امروز: یکشنبه, ۲ شهریور ۱۴۰۴ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 1 ربيع أول 1447 | 2025-08-24
کد خبر: 534019 |
تاریخ انتشار : 03 بهمن 1402 - 10:07 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/خراسان جنوبی یک دکترای روانشناسی بالینی در خراسان جنوبی گفت: دانش آموزان بیش‌فعال نیز مانند سایر دانش آموزان دارای استعدادها و توانایی‌های منحصربه‌فردی هستند و والدین نباید فکر کنند که ابتلا به این اختلال مانع از بروز استعداد آن‌ها می‌شود، بلکه دانش آموز باید مهارت‌ها و استعدادهای خود را در زمینه‌ی‌های دیگری مانند هنری، […]

صلح خبر/خراسان جنوبی یک دکترای روانشناسی بالینی در خراسان جنوبی گفت: دانش آموزان بیش‌فعال نیز مانند سایر دانش آموزان دارای استعدادها و توانایی‌های منحصربه‌فردی هستند و والدین نباید فکر کنند که ابتلا به این اختلال مانع از بروز استعداد آن‌ها می‌شود، بلکه دانش آموز باید مهارت‌ها و استعدادهای خود را در زمینه‌ی‌های دیگری مانند هنری، ورزشی، فنی و غیره شکوفا کند و بدانید که دانش آموزان بیش‌فعال هم انسان‌های موفقی خواهند شد.

مینو میری، دکترای روانشناسی بالینی در گفت‌وگو با صلح خبر، با بیان اینکه برای مدیریت بیش فعالی فرزندان، تعیین حدومرزهای واضح مهم است، گفت: این مرزها می‌تواند مربوط به حرکت بیش‌ازحد، حرف زدن زیاد یا سایر رفتارهای بیش‌فعال باشد لذا به فرزندان بگویید این مرزها چیست و چرا باید به آن‌ها احترام بگذارد.

وی با اشاره به اینکه به‌جای سرکوب کردن کودک سعی کنید فعالیت‌های سازنده و مناسبی برای او فراهم کرده که این می‌تواند شامل ورزش، هنر، موسیقی یا سایر فعالیت‌های خلاقانه باشد و این فعالیت‌ها انرژی بیش فعالی را کنترل و به کودک شما کمک می‌کند تمرکز بیشتری داشته باشد، افزود: برای کمک به فرزندتان در مدیریت بیش فعالی، برنامه منظمی برای او داشته باشید چرا که با انجام این کار، کودک شما می‌تواند به‌تدریج یاد بگیرد که چگونه زمان خود را بهتر مدیریت کند.

میری اظهار کرد: استفاده از تقویم و ساعت می‌تواند به کودک شما در یادگیری مفهوم زمان و مدیریت کمک کند و با این کار او می‌تواند بفهمد که هر فعالیتی چقدر زمان نیاز دارد و چگونه باید زمان خود را تقسیم کند لذا برای مدیریت بیش فعالی فرزندان، حمایت و تشویق والدین بسیار مهم است و به او نشان دهید که کمک می‌کنید بیش فعالی خود را کنترل و مدیریت کند.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه اگر والدین با تلاش خود قادر به مدیریت بیش فعالی فرزندان نیستند، بهتر است با روانپزشک یا روانشناس مشورت کرده چرا که آن‌ها می‌توانند دارو درمانی و یا راهنمایی‌های لازم و راه‌حل‌های مناسب را پیشنهاد دهند، بیان کرد: هر کودک منحصربه‌فرد بوده و ممکن است برای مدیریت بیش فعالی خود به روش‌های مختلفی نیاز داشته باشد.

عضوهیات علمی دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه درمان‌های موجود برای اختلال ADHD به صورت مداخلات غیردارویی و دارویی می‌باشد، گفت: به دلیل شیوع در حال افزایش رفتارهای چالش‌ انگیز کودکان، تقاضاهای قابل توجهی برای اعمال روش‌های مبتنی بر شواهد با هدف درمان این رفتارها مطرح شده و همچنین چون در موقعیت مدرسه و خانواده، والدین و مربیان آموزش کافی برای غلبه بر رفتارهای چالش برانگیز کودکان دریافت نکرده‌ اند، ممکن است به رفتارهای ناکارآمدی مثل تنبیه متوسل شوند.

وی خاطرنشان کرد: ضروری است که رفتارهای مطلوب و کارآمد در پیشگیری و مقابله با علائم و نشانه های ADHD در کودکان و نوجوانان مد نظر قرار گیرد از جمله مداخلات کارآمد برای غلبه بر کاهش رفتارهای چالش‌انگیز، انجام مداخلات رفتاردرمانی (آموزش مدیریت رفتاری والدین، میانجی گری مدرسه، بازی درمانی و ….)، نوروفیدبک، دارودرمانی است.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید