امروز: جمعه, ۲۴ مرداد ۱۴۰۴ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 21 صفر 1447 | 2025-08-15
کد خبر: 43359 |
تاریخ انتشار : 08 دی 1394 - 0:47 | ارسال توسط :
1
2
ارسال به دوستان
پ

معنای تعبیر قرآنی «اسوه حسنه» سرشاخه‌های سیره اجتماعی پیامبر (ص) دین و اندیشه > دین – همشهری آنلاین:رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه بالاترین و درخشان‌ترین تراث پیامبر(ص) «اسوه حسنه» است، گفت: ریشه مشکلات اجتماعی جهان اسلام، تعطیل شدن جریان تأسی و الگوپذیری از پیامبر (ص) است. به گزارش فارس، حجت‌الاسلام احمد مبلغی به مناسبت ولادت […]

معنای تعبیر قرآنی «اسوه حسنه»

سرشاخه‌های سیره اجتماعی پیامبر (ص)

دین و اندیشه > دین – همشهری آنلاین:
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه بالاترین و درخشان‌ترین تراث پیامبر(ص) «اسوه حسنه» است، گفت: ریشه مشکلات اجتماعی جهان اسلام، تعطیل شدن جریان تأسی و الگوپذیری از پیامبر (ص) است.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام احمد مبلغی به مناسبت ولادت با سعادت نبی مکرم اسلام (ص) و هفته وحدت اظهار داشت: از پیامبر (ص) تراثی درخشان و جامع به جای مانده است که متاسفانه در لابلای کتاب‌های تاریخی و حدیثی شیعه و سنی محبوس مانده و به ساحت‌های اجتماعی به عنوان الگوی زندگی وارد نشده و در مقابل چشمان نسل‌های نو قرار نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه این سیره و تراث آنقدر مهم است که قرآن از آن به اسوه حسنه نام می‌برد، گفت: وقتی قرآن در معرفی پیامبر (ص) بر واژه اسوه زیبا تمرکز می‌کند، می‌خواهد و الگوی خود را برای این زندگی، الگوی زیبا معرفی، و هماهنگی دین و زیبایی را آشکار و محقق کند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی اظهار داشت: یکی از زمینه‌های ظهور جریان‌های تکفیری و سخت‌گیر در فضای امت اسلامی، معرفی دین در چارچوبی بی‌اعتنا به حس زیبایی‌خواهی انسان در قبال نسل‌های نو است.

مبلغی با اشاره به اینکه دین در صورت قرار داده شدن در مقابل حس زیبایی‌خواهی یا خنثی نسبت به آن، قیافه‌ای خشن به خود می‌گیرد، گفت: ارایه وصف زیبا برای پیامبر (ص) به عنوان الگو پیوند دو مقوله زندگی و زیبایی را در اسلام مورد توجه قرار می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس افزود: گروه‌ها و جریان‌هایی که در جهان اسلام نه در رفتار و اخلاق‌شان و نه در نگاه‌ها و تصرفات‌شان، حسن و زیبایی دیده نمی‌شود و فراتر زندگی را بر دیگران سخت، پُر مرارت و خشن ساخته‌اند، نفرت نسبت به دین را ایجاد ، و دین را به انزوا می‌کشانند.

وی با برشمردن سرشاخه‌های مهم سیره اجتماعی پیامبر (ص) گفت: این سرشاخه‌های مهم عبارت بودند از : تالیف دل‌ها به جای نفرت دل‌ها، اخوت اسلامی به جای رویارویی مذهبی، اخلاق اجتماعی به جای خشونت اجتماعی، امت‌محوری به جای طائفه‌گرایی، حرمت به انسان به جای کشتن انسان، گستردن حالت امن و اطمینان در جامعه به جای تروریسم و ایجاد خوف و ترس در جامعه، جاذبه‌بخشی به دین به جای نفرت‌آوری نسبت به دین و …

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: رویکرد سلفی اندیشی در دین از نظر فردی و درونی به سمت تضعیف عواطف انسانی، از بین بردن محبت در انسان و کشتن لطافت در روح است و از نظر اجتماعی به سمت تعمیق تفرقه و خشونت در جامعه است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه برخی از سلفی‌ها در جهان اسلام به فکر بازسازی روش خود برآمده‌اند، گفت: جهان اسلام چه اهل سنت و چه شیعه باید به سلفی‌ها مجال این بازنگری را بدهد و با آنها گفتگو کنند.

This entry passed through the Full-Text RSS service – if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • تعداد نظرات منتشر شده: 1
    1. نویسنده :حسین

      ممنون از پایگاه خبری تون

    بدون نظر :