امروز: دوشنبه, ۳ دی ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الإثنين 22 جماد ثاني 1446 | 2024-12-23
کد خبر: 497608 |
تاریخ انتشار : 17 اسفند 1401 - 8:45 | ارسال توسط :
0
3
ارسال به دوستان
پ

مالک شریعتی در گفتگو با پایگاه صلح خبر به نقل از خبرنگار ایسنا، با اشاره به حذف بند مربوط به عرضه خودرو در بورس از لایحه بودجه سال آینده، اظهار داشت: یکی از نمایندگان در جریان بررسی موضوع عرضه خودرو در بورس پیشنهادی داد که برای رفع ابهامات به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع شد. وی […]

مالک شریعتی در گفتگو با پایگاه صلح خبر به نقل از خبرنگار ایسنا، با اشاره به حذف بند مربوط به عرضه خودرو در بورس از لایحه بودجه سال آینده، اظهار داشت: یکی از نمایندگان در جریان بررسی موضوع عرضه خودرو در بورس پیشنهادی داد که برای رفع ابهامات به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع شد.
وی بیان کرد: این پیشنهاد به گونه‌ای بود که عملاً کف قیمت خودرو برای عرضه در بورس را ۲۰ درصد بالا می‌برد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از آنجایی که تعداد متقاضی خودرو همیشه بیشتر از عرضه است، کسانی که برای خرید خودرو در بورس کالا ثبت نام می‌کردند، اگر می‌خواستند برنده شوند باید روی سقف قیمت مجاز ثبت نام می‌کردند که این برخلاف سازوکار بورس است. بر این اساس عملاً قیمت پایه خودرو در بورس کالا ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد.
شریعتی تاکید کرد: ما به دنبال آن هستیم که خودرو ارزان شود اما اگر این مصوبه تصویب می‌شد، به دست خودمان قیمت خودرو از قیمت کارخانه ۲۰ درصد گران‌تر و این گرانی هم تثبیت می‌شد. ما نمی‌خواستیم قیمت پایه خودرو در بورس کالا گران شود و به همین دلیل این موضوع از بودجه حذف شد.
وی بیان کرد: ظرفیت قانون بودجه به گونه‌ای است که نمی‌توان قانون دائمی و بحث‌های سیاست گذاری را در آن انجام داد و تعیین تکلیف کرد. الان دولت و شورای رقابت اختیار خودشان را برای عرضه خودرو در بورس دارند.
بند حذف شده درباره عرضه خودرو در بورس چه بود؟
گفتنی است، در بند ۱۳ تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ که از متن سند دخل و خرج کشور در سال آتی حذف شد، آمده بود:
شرکت‌های خودروسازی داخلی و واردکنندگان خودروهای خارجی صرفاً با رعایت شرایط زیر می‌توانند نسبت به عرضه خودرو در بورس اقدام نمایند:
۱- شورای رقابت موظف است وفق بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تا پایان فروردین ۱۴۰۲ قیمت جدید خودروها را بر اساس آنالیز هزینه قیمت تمام شده و با در نظر گرفتن هزینه‌های تحقیق و توسعه و هزینه‌های مالی مرتبط با فعالیت تولیدی (مورد تأیید حسابرس) و بر اساس قیمت ارز خریداری شده توسط واردکننده و یا کارخانجات خودروساز محاسبه و در بازه‌های حداکثر سه ماهه مجدداً به روزرسانی نماید.
۲- شرکت‌های خودروساز داخل مکلفند همه تولیدات خود را یکجا با تاریخ‌های تحویل متفاوت عرضه نمایند و از عرضه قطره چکانی پرهیز کنند.
۳- امکان عرضه به قیمت بیش از یک دوم برابر قیمت پایه ممکن نیست، برای تاریخ‌های تحویل عقب تر نرخ تعدیل می‌گردد. شرکت‌های خودروساز داخلی و عرضه کنندگان خودروهای خارجی بایستی شرایطی برای خودروهای عرضه شده در بورس تعیین نمایند که عملاً خرید خودرو توسط واسطه غیرممکن باشد، از جمله محرومیت در خدمات و پرداخت خسارت شرکت‌های بیمه به غیر خریدار عدم امکان ثبت اسناد، انتقال از جمله وکالت، انسداد و محدودیت در ارائه خدمات بانکی برای افراد واسطه و اخذ جرایم سنگین مالی برای ایشان. آئین نامه این بند توسط وزارت صمت و وزارت اقتصاد تنظیم و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید