انتخاب استاندار به دلیل ویژگیهای محلی و منطقهای، مهم و چندوجهی است و باید انتصاب هر استانداری به دور از احساسات و نگاه های غیر کارشناسی و نظرات توصیهای باشد و در این بین تاکید بر شایستهسالاری و اعتماد به کارنامه عملکردی ضرورت دارد.
کار آزموده بودن، عملگرایی، با تجربه بودن، ذکاوت، مردم باور و مردم دار بودن، قاطع بودن، فرصت شناس بودن، امیدآفرین بودن، مشورت پذیری، برنامهریز بودن و… از جمله ویژگیهایی است که میتواند برای یک استاندار لازم باشد.
ششم آبان ۱۴۰۰ بود که اسدالله عباسی با حضور وزیر کشور رسما به عنوان استاندار گیلان معارفه شد و اولین روز کاری خود را شروع کرد. در نگاه اول، بومی بودن استاندار مایه دلگرمی برای مردم گیلان است، اما عباسی در طی دو سال و چند ماه گذشته نشان داده که فقط بر مزیت بومی بودن تکیه ندارد و ترجیح میدهد که به جای نشستن در اتاق کار خود و گذراندن وقت در ساختمان استانداری، در شهرستانها و بخشها و روستاها حضور داشته باشد و از نزدیک با مردم سخن بگوید و مشکلاتشان را بشنود و برای آنها راهحلهای سریع و فوری ارائه دهد که از جمله موارد مهمی که حضور استاندار در آن محدوده اثر گذار بود میتوان به برگزاری جلسه کمیته پسماند در ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ در محل دفن زباله سراوان رشت اشاره کرد.
دیدار با اقشار و اصناف مختلف جامعه، حضور به موقع در صحنه رخدادها، سرکشی از مناطق محروم و نشستن پای درد دل مردمان زحمتکش این دیار موجب شده که عباسی بیش از همه رویکرد دولت مردمی را تحقق ببخشد؛ دولتی که در آن، فاصله بین مردم و مسئولان نسبت به گذشته کمتر است.
یکی از چالشهای پیش روی استاندار گیلان، معرفی مدیران میانی بوده که به عنوان یک حقوق قانونی در دستور کار وی قرار دارد، البته این جابجاییها گاهی با واکنشهایی همراه است، اما به گواه آمارها و رضایتمندی مردم، برخی از این جابجاییها، نتایج مثبت داشته و در سطح استان جریان ایجاد کرده است.
رئیس جمهور در سفر خود به گیلان با صراحت به استاندار تاکید کرد که بانیان وضع موجود را کنار گذاشته تا عرصه مدیریتی برای جوانان با انگیزه، متخصص و انقلابی فراهم شود و به نظر می رسد که اسدالله عباسی همین مشی را دنبال میکند و در این مسیر تعارف ندارد؛ حتی با مدیران انتخاب شده در دوران مدیریتی خود!
رشد شاخصهای استان در بخشهای تولید و اشتغال، فعال شدن واحدهای تولیدی و صنعتی راکد، تقویت شرکتهای دانش بنیان و فناور، توسعه گردشگری، ارتقای ظرفیتهای کشاورزی و امنیت غذایی، حمایت از مدیران توانمند و دلسوز، توسعه زیرساختها با محوریت حمل و نقل، آب رسانی، برق رسانی، گازرسانی، توسعه شبکه مخابراتی و… همه و همه نشان دهنده این است که فضای مدیریتی استان همسو و همصدا حرکت رو به جلو را در دستور کار قرار داده و در این مسیر چشم به مدیریت ارشد استان، یعنی استاندار دارد.
بازگشت گیلان به صدر خبرهای زیست محیطی و برخورداری از اعتبارات ملی و بودجه ای جهت رفع مشکل پسماند و آلودگی آب و پیگیریهای مستمر پروژههای عمرانی و اهتمام در اجرای قانون جهش تولید مسکن و برگزاری منظم جلسات ستاد تنظیم بازار و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با حضور شخص استاندار و توسعه زیرساختهای ورزشی و توجه به مسائل فرهنگی با محوریت جوانان و نوجوانان، مدیریت در میدان بحرانها همچون سیلاب و برف و… در طی دو سال گذشته کاملا مشهود است.
در این میان، پیگیری پروژههای بینالمللی با محوریت گیلان یکی از مسئولیتهای مهم و تاثیرگذار استاندار گیلان محسوب میشود که اسدالله عباسی به واسطه سالها تجربه نمایندگی مجلس و وزارت به خوبی توانسته این نقش محوری را ایفا کند و با گفتمان سازی کریدور شمال – جنوب و با تحقق خط آهن رشت – کاسپین و تاکید بر افتتاح این پروژه با حضور رئیس جمهور بر ابعاد ملی و بینالمللی آن بیفزاید.
عملیات اجرایی پروژه راهآهن رشت – کاسپین در سال ۹۸ آغاز شد؛ اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی و جابجایی بار و مسافر استان، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات و نیز ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است. برای این پروژه ۲۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده که ۱۵ هزار میلیارد ریال آن در دو سال گذشته بوده است.
مسیر ۸.۲ کیلومتری باقیمانده آزادراه قزوین – رشت نیز یکی از مهمترین پروژههای زیربنایی کشور هم از لحاظ فنی و مهندسی و هم از نظر حجم کار و اعتبارات است که این پروژه نیز به مراحل پایانی خود نزدیک شده و فردا، ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۲به بهرهبرداری میرسد.
مشکل ایجاد شده برای برنج کاران و چایکاران به ویژه در یک سال گذشته یکی از عرصههایی بود که مزیت بومی بودن استاندار را بیش از پیش نمایان کرد؛ نوید حل مشکل کشاورزان تا سال آینده حاکی از آن است که اسدالله عباسی توانسته مدیران ارشد دولت را مجاب کند تا حمایت از تولیدات استراتژیک گیلان را جزو برنامهکاری خود بدانند.
اسدالله عباسی ۱۰ بهمن امسال در دیدار با معاون اول رئیس جمهور تخصیص ۶۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید برنج از کشاورزان به قیمت متناسب با ارقام مختلف کیفی و پرمحصول را عملیاتی کرد؛ همچنین پیگیری جهت پرداخت مطالبات چایکاران از محل قدرالسهم دولت تا نیمه اول اسفندماه سال جاری، نقش آفرینی استاندار گیلانی برای کاهش دغدغه کشاورزان را نشان داد.
امروز گیلانیان انتظار دارند که رئیس جمهور با تسریع سفر به گیلان و افتتاح پروژههای مهمی که بخش عمده آنها در دو سال گذشته محقق شده و در دیدار با مردم و دلسوزان، از نزدیک با واقعیتها و مسائل و مشکلات و ظرفیتها و توانمندی های این خطه درخشان کشور آشنا شود و تصمیمی اساسی برای ایجاد تحولات چشمگیر اتخاذ کند؛ تصمیمی که فقط در جابجایی ها خلاصه نشود و عملکردها را ملاک قرار دهد تا انگیزه مدیران برای حرکت آفرینی تقویت شود.
آزادراه قزوین رشت به بهره برداری می رسد
اسدالله عباسی، استاندار گیلان امشب، ۲۰ اسفندماه در گفت وگوی ویژه خبری شبکه باران، از سفر رئیس جمهور به استان خبر داد و اظهار کرد: سفرهای استانی آیت الله رئیسی به دو شیوه انجام میشود که یک سفر مربوط به اقدامات استانها و تصویب پروژه ها و بررسی و ارزیابی آنها بوده، اما سفر دیگر افتتاح محور است.
وی با بیان اینکه رئیس جمهور فردا برای افتتاح قطعه باقی مانده آزادراه قزوین – رشت به گیلان سفر میکند، افزود: با افتتاح این بخش جادهای، پروژه کریدور شمال – جنوب تکمیل میشود.
استاندار گیلان از تصویب بالغ بر ۲۰ همت اعتبار و تسهیلات عمرانی و اقتصادی در سفر اول رئیس جمهور به استان خبر داد و عنوان کرد: سفر سوم رئیس جمهور به گیلان بعد از ماه رمضان انجام می شود و عمده پروژه های عمرانی و اقتصادی و سرمایهگذاری استان را به بهره برداری خواهیم رساند.
عباسی آزادراه قزوین – رشت و راه آهن رشت – کاسپین را مهمترین پروژههای عمرانی زیرساختی استان گیلان دانست که در سفر اول رئیس جمهور مورد توجه قرار گرفته و خاطرنشان کرد: به عنوان یک گیلانی دغدغه بهرهبرداری از این دو پروژه را دارم، زیرا زیرساخت توسعه گیلان است.
وی گیلان را استان هدف گردشگری دانست و بیان کرد: گردشگری مزیت اقتصادی گیلان محسوب می شود، اما برای شکوفایی این ظرفیت نیازمند زیرساخت هستیم و اگر زیرساخت نباشد، توسعه صنعت گردشگری نیز کمرنگ خواهد بود.
استاندار گیلان حمل و نقل را یکی از ارکان رشد اقتصادی در بخش گردشگری دانست و تاکید کرد: مسافران گیلان در گلوگاه رودبار گرفتار ترافیک میشدند و ساعتها ماندن در ترافیک، مصرف سوخت را افزایش میداد و موجب صرف زمان زیادی میشد، اما افتتاح آزادراه میتواند به توسعه گردشگری استان کمک کند.
وی قطعه باقی مانده آزادراه قزوین – رشت را به طول ۱۱ کیلومتر دانست که در دولت گذشته سه کیلومتر آن تکمیل شد و ادامه داد: عملیات اجرایی قطعه ۸.۵ کیلومتری از سال ۹۷ آغاز شد، اما با آغاز به کار دولت سیزدهم از سال ۱۴۰۰ این روند شتاب گرفت و حدود ۱۶۰۰ متر پل را احداث کردیم؛ همچنین بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای پروژه باقی مانده آزادراه هزینه شده که بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان آن در دو سال گذشته پرداخت شده است.
عباسی کاهش مسافت و عدم ایجاد ترافیک در شهر رودبار و صرفه جویی در وقت و انرژی و افزایش ایمنی سفر و کاهش تصادفات و… را از جمله مزیتهای آزادراه دانست و بیان کرد: در دهه فجر امسال ۱۴ همت پروژه را تکمیل کردیم که برخی از آنها افتتاح شد و برخی دیگر همچون تقاطع میدان گیل لاهیجان و راه آهن رشت – کاسپین و دو سد لاستیکی فخرآباد و ماسال و مخزن آب آستانه اشرفیه و تصفیه خانه طول لات، کشتارگاه مرغ با ۲۰۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری و…. در سفر دوم رئیس جمهور به بهرهبرداری خواهد رسید؛ برای این پروژهها بیش از ۱۰ همت سرمایهگذاری شده است.
وی با بیان ایکه راه آهن رشت – کاسپین دریای خزر را به خلیج فارس متصل میکند، افزود: قطعه آخر راه آهن رشت – کاسپین در حال اجراست و به زودی تکمیل میشود.
استاندار گیلان با اشاره به تخصیص تسهیلات ۶۵۰۰ میلیارد تومانی جهت خرید توافقی برنج از شالیکاران گیلانی، بیان کرد: برنج مازندران پر محصول بوده و با قیمت ۴۰ تا ۵۵ تومان خریداری می شود، اما برنج گیلان رقم هاشمی بوده و از نظر قیمت تفاوت دارد و لذا خرید توافقی را آغاز کردیم و شرکتها و سازمانها و فروشگاهها و تجار و بازرگانان نیز در حال خرید هستند. همچنین پرداخت مطالبات چایکاران روند خوبی داشته و دولت قدرالسهم خود را پرداخت کرده است.
عباسی در ادامه به روند ساماندهی پسماند در لندفیل سراوان اشاره کرد و گفت: همه شهرداران و دهیاران را مکلف به تفکیک زباله کردیم و حرکت خوبی در استان ایجاد شده و شاهد کاهش تولید زباله هستیم؛ البته کارخانه کود آلی رشت با دو خط به ظرفیت ۵۰۰ تن پردازش را انجام می دهد و به زودی دو خط دیگر را راه اندازی می کنیم.
وی از پیشرفت ۸۲ درصدی پروژه بهسازی لندفیل سراوان خبر داد و خاطرنشان کرد: این لندفیل ۳۹ سال رها شده بود، اما اکنون با ورود پیمانکاران دانش بنیان روند تصفیه شیرابه را در دستور کار داریم و مناقصه آن برگزار شده است. در آینده نزدیک لندفیل جدید برای انتقال ریجکتی ها تعیین می شود.
استاندار گیلان ادامه داد: برای کاهش آلودگی رودخانه های رشت نیز به تصفیه منشا این آلودگی ها پرداختیم که در زندان لاکان و مسکن مهر و لندفیل سراوان و شهر صنعتی و…. بود و لذا تصفیه خانه زندان لاکان را تکمیل کردیم و تصفیه خانه مسکن مهر ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی به پیشرفت ۲۰ درصدی تصفیه خانه شهر صنعتی رشت اشاره کرد و متذکر شد: بیمارستان های رشت نیز در حال تصفیه پساب های خود هستند؛ برای تصفیه خانه فخب نیز ۱۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص دادیم و کار در حال اجراست.
عباسی همچنین به سفر هیئت اقتصادی گیلان به روسیه اشاره کرد و ادامه داد: ظرفیت ترانزیت گیلان به روسیه ۱۵ میلیون تن است که در حال حال فقط یک میلیون تن آن فعال است و این سفر زمینه سازی های لازم را برای توسعه صادرات در بخشهای کشاورزی و آبزی پروری با محوریت زیتون و برنج و کیوی و مرکبات فراهم کرد. همچنین کارخانه کشتی سازی را با سرمایه گذاری ۱۵۰۰ میلیارد تومانی در استان راه اندازی کردیم که در کنار راه آهن و خط هوایی(کارگو) و مسیر زمینی فرصت رشد صادرات به آستراخان و ماخاچ کالا را ایجاد می کند.
وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان با محور هتل و اقامتگاه و مجتمع گردشگری و ثبت آثار ملی و جهانی و… داشتیم، اضافه کرد: گردشگری ساحلی استان را ساماندهی کردیم و بازارچه های صنایع دستی در همه شهرها راهاندازی شده؛ امسال بیش از ۷۰ میلیون نفر اقامت در استان داشتیم که نشان دهنده لزوم توجه به ظرفیتهای گردشگری استان است.
انتهای پیام