صلح خبر/اصفهان عضو هیئتعلمی دانشکده معارف دانشگاه اصفهان گفت: باید پیام اربعین یعنی رفتن به سمت زندگیِ همراه با آزادگی و طهارت و همراه با نجات انسانها و قربانی شدن انسانهای پاک برای نجات و رها ساختن کل بشریت با تمام فرقهها و ادیان مختلف را به جهان منتقل کنیم. حجتالاسلام مجتبی سپاهی در گفتوگو […]
صلح خبر/اصفهان عضو هیئتعلمی دانشکده معارف دانشگاه اصفهان گفت: باید پیام اربعین یعنی رفتن به سمت زندگیِ همراه با آزادگی و طهارت و همراه با نجات انسانها و قربانی شدن انسانهای پاک برای نجات و رها ساختن کل بشریت با تمام فرقهها و ادیان مختلف را به جهان منتقل کنیم.
حجتالاسلام مجتبی سپاهی در گفتوگو با صلح خبر و با اشاره به اهمیت تاریخی اربعین، اظهار کرد: از لحاظ تاریخی، واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) و اصحاب ایشان به لحاظ زمینه و زمان در شرایطی رخ داد که جامعه آن روزِ مسلمانان در نوعی خواب و حیرت به سر میبرد؛ به تعبیر دیگر بعد از کربلا و با اسارت اهلبیت پیامبر اکرم(ص) و خاندان امام حسین(ع) پیام کربلا توسط اسرا و در رأس آن حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) به انواع مختلف برای مردم نقل شد تا بیخبران، حقیقت را درک کنند.
او افزود: در تاریخ اختلافنظری نیز در مورد واقعه اربعین وجود دارد و برخی عنوان میکنند که اربعین و بازگشت اسرا به کربلا در همان سال نخست شهادت سیدالشهدا(ع) و یاران ایشان و ۴۰ روز بعد از شهادت آنها رخ داد و برخی زمانِ آن را در سال بعد میدانند، ولی به نظر میرسد با توجه به شرایطی که اهلبیت امام حسین(ع) در آن قرار داشتند اربعین در یک سال بعد اتفاق افتاده است و در آن زمان اهلبیت(ع) و سایر اسرا به کربلا بازگشتند.
عضو هیئتعلمی دانشکده معارف دانشگاه اصفهان با بیان اینکه اربعین در ادبیات دینی نیز موضوع خاصی است از جمله اینکه انبیاء در ۴۰ سالگی به رسالت مبعوث میشوند و یا اینکه سفارش شده است تا کسانی که اهل سیر و سلوکاند در ۴۰ شبانهروز به تهذیب بپردازند تا چشمههای حکمت از قلب آن به زبانشان جاری شود، تصریح کرد: بازگشت اهلبیت(ع) بعد از یک سال به کربلا مخصوصاً حضور حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) پیام بزرگی داشت. آنها این حرکت را بعد از سکوت عجیبی که حاکم شده بود و در اوج مظلومیت شروع کردند و بزرگترین پیام این حرکت، انتقال درست واقعه کربلا بود، چراکه حاکمیتِ آن زمان درصدد بود تا کربلا را دچار تحریف ظاهری و باطنی کند؛ بنابراین لازم بود تا اهلبیت امام حسین(ع) در بازگشت به کربلا آن را به درستی نقل کنند تا پیام آن به دنیای آن زمان و دنیای آینده ارسال شود، از اینرو یک سال بعد موضوع اربعین شکل گرفت.
او گفت: نکتهای که باید به آن توجه کرد این است که آیا اربعین بعد از آن اتفاقات به سنت حسنهای تبدیلشده است یا خیر، البته این نکته نیز شایان ذکر است که هرچه جلوتر آمد حساسیت حاکمان اموی و بهخصوص عباسی، نسبت به پاسداشت اربعین از طرف شیعیان بیشتر شد و درنتیجه، اربعین به حرکتِ نمادین مخفیانه تبدیل شد و شیعیان خالص اهلبیت(ع) تلاش میکردند که آن را با عنایات و اشارات اهلبیت و امامان(ع) به انجام برسانند.
سپاهی افزود: جریان اربعین و پیادهروی به سمت کربلا در زمان صدام حسین بهطور مخفیانه انجام میشد و بعد از اینکه عراق از سیطره صدام رها شد و آرامش نسبی پیدا کرد این حرکت احیا شد و جریان اربعین به بستر مناسبی برای ایجاد پیوند بین شیعیان تمام جهان تبدیل شد که نسبت به اهلبیت و امام حسین(ع) علاقه معرفتی و عاطفی و ولایی دارند و این علاقه در اربعین تجلی پیدا میکند.
او با اشاره به پیوند اربعین با انقلاب اسلامی ایران و با تأکید بر اینکه ما باید از اربعین مراقبت کنیم تا ماندگاریِ آن حفظ شود، اضافه کرد: انقلاب اسلامی ایران حرکتی است که آبشخور اصلی آن کربلا و مخصوصاً حرکت پیامآور حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) است و لازم است تفاسیری که از واقعه کربلا ارائه میکنیم مبتنی بر واقعیت باشد، چراکه همواره افرادی هستند که از حرکتهای بزرگ اجتماعی سوءاستفاده کرده و یا آنها را تحریم کنند.
عضو هیئتعلمی دانشکده معارف دانشگاه اصفهان ِبا اشاره به پیوند اربعین با جوهره اصلی انقلاب اسلامی، یادآور شد: ما باید کاری کنیم که اربعین در کشور ما با ریشههای اصلیِ معرفتی و عاطفی و ولاییِ شیعه پیوند بخورد، منتهی شیعهای که زیرساخت انقلاب اسلامی را ایجاد کرد. انقلاب اسلامی پیامآور حرکت اصلی احیای فرهنگ شیعی برای نجات بشریت از تمام اسارتهای مختلف است و این پیوند میتواند پیامهای بسیاری داشته باشد؛ البته عدهای ممکن است حرکت چندمیلیونی شیعیان را در برابر اهل سنت و یا جریانهای وهابی و دیگران قرار دهند که این موضوع به نظر من تنزل دادن قضیه است، چراکه ما نباید اربعین را با این جریانات مقایسه کنیم.
وی ادامه داد: ما باید پیام اربعین یعنی رفتن به سمت زندگیِ همراه با آزادگی و طهارت و همراه با نجات انسانها و قربانی شدن انسانهای پاک برای نجات و رها ساختن کل بشریت با تمام فرقهها و ادیان مختلف را به جهان منتقل کنیم؛ بنابراین کسانی که میخواهند حرکت اربعین را در برابر رجزخوانی فرقهای وارد کنند، مطمئناً عمق حرکت اربعین و پیوند آن با انقلاب اسلامی را درک نکردهاند.
سپاهی تصریح کرد: انقلاب اسلامی نیز پیامی جوهری و اصلی دارد که همان پیام اصیلی است که حضرت رسول اکرم(ص) بر اساس آیات قران ارائه میکنند بر این معنا که انبیاء آمدند تا انسانها را از همه اسارتها اسارتهای فکری، ذهنی، شخصیتی، عاطفی و همه اربابهای تصنعی که شما را به انحاء مختلفی اسیر کردهاند آزاد کنند و این پیام را به انسانها منتقل میکنند که شما موجوداتی بهغایت عزیز و بزرگ هستید.
سپاهی با بیان اینکه ما باید از حرکت عظیم اربعین مراقبت کنیم چراکه باعث میشود شیعه و بهخصوص شیعه مبتنی انقلاب اسلامی پیام عظیم اربعین را به جهانیان ارائه کند، گفت: یکی از آسیبهایی که باعث میشود پیام اربعین دچار تحریف شود این است که ما بخواهیم اربعین را بهصورت فرقهای و یا سیاسیِ روزآمد یا مربوط به جناحی در داخل کشور تبیین کنیم. آسیب دوم این است که ما نباید در اربعین پیام جنگ به دنیا مخابره کنیم، چراکه غایت اصلی حرکت اربعین نجات بشریت مبتنی بر پیام پر از مهر و محبت، انسانیت و دوستی، ایثار و گذشت، محبت و ادب است؛ ضمن اینکه همه افراد باید این پیام را در برنامههای کلان و سیاستهای زندگی خود و حاکمیت نیز در سیاستهای کلان جامعه مورد توجه قرار دهد.
سپاهی افزود: ما باید قبل از همهچیز پیام صلح و برادری و مهر را از طریق اربعین ارائه کنیم و این به معنای عجز نیست، بلکه منظور این است که آن چیزی که امروز میتواند قلبها را تصرف کند پیوند معرفت و اربعین، همراه با عاطفهی برآمده از آن معرفت و اظهار ادب و خشوع در برابر آن عظمت است. چیزی که نباید در اربعین از آن غافل شد عظمت اصلی این محور یعنی وجود نازنین امام حسین(ع) است که ما نباید آن را فراموش کنیم.
او گفت: امام حسین(ع) مظهر انسانیت و دوستی، آزادمردی و پاکی و سخاوت، خلوص و نوعدوستی است و هرچه کمال انسانی است در ایشان وجود دارد؛ بنابراین بیتوجهی به خلقیات اصلی امام حسین(ع) و تحقق بخشیدن آن و صرفاً برخورد احساسی و عاطفی با اربعین، آسیبهایی است که اربعین را از هدف اصلی خود غافل میکند.
انتهای پیام