علی صبوری در نشست خبری شریال نوروزی «خداداد» از دلایلی که خداحافظی برخی از بازیگران از تلویزیون را رقم می زند، انتقاد کرد و این خداحافظی را فقط به به انگیزه کسب دستمزد بیشتر در شبکه نمایش خانگی دانست. همچنین در بخشی از این نشست احتمال ساخت فصل دوم سریال «خداداد» از سوی سازندگان مطرح […]
علی صبوری در نشست خبری شریال نوروزی «خداداد» از دلایلی که خداحافظی برخی از بازیگران از تلویزیون را رقم می زند، انتقاد کرد و این خداحافظی را فقط به به انگیزه کسب دستمزد بیشتر در شبکه نمایش خانگی دانست.
همچنین در بخشی از این نشست احتمال ساخت فصل دوم سریال «خداداد» از سوی سازندگان مطرح شد.
به گزارش صلح خبر، نشست خبری سریال نوروزی «خداداد» ظهر سه شنبه ـ ۱۶ فروردین ماه ـ در ساختمان اداره کل روابط عمومی صدا و سیما برگزار شد.
در این نشست بهرنگ ملک محمدی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو، علی غفاری کارگردان، میلاد کزازی نویسنده، زهره حمیدی، آرش نوذری، سوسن پرور و علی صبوری، بازیگران این سریال، حضور داشتند.
سریال کمدی «خداداد» به کارگردانی علی غفاری و تهیه کنندگی سعید سعدی در ایام نوروز ۱۴۰۱ از شبکه دو سیما پخش شد.
در این مجموعه رضا ناجی، پیام دهکردی، علی صبوری، سوسن پرور، مهرناز بیات، آرش تاج، آرش نوذری، افشین نخعی، زهره حمیدی، شیرین بینا، سارا باقری، مهرزاد جعفری، جواد زیتونی، فریبا سادات مرتضوی، سیامک اشعریون، سیاوش طهمورث، بازیگران کودک: امیرحسین غفاری و کوثر حیدری به ایفای نقش پرداختند.
استندآپ کمدی با بازیگری خیلی فرق دارد
علی صبوری در بخشی از این نشست گفت: خداداد سومین سریال تلویزیونی من بود. تجربه فوق العاده ای بود. با گذشت زمان سعی میکنم تجریه کسب کنم و به پختگی برسم هنوز اول راه هستم لطف خدا شامل حالم شده که میتوانم به عنوان بازیگر در کنار دوستان باشم و یاد بگیرم.
او درباره ویژگی ژانر کمدی گفت: رسالت ما خنداندن مردم است. خودم عاشق ژانر کمدی هستم. امیدوارم حسی که میخواستیم به مردم منتقل شود، منتقل شده باشد.
صبوری افزود: استندآپ کمدی با بازیگری خیلی فرق دارد. ممکن است کسی استندآپ کمدین موفقی باشد اما بازیگر خوبی نباشد.
او درباره بازخوردهایی که از سریال خداداد گرفته است، گفت: نظر مردم مهم است. در صفحه خودم که مخاطبان زیادی دارد و استوری های من را یک میلیون نفر میبینند، نطرسنجی گرفتم و ۹۵ درصد، کار را دوست داشتند؛ البته صفحه من هم ممکن است ملاک درستی نباشد و مخالفان من در این صفحه نباشند.
صبوری با انتقاد از برخی از آمارهای تعداد بینندههای سریال های تلویزیون، عنوان کرد: تلویبیون آمار بیننده را اعلام کرد. «زیرخاکی» اگر بیش از سه میلیون بیننده دارد، باید تقسیم بر تعداد قسمتها شود. چطور میشود یک سریال هشتاد و خوردهای درصد بیننده داشته باشد و یک سریال ۴ درصد؟! قبل از این سریال، با «پلاک ۱۳» قرارداد بستم و هنوز سریال را در حین پخش ندیده بودم. همان روز خبری دیدم که نوشته بود فاجعهای به اسم پلاک ۱۳ در تلویزیون. بعد در آمار دیدم، پلاک ۱۳ سوم شده است! چه اتفاقی دارد میافتد؟
او افزود: پلتفرمها آمار بازدید یک میلیون دقیقه میدهند که اگر در تعداد قسمتهای سریال تقسیم شود، زیاد هم نیست. تلویزیون مخاطبانش بیشتر است.
صبوری ادامه داد: من برای پول وارد این عرصه نشدم اگر می خواستم فصای مجازی ام را نگاه می داشتم که درآمد یک سالش به اندازه صد سال کار در صدا و سیما است. اما من صدا و سیما را انتخاب کردم و پای آن ایستادم.
صبوری با انتقاد از دلایل خداحافظی برخی از هنرمندان با تلویزیون گفت: به خاطر پول و دستمزد با تلویزیون خداحافظی می کنند بعد در خبر میگویند چون مردم تلویزیون نگاه نمیکنند، همه خداحافظی کرده اند. اینطور نیست؛ مردم در شهرستان و مناطق محروم تلویزیون را میبینند. دستمزد شبکه خانگی چند برابر است و برای دستمزد میروند.
سعی کردیم حرف مردم را بزنیم
میلاد کزازی ـ نویسنده سریال «خداداد» ـ گفت: خط اصلی داستان را سال ۹۲ نوشته بودم و سالها طول کشید که به خداداد فعلی تبدیل شود. خوشحالم که آقای غفاری کارگردانی سریال را بر عهده گرفتند و به خوبی از پسش برآمدند. در این سالها فکر میکردم نقدهایی که در سال ۹۲ نوشتم نیاز به بازبینی و کمرنگ شدن داشته باشد اما متاسفانه اینطور نبود. سعی کردیم حرف مردم را بزنیم.
این نویسنده درباره بازخورد سریال گفت: از طرف مردم جز محبت چیزی ندیدم. کسانی که سریال را دیدند، حتی دو قسمت از آن را، راضی بودند و فکر میکنم در دل مردم جا باز کرده و برخی خواستار ساخت فصل دوم بودند. اگر حمایتش باشد در خدمتشان هستیم.
از دورترین مناطق به من زنگ میزدند
زهره حمیدی که در این سریال نقش همسر خداداد با بازی رضا ناجی را ایفا کرده است، گفت: مردم کار را دوست داشتند. درباره داستان و نقش من گفتند شما با وجود اینکه خودت محتاج بودی پول قرعهکشی را به خواهرت دادی کاش همه اینطور بودند که بتوانند با وجود کمبودها گذشت کنند. یک فیلم می تواند تاثیر زیادی روی فرهنگ و اخلاق بگذارد. نقش زن مهربانی را داشتم که با خانواده اش همراه بود. خانواده ای که با وجود نداری با هم شاد و دلسوز هم بودند.
حمیدی افزود: وقتی پیشنهاد این کار به من شد آقای غفاری فرمودند اگر بتوانیم پشت صحنه خوبی داشته باشم و همدلی داشته باشیم می توانیم سریال خوبی هم داشته باشیم. این مهربانی و کمک به یکدیگر می تواند تاثیر مثبتی روی کار داشته باشد. سعی کردیم با همدلی و کمک به یکدیگر سریال خوبی ارائه دهیم. آقای غفاری گفتند دلم می خواهد امسال دل مردم را شاد کنم و فکر میکنم موفق شدیم این کار را انجام دهیم.
این بازیگر ادامه داد: از دورترین مناطق به من زنگ میزدند و از دیدن سریال خوشحال بودند. این خیلی جذاب است که میبینیم اقشار متوسط مردم در دورترین مناطق کشور سریالمان را میبینند و خوشحال می شوند.
اگر لولایی جای ناجی بازی میکرد
آرش نوذری، دیگر بازیگر سریال «خداداد» در نشست خبری این سریال گفت: در سریال «بچه مهندس» هم با آقای غفاری و سعدی همکاری داشتم. سریال عید را هر بازیگری دوست دارد بازی کند و چه جایی بهتر از آنتن عید. امیدوارم که مفید بوده باشم.
نوذری درباره تماس مستقیم با مردم در روابط عمومی صداوسیما و بازخورد سریال گفت: در تماسهایی که امروز داشتیم همه تعریف کردند و کار را دوست داشتند و حتی منتظر پخش تکرار سریال بودند. برخی هم گفتند اگر آقای لولایی جای آقای ناجی بازی میکرد بهتر بود.
او درباره سریال خداداد افزود: چخوف می گوید وقتی تراژدی به اوج می رسد و پایان نمیپذیرد ما از ترازدی عبور کردیم و به کمدی رسیدیم. زندگی خداداد هم همینطور بود. اوج بدبختی که تمام نمی شود و هی اتفاقات بد می افتد و همین باعث خنده می شود.
خدا خواست در خداداد باشم
سوسن پرور ـ بازیگر ـ هم گفت: روزی که برای سریال «خداداد» دعوت به همکاری شدم، به دفتر رفتم و با آقای غفاری صحبت کردیم. ایشان داشتند درباره تاریخ سینما صحبت می کردند. صحبت بسیار جذابی بود. ایشان به خاطر تجربه بیشترشان در سینما مسلطتر از من بودند. از این مکالمه آنقدر به شعف آمدم که تصمیم گرفتم در سریال خداداد باشم و خدا هم خواست که در این کار باشم.
سریالهای شبکه دو به لحاظ پخش آسیب می بینند
علی غفاری ـ کارگردان سریال «خداداد» ـ در نشست خبری این سریال گفت: داستان سریال خداداد در ایام نوروز روایت می شد برای همین مردم ارتباط برقرار کردند و آنطور که خودشان گفتند اوقات خوشی را برایشان فراهم کرده است.
غفاری درباره میزان مخاطب سریال «خداداد» با طرح یک انتقاد از صداوسیما، اظهار کرد: نظرسنجیها و آمار تعداد مخاطب بحث پیچیدهای است. چیزی که میتوانم دربارهاش صحبت کنم شیوه نمایش سریالها در صدا و سیماست. پیشنهاد میکنم به موضوع تبلیغات سریالها بیشتر بپردازیم. خیلی از سریالها در ساعت پخش و همپوشانی سریالها مظلوم واقع میشوند. این همه زحمت برای کارها کشیده میشود. با این همه مشکل کرونا و مشکل بودجه و گرفتاری های آخر سال که در ساخت سریالها وجود دارد، خیلی وقت ها مردم متوجه پخش سریالها نمیشوند. انتقادم این است که وقتی سریالی شروع می شود مخاطب تا پایان سریال مینشیند و حتی تیتراژم را هم میبیند، وقتی میزند شبکه بعد میبیند نیمی از سریال دیگر پخش شده است. شبکه دو در این بخش بیشتر آسیب پذیر است چراکه سریالش مابین دو سریال پخش می شود. سریال شبکه سه اگر به موقع پخش نشود روی شبکه دو می آید و اخبار ۲۰:۳۰ هم هست. شبکه دو پرس شده و نمیتواند زمانش را تغییر دهد. پیشنهاد دوستانه من به دوستان عزیز صدا و سیما این است که نتیجه این همه تلاش وقتی دیده می شود که زمان پخش مناسبی برایش در نظر گرفته شود. این آسیب به سریالهای دیگری هم وارد میشود، خصوصا سریال هایی که در شبکه دو پخش می شوند.او افزود: استنباط خود من این است که مردم عمدتا سریال خداداد را دوست داشتند. البته نمی گوییم کار بدون اشکال بوده است. در فشردگی عجیبی کار را شروع کردیم اوایل دی ماه همزمان بازنویسی فیلم نامه و ضبط را شروع کردیم. در مجموع با کمک هم موفق شدیم سریال «خداداد» را در نوروز روانه آنتن کنیم. سریال در حد خودش موفق بود.
کارگردان «بچه مهندس» با بیان اینکه تلویزیون همچنان قدرتمندترین و پرمخاطبترین رسانه کشور است، گفت: از مسوولان خواهش میکنم تا جایی که می شود قدر این رسانه را بدانند. می توان حرفهایی زد که مردم پای رسانه بنشینند. مردم آنقدر درگیر اخبار و اتفاقات شدهاند که به کارها نمایشی بیشتر تمایل دارند و الان کارهای نمایشی به لحاظ زمانی و بودجهای در شرایط خوبی نیست. همه ما چه فیلمسازها و چه مدیران، باید روی بخش نمایشی صدا و سیما جدیتر حساب باز کنیم. باید حرفهایی بزنیم که به دل مخاطب بنشیند. سعی کردیم یک کار نجیب و شریف بسازیم و موضوعات اخلاقی مثل امانت داری، دروغ و چشم و هم چشمی را مطرح کردیم. همچنین مشکلات جوانان مثل تامین جهیزیه و مشکلات مسکن را مطرح کردیم. سعی کردیم با زبان طنز انتقاداتی هم به وضعیت اقتصادی مردم کنیم. تا جایی که توانستیم سعی کردیم لبخند را بر لب مردم بیاوریم. همکارانم کار شبانه روزی عجیب و غریبی کردند. یک سریال ۱۳ قسمتی را در دو ماه و نیم کار کردن، سنگین و پیچیده است.
خواهش میکنم شبکهها را در رقابت نیندازید!
در ادامه این نشست، بهرنگ ملک محمدی ـ مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو ـ گفت: وقتی آقای غفاری پیشنهاد این کار را دادند، تلاش ما بر دو محور استوار بود. یکی اینکه این جمله را در سریال بگوییم: «آقای مسوول، وقتی امضا نمیکنی زندگی آدمها را از بین میبری. یاد بگیر با مجموعه تحت امرت طوری رفتار کنی که انسانها به زحمت نیفتند.» این هدف اصلی ما در این سریال بود. کاراکتر آقای سیاوش طهمورت مدیری بود که امضا نمیکرد و معاش یک خانواده را مختل کرده بود. میخواستیم به تمام کسانی که در این مملکت مسوولیتی دارند چه دولتی و چه خصوصی، تلنگری بزنیم که گاهی یک بی توجهی باعث میشود زندگی آدمها تحت الشعاع قرار بگیرد. نکته دوم این بود که برای مردم عادی، مردمی که خیلی وقتها در محاسبات خیلی ها نمیگنجند، سریال بسازیم. این مردم خیلی ابزار و رسانه ندارند، پول ندارند صفحات زرد اینستاگرامی را بخرند تا برایشان ویدیو وایرال کنند و پول ندارند نقد بنویسند. ما هم در این سریال عمدا این کار را نکردیم. قرانی برای وایرل شدن و دیده شدن و نقد نوشته شدن و شلوغ کردن خرج نکردیم. هر آنچه در «خداداد» است مربوط به خود سریال است. دوستانی پیشنهاد دادند که با پول دادن به صفحات اینستاگرامی روزی پنجاه تا پست از سریال گذاشته شود، اما ما این کار را نکردیم. زیرا معتقدیم مردمی که تلویزیون را می بینند مردمی هستند که احتیاجی به این کارها ندارند.غفاری افزود: ما در این سریال یک امکان بزرگ داشتیم، آقای علی صبوری که از چهرههای معروف اینستاگرام است، اما حتی از این ابزار هم استفاده نکردیم. البته روز اول هم یکسری از دوستانی که نگران بودند ایشان پستی بگذارند، صفحهشان را بستند و ۱۴ فروردین باز شد. خیلی بامزه است! به کاری که برای سریال «خداداد» کنار آقای غفاری و تمام دوستانی که شبانهروز زحمت کشیدند کردیم، افتخار میکنیم. در برخی رسانهها نوشتند تنها سریالی است که حرف نوروزی میزد و مناسبت نوروز داشت.
ملک محمدی با انتقاد از ایجاد رقابت میان شبکههای تلویزیونی از طریق مقایسه میزان بینندگان آنها عنوان کرد: خواهش میکنم شبکهها را در رقابت نیندازید. اگر سریال یک شبکه دیده شود همه شبکهها دیده می شوند. روابط عمومی سازمان امسال یک تیزر جامع برای همه سریالها ساخت. تلویزیون یک مجموعه واحد است اگر به صورت واحد دیده شود ما اقبال خواهیم داشت. اینکه کدام سریال کمتر و بیشتر دیده شده آدرس انحرافی است و به مجموعه مخاطبان تلویزیون کمکی نمیکند.
مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو افزود: بسیار خوشحالم که «زیرخاکی» و «نجلا» دیده شده و «دردسرهای شیرین» را شبکه پنج با زحمت ساخته و پخش کرده است. امیدوارم در ماه رمضان هم همه سریالها دیده شود. به ویژه مردم میدان ونک به پایین را جذب کند. برخی از نویسنده ها طوری می نویسند که انگار ایران میدان ونک به بالاست. تلویزیون رسانه عام است و همه مردم باید ببینند. تلویزیون رسانه جمعی و عمومی است.
همه وجوه طنز خنده نیست
در پایان این نشست، حسین قرایی ـ مدیر کل روابط عمومی صداوسیما ـ گفت: با خانواده سریال «خداداد» را میدیدیم. با «خداداد» که نمونهای از افراد امروزی است آشنا بودیم. سریال خیلی جذابی بود و هم اینکه پیام عالی داشت. به نظر من «خداداد» درصد رضایت بیننده بیشتری دارد. نمیتوان بر اساس نظرسنجی یک سایت حرف متقنی زد.قرایی در پایان گفت: ما فردا آمار رسمی و درست را اعلام میکنیم. کار دیده شده است مثل دیگر سریالهای آقای غفاری. باید از آقای غفاری حمایت شود که در همین حوزه طنز جلو برود زیرا جامعه ما به آن نیاز دارد. همه وجوه طنز خنده نیست. گذشتگان ما طنز را به سه دسته طنز، هجو و هزل تقسیم می کردند. می گویند گوشه ای از چاقوی طنز برای عبرت گرفتن ماست و گوشه دیگر آن برای خنداندن. سریال «خداداد» این ویژگی را داشت. جامعه ما الان به نشاط بیشتری نیاز دارد باید از افرادی مثل آقای غفاری حمایت کرد که بتوانند پرقدرتتر جلو بروند.
انتهای پیام