امروز: شنبه, ۹ تیر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 23 ذو الحجة 1445 | 2024-06-29
کد خبر: 503019 |
تاریخ انتشار : 09 اردیبهشت 1402 - 14:45 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

سازمان ملل در گزارشی نسبت به زنگ خطر شکل گیری یک جنگ همه‌جانبه و بلند مدت در سودان درپی تحولات اخیر در این کشور و کشیده شدن پیامدهای آن به آن سوی مرزهای سودان هشدار داد. به گزارش صلح خبر، به نقل از شبکه الحره، سازمان ملل با انتشار گزارشی نگرانی خود را از احتمال […]

سازمان ملل در گزارشی نسبت به زنگ خطر شکل گیری یک جنگ همه‌جانبه و بلند مدت در سودان درپی تحولات اخیر در این کشور و کشیده شدن پیامدهای آن به آن سوی مرزهای سودان هشدار داد.
به گزارش صلح خبر، به نقل از شبکه الحره، سازمان ملل با انتشار گزارشی نگرانی خود را از احتمال وقوع یک جنگ بلندمدت و همه جانبه در سودان اعلام کرد؛ کشوری که با هفت کشور مرز مشترک دارد وهمگی این کشورها شاهد درگیری‌ها یا ناآرامی‌های داخلی در دهه گذشته بوده‌اند.
طبق گزارش سازمان ملل، جنگ در منطقه‌ای در حال وقوع است که ناامنی و بی‌ثباتی سیاسی در آن تشدید شده و وضعیت انسانی در آن رو به وخامت است.
این سازمان در گزارش خود مهم‌ترین تحولات سیاسی را که سودان طی سال‌های اخیر شاهد آن بوده است، یادآور شد و نوشت: پس از برکناری عمر حسن البشیر، رئیس‌جمهور مخلوع سودان در آوریل ۲۰۱۹، ناآرامی‌هایی که انتقال به حکومت غیرنظامی را مختل کرد، تا کنون ادامه یافته است و دولت غیرنظامی که در اواخر همان سال از طریق توافقنامه تقسیم قدرت میان رهبران غیرنظامی و نظامی منصوب شد، در نتیجه یک کودتای نظامی اکتبر ۲۰۲۱ سرنگون شد.
طبق این گزارش، سودان از آن زمان تاکنون بدون دولت غیرنظامی باقی مانده است. روند سیاسی متعاقب، که توسط سازمان ملل، اتحادیه آفریقا هیئت بین دولتی توسعه شرق آفریقا (ایگاد) تسهیل شد، ظاهراً منجر به توافق نامه‌ای شد که دسامبر ۲۰۲۲ میان ارتش و تعدادی از بازیگران کلیدی غیرنظامی امضا شد و به تلاش‌ها برای ایجاد انگیزه تشکیل دولت غیرنظامی دموکراتیک و معتبر امید بخشید.
سازمان ملل در ادامه آورده است: چالش‌های پیش روی سودان بسیار زیاد است، از جمله این چالش‌ها؛ نیازهای فوری انسانی و اقتصادی، نیاز به تضمین امنیت، تضمین عدالت، احترام به حقوق بشر، ایجاد صلح و پیشبرد مرحله گذار دموکراتیک هستند.
طبق این گزارش، با وجود این چالش‌ها، اما پس از امضای توافقنامه چارچوب سیاسی در دسامبر ۲۰۲۲، روند سیاسی در ابتدای سال جاری میلادی به پیشرفت خود ادامه داد و تلاش‌ها بر حل و فصل مسائل باقی مانده با هدف هموار کردن راه برای یک توافق سیاسی نهایی متمرکز بود و مارس ۲۰۲۳، ولکر پرتس، رئیس هیئن سازمان ملل در سودان در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که طرف‌های سودانی اکنون نزدیک‌ترین فاصله را برای رسیدن به توافق و بازگشت به دولت غیرنظامی دارند.
سازمان ملل در ادامه گزارش خود هشدار داد: این امیدها برای گفت‌وگوهای سیاسی زمانی از بین رفت که پانزدهم آوریل جنگی میان نیروهای مسلح سودان به رهبری عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع به رهبری محمد حمدان دقلو آغاز شد و این درگیری صدها کشته، هزاران زخمی و آواره شدن بسیاری را به همراه داشته است.
در ادامه این گزارش آمده است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نگران شکل‌گیری یک جنگ همه‌جانبه و بلند مدت در سودان با توجه به موقعیت منطقه‌ای آن در آفریقا است.
طبق این گزارش، سودان دروازه ورود به منطقه ساحل آفریقا است، جایی که ناامنی، بی‌ثباتی سیاسی و وضعیت فاجعه بار انسانی آن تشدید شده است. در سراسر منطقه، فقر و گرسنگی بیداد می‌کند و شرایط اضطراری آب و هوایی، بحران هزینه‌های زندگی و بدهی‌های فزاینده تأثیر و پیامدهای وحشتناکی دارند و حتی در برخی مناطق، کمک‌های بشردوستانه تنها چیزی است که از وقوع قحطی جلوگیری می‌کند.
سازمان ملل همچنین نوشته است: گوترش معتقد است که جنگ قدرت در سودان نه تنها آینده این کشور را به خطر می‌اندازد، بلکه یک شعله روشن است که می‌تواند در فراسوی مرزها منفجر شود و درد و رنج‌های زیادی را برای چند سال به بار بیاورد و توسعه منطقه را ده‌ها سال به تاخیر بیندازد.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید