امروز: شنبه, ۱۰ آبان ۱۴۰۴ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 11 جماد أول 1447 | 2025-11-01
کد خبر: 584033 |
تاریخ انتشار : 10 آبان 1404 - 10:04 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه فرهنگ‌سازی در حوزه ترافیک نیازمند مشارکت همه دستگاه‌ها و اقشار مختلف جامعه است، گفت: آموزش در پارک‌های ترافیک اقدام ارزشمندی است، اما کافی نیست و باید در مراحل مختلف زندگی و مشاغل شهری نهادینه شود. به گزارش صلح خبر، فرهنگ‌سازی آموزشی در حوزه […]

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه فرهنگ‌سازی در حوزه ترافیک نیازمند مشارکت همه دستگاه‌ها و اقشار مختلف جامعه است، گفت: آموزش در پارک‌های ترافیک اقدام ارزشمندی است، اما کافی نیست و باید در مراحل مختلف زندگی و مشاغل شهری نهادینه شود.

به گزارش صلح خبر، فرهنگ‌سازی آموزشی در حوزه ترافیک، ابزار مهمی برای کاهش تخلفات و افزایش نظم شهری است؛ آموزش رفتار ترافیکی در سنین پایین می‌تواند به بخشی از هویت اجتماعی افراد تبدیل شود، اما این فرایند نباید محدود به کودکان و پارک‌های آموزش ترافیک باشد. فرهنگ‌سازی زمانی اثربخش است که نهادهای مختلف از جمله آموزش و پرورش، رسانه‌ها، شهرداری و پلیس، به صورت هماهنگ عمل کنند تا شهروندان اجرای قانون را نه از سر اجبار، بلکه به عنوان یک رفتار اجتماعی ضروری بپذیرند.

جعفر تشکری هاشمی در گفت‌وگو با صلح خبر با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در زمینه آموزش ترافیک، اظهار کرد: در حال حاضر تمام مناطق شهر تهران دارای مرکز آموزش ترافیک هستند و در قالب پارک‌های آموزش ترافیک با مدارس ارتباط برقرار می‌کنند تا دانش‌آموزان آموزش‌های لازم را فراگیرند. البته شاید این آموزش‌ها نیازمند ارتقای کیفیت یا بازنگری در مدل آموزشی باشند، اما به طور کلی ایجاد این مراکز یکی از اتفاقات مثبت در تهران است.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ‌سازی تنها با آوردن دانش‌آموزان به پارک‌های آموزشی محقق نمی‌شود، افزود: ده‌ها اقدام دیگر باید صورت گیرد تا به نقطه‌ای برسیم که شهروندان اجرای قانون را یک فریضه اجتماعی بدانند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در زمینه احترام به عابران پیاده از مهم‌ترین مؤلفه‌های ترافیکی است، گفت: رعایت حقوق اقشار آسیب‌پذیر و عابران پیاده از طریق آموزش و فرهنگ‌سازی محقق می‌شود. رانندگان باید بدانند خودرو وسیله‌ای برای رقابت یا قدرت‌نمایی نیست.

تشکری هاشمی ادامه داد: آموزش‌ها نباید صرفاً محدود به پارک‌های آموزش ترافیک شهرداری باشد؛ بلکه لازم است در مرحله صدور گواهینامه به مهارت تبدیل شود و برای اقشار مختلف مانند کسبه، دانشجویان و کارمندان نیز مکانیزم‌هایی طراحی شود تا در جریان کار و زندگی روزمره با این فرهنگ آشنا شوند.

وی با تأکید بر اینکه آموزش تنها وظیفه مدیریت شهری نیست، گفت: یکی از اقدامات شهرداری در این زمینه، آموزش رانندگان تاکسی‌های مدارس است، اما اقشار مختلف جامعه نیز باید در سنین مختلف آموزش‌های متناسب را دریافت کنند. پس از آن، ابزارهای شناسایی تخلفات و مجریان قانون باید وارد عمل شوند تا متخلفان احساس نکنند که می‌توانند قانون را نادیده بگیرند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: نهادهایی مانند صدا و سیما، وزارت ارشاد و حتی مساجد می‌توانند در فرهنگ‌سازی ترافیکی نقش مؤثری ایفا کنند. اگر جدیت و اراده کافی وجود داشته باشد، می‌توان در مدت کوتاهی به نتایج مطلوبی در این زمینه رسید.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید