است در آینده نزدیک، تحریم‌ها لغو شوند و قیمت خودرو کاهش پیدا کند، دست از خرید کشیده و از همین‌رو بازار این روزها رکودی بیش از گذشته را تجربه می‌کند.
این در حالی است که رئیس شورای رقابت اخیرا عنوان کرده است بیانیه لوزان حتی اگر به توافق نهایی در بحث هسته‌ای میان ایران و غرب بینجامد، کاهش قیمت را (حداقل در کوتاه‌مدت) برای بازار خودرو کشور به ارمغان نخواهد آورد و پیش‌بینی می‌شود قیمت خودرو در پایان فروردین مجددا روندی صعودی داشته باشد.
قیمت خودرو توسط نهاد خاصی تعیین نمی‌شود
حسن فروزان‌مهر، مدیر بازاریابی و فروش شرکت سایپا، با اشاره به افزایش قیمت محصولات سایپا می‌گوید: قیمت خودرو توسط نهاد خاصی تعیین نمی‌شود، حتی دولت و مجلس نیز به این موضوع ورود نمی‌کنند بلکه شورای رقابت براساس یک فرمول، دستورالعمل قیمت خودرو را به شرکت‌های خودروسازی ابلاغ می‌کند.

 

به گفته وی، شورای رقابت براساس دو فاکتور تورم‌بخشی خودرو که از بانک مرکزی دریافت می‌کند و نمره کیفی خود را که از شرکت بازرسی کیفیت ایران دریافت می‌کند، دستورالعمل قیمت خودرو را تعیین می‌کند. براین اساس ما امسال تابع این فرمول هستیم و هر تصمیمی که این شورا بگیرد برای ما قابل اجراست. فروزان‌مهر با تأکید بر اینکه براساس دستورالعمل قیمت‌گذاری در سال گذشته مجوز شش تا هفت‌درصدی افزایش قیمت به شرکت‌های خودروسازی ابلاغ شده بود، تصریح کرد: ما فقط سه‌درصد از این مصوبه را اجرا کردیم و مابقی را به‌دلیل برخی ملاحظات و شرایط بازار اجرا نکردیم.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «اگر ملاک فرمول شورای رقابت تورم سال ٩٣ باشد به‌طور حتم باید شاهد تغییرات قیمت خودرو باشیم»، می‌افزاید: درست است. ملاک شورای رقابت در دستورالعمل قیمت خودرو در سال ٩٤، تورم سال ٩٣ است که بنا بر اظهارات رئیس شورای رقابت به‌زودی نشستی برای بررسی این مسئله برگزار می‌شود و فرمول را اعلام خواهند کرد.  مدیر بازاریابی و فروش سایپا اضافه می‌کند: افزایش یک‌درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده تأثیرات خود را به همان نسبت در نرخ حق بیمه شخص ثالث نیز می‌گذارد. البته برای توضیح بیشتر این هزینه‌ها باید بگویم هزینه‌های گمرکی و شماره‌گذاری نیز در هزینه‌های جانبی مدنظر قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه با محاسبه هزینه‌های جانبی قیمت خودرو سراتوی ٢٠٠٠ از ٨٩میلیون‌و٩٠٠ هزار تومان به ٩٠میلیون‌و٧٩٠ هزار تومان افزایش یافته است، گفت: در مدل دنده‌ای این خودرو قیمت به ٧٥میلیون‌و ٦٠٥ هزار تومان رسیده است.
مدیر بازاریابی و فروش سایپا در رابطه با افزایش یک‌میلیون‌و ٢٠٠ هزارتومانی قیمت خودرو پارس تندر یادآور شد: در سال گذشته یکی از ایربگ‌های این خودرو حذف شده بود که امسال ایربگ سرنشین را اضافه کردیم و این مسئله باعث ‌گران‌شدن خودرو شده است.

 

تندر ٩٠ که پیش از این ٣٦میلیون‌و ٩٢٤ هزارتومان قیمت‌گذاری شده بود در قیمت جدید ٣٧میلیون‌و ٢٩٠ هزارتومان تعیین شده است. پارس‌تندر نیز ٣٩میلیون‌و٣٥٠ هزارتومان تعیین شده است.  فروزان‌مهر در رابطه با رکود فعلی بازار خودرو و پیش‌بینی وضعیت بازار می‌گوید: رکود فعلی بازار شاید به خاطر قیمت‌ها باشد اما براساس آمار این شرکت ٤٢ هزار خودرو به مشتریان تحویل داده است و در مجموع شرکت سایپا ٣٦٠ هزار دستگاه خودرو را در سال ٩٣ فاکتور کرده که این رقم نسبت به سال گذشته رشد سه‌درصدی را تجربه کرده است.  اظهارات این مقام مسئول در شرکت سایپا در حالی مطرح می‌شود که شورای رقابت در دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو که سال گذشته به شرکت‌های خودروساز ابلاغ کرده بود آپشن‌های اجباری را پیش‌بینی کرده و شرکت‌های خودروساز فقط می‌توانند در نصب آپشن‌های اختیاری هزینه‌های بیشتر را دریافت کنند.
متقاضیان منتظر کاهش قیمت نباشند
در این میان حسین زمانی‌افشار، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، از تداوم رکود معاملات در بازار آزاد خبر می‌دهد و معتقد است: با وجود توافقات صورت‌گرفته در مذاکرات لوزان خریداران به هوای اینکه قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند همچنان منتظر نتایج مذاکرات هستند، این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود قیمت خودرو بدون توجه به مذاکرات لوزان تا ماه‌های آینده روندی صعودی داشته باشد.
وی درخصوص تأثیر افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد معتقد است: به دلیل رکود در بازار افزایش قیمت خودرو از سوی خودرو‌سازی سایپا قیمت‌ها در بازار آزاد تغییری نکرده است به طوری که نرخ خودرو براساس قیمت‌های ٢٨ اسفند در بازار آزاد خریدوفروش می‌شود.  رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در ادامه با اشاره به اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در تعیین قیمت خودرو می‌گوید: اجرای قانون نرخ خودرو را تنها یک‌درصد در بازار افزایش داده است.
به گفته افشار، درحال‌حاضر همه در بازار فروشنده هستند و افرادی که نیاز به خودرو دارند نسبت به خرید در بازار اقدامی نمی‌کنند.  رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با توجه به تشدید رکود در بازار خودروهای وارداتی خاطرنشان می‌کند: از ابتدای سال‌جاری تاکنون بازار خودروهای وارداتی با رکود همراه بوده و روزبه‌روز رکود موجود شدیدتر شده است. این در حالی است که شرایط حاکم بر بازار وارداتی‌ها تأثیری بر افزایش یا کاهش قیمت این خودروها نگذاشته است.
خریداران برای خرید خودرو اقدام کنند
از سوی دیگر قاسمیان، رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل، در گفت‌وگو با «شرق» با اعلام اینکه هم‌اکنون بهترین زمان برای خرید خودرو است، معتقد است: در صورت افزایش مجدد، شرایط برای خرید خودرو صفر مناسب نخواهد بود. به گفته این کارشناس بازار خودرو، درحال‌حاضر رکود در بازار خودرو دامن‌گیر خودروهای صفر شده است به‌طوری‌که متقاضیان برای خرید خودروهای دست‌دوم در بازار اقدام می‌کنند.

 

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل، با بیان اینکه هم‌اکنون خودروهایی با قیمت پایین همچون پراید، در مقایسه با دیگر خودروها تقاضا دارند، می‌گوید: یکی از دلایلی که موجب عدم رونق در بازار خودروهای وارداتی شده، نبود قیمت‌گذاری نهایی و ثابت است.  به گفته این کارشناس بازار خودرو: بازار خریدوفروش خودرو در مقایسه با سال‌های گذشته رونقی ندارد و مردم تمایلی به خرید ندارند.

 

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل، تصریح کرد: یکی از دلایلی که موجب عدم رونق در بازار خودروهای وارداتی شده، نبود قیمت‌گذاری نهایی و ثابت است. قاسمیان، در بخشی از سخنان خود درخصوص وضعیت خرید خودرو در بازار اضافه می‌کند: کارخانه‌ها و نمایندگی‌های اتومبیل مالیات هشت‌درصد را از خریداران دریافت می‌کنند و این در حالی است که نمایشگاه‌داران این مالیات را از مردم دریافت نمی‌کنند، چون تعداد خریداران آنها کاهش می‌یابد و مردم به مغازه‌هایی می‌روند که قیمت کمتری داشته باشند.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید