امروز: دوشنبه, ۵ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الإثنين 24 جماد أول 1446 | 2024-11-25
کد خبر: 479619 |
تاریخ انتشار : 31 مرداد 1401 - 15:03 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشجو و استاد باید ادراک تمدنی از خود داشته‌باشند و با توجه به این ادراک تمدنی دست به کنش بزنند و کنشگری کنند، در این افق است که می‌شود به آینده‌ امیدوار بود. به گزارش صلح خبر، دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت […]

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشجو و استاد باید ادراک تمدنی از خود داشته‌باشند و با توجه به این ادراک تمدنی دست به کنش بزنند و کنشگری کنند، در این افق است که می‌شود به آینده‌ امیدوار بود.

به گزارش صلح خبر، دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اختتامیه نخستین دوره آموزشی فرهنگی دانشجویان بین‌الملل که به همت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم و میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، گفت: با مرور سطح تحلیل‌هایی که در خصوص فرآیندهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی در جهان صورت گرفته، به طور قاطع می‌توان گفت در آغاز شکل‌گیری مدرنیته بسیاری از تحلیل‌ها در جهان غرب، تحلیل تمدنی بوده است. تحلیل تمدنی عالی‌ترین سطح تحلیلی است که می‌شود به آن اتکا کرد.
وی ادامه داد: واحد تحلیل، تمدن‌ها هستند. تمدن های مختلف با هم مناسبات، نزاع، گفتگو و جدال دارند ولی در هر صورت واحد تحلیل، تحلیل تمدنی بود. غرب جدید در آغاز شکل‌گیری بسیار تلاش کرد برای تعریف غیرخود، از این تحلیل‌ها استفاده کند. این تحلیل ها در آغازین روزها و دوره های شکل گیری تمدن جدید غرب به کرات دیده می شود، یعنی هیمنه رقیب خود را در قامت یک تمدن فرموله و تقابل خود را مشخص می کند و سامان می‌دهد.
دکتر کلانتری بیان‌کرد: با سیطره تمدن جدید و با گسترش سرمایه‌داری در جهان، دیگری به یک معنا وجود نداشت یا حداقل تلقی غرب این بود که دیگری وجود ندارد و به صورت مرموزانه‌ای سطح تحلیل تمدنی از فضای علوم انسانی رخت برکشید. از قضا ما که با طبقه‌بندی جهانی غرب جزو جهان سوم محسوب می‌شویم، آشنایی با غیرخود نداشتیم. غیری که بسیاری از کشورها را استثمار کرده بود و هویت، قوا و قدرت خود را مرهون استفاده از این فرآیندهای استعماری و مدیون این تقابل با دنیای قدیم بود.
وی با بیان اینکه این سطح تحلیل به فراموشی سپرده شد، افزود: انقلاب اسلامی از این منظر یک انقلاب کاملا سیاسی نبود بلکه یک انقلاب تمدنی بود و داعیه تمدنی داشت. انقلابی که می‌خواست مسیر تاریخ را عوض کند و ریل‌ها را دگرگون کند. انقلابی که به نام الله صورت گرفت. انقلابی که طرفدار معنویت، انسانیت و ظلم ستیزی بود. ضداستثمار و استعمار و خواهان استقلال و حفظ دین و تاریخ کشورها بود. خواهان رابطه برابر با تمام جهانیان از جمله با جهان اسلام بود. انقلابی که به رهبری امام خمینی(ره) سعی کرد همه تفرقه‌ها و نزاع‌هایی که در میان امت اسلامی به وجود آمده بود را کنار بگذارد و آن چیزی که برایش مهم بود امت اسلامی فرای از رنگ، نژاد، قبیله و هرگونه تعلق بود.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: حتی در سطح بالاتر، انقلاب خواهان اتحاد جبهه مستضعفان عالم بود. آنهایی که در این جهان جدید مستعمره شده بودند، آنهایی که به استضعاف کشیده شده بودند و آنهایی که مانع پیشرفتشان شده بودند. این سطح تحلیلی بود که با انقلاب اسلامی باز شد و امروز ما باید با هم این سطح تحلیل را ادامه دهیم. تحلیلی که امروز جامعه ما و جامعه جهانی به آن نیاز دارد. فراتر از اتفاقات ریز و روزمره که در نقاط مختلف جهان می افتد، یک ادراک تمدنی توسط شما دانشجویان و شبکه سازی پیرامون این تمدن می تواند برای تحولات عظیم در جهان امروز ذخیره ای باشد و این افقی است که ما باید ترسیم کنیم و چشم اندازی است که باید داشته باشیم.
وی تاکید کرد: دانشجو باید به یک کنشگر تمدنی تبدیل شود. کنشگری که در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی گام برمی‌دارد. دانشجویی که نقش خود را فراتر از بسیاری از اختلاف های جزئی (اختلاف هایی که جریان استعمار و استثمار و فرعونیه مدرن بر آن سوار می‌شود تا آنها را زیاد کند) ادراک می‌کند، دست به اقدام و عمل می‌زند. اگر در چنین افقی ما کنش کنیم و گام برداریم. امروز و فردا  می‌توانیم نوید دهنده جهانی صلح آمیز، به دور از خشونت، به دور از جنگ، به دور از استثمار و به دور از استضعاف باشیم. در چنین افقی،می‌توانیم شبکه جهانی مسلمانان عالم را شکل دهیم و در مقابل جریان های استکباری بایستیم.
دکتر کلانتری اظهار کرد: اکنون در شرایطی هستیم که به دلیل همین تفرقه و واگرایی ما، جریان استثمار و جریان استعمار از فضای پیش آمده به نفع خود سو استفاده کرده و با استفاده از فرصت هایی که در شبکه های اجتماعی به دست گرفته، اختلاف ها و نزاع ها را دامن زده و در این فضا سیطره خود را بیشتر کرده‌است.
 وی گفت: دانشجو و استاد ما باید ادراک تمدنی از خود داشته‌باشد و با توجه به این ادراک تمدنی دست به کنش بزنند و کنشگری کنند. در این افق است که می‌شود به این آینده‌ای که برای شما تصویر کردم امیدوار بود. به یقین آینده متعلق به ما است چون خداوند وعده داده که آینده از آن مستضعفان عالم است.
ظرفیت‌های بسیاری برای پذیرش دانشجویان خارجی وجود دارد
دکتر حسام‌الدین خلعتبری، مدیر اجرایی و محتوایی نخستین دوره آموزشی فرهنگی دانشجویان بین‌الملل در این برنامه گفت: برگزاری این دوره در دانشگاه علامه طباطبائی نشان داد ظرفیت‌های بسیاری برای انجام کارهای کلان و جذب بیشتر دانشجویان خارجی در این دانشگاه وجود دارد.
وی با بیان اینکه بازدید از مکان‌های مختلف در تهران یکی از برنامه‌های این دوره بود، افزود: زمانی که برای بازدید به بیت امام(ره) رفتیم، برخی از دانشجویان گفتند، الان واقعیت بیت امام(ره) را دیدیم که چقدر ساده است. بعد از بیت امام(ره) دانشجویان از کاخ نیاوران دیدن کردند و مطمئن باشید مقایسه ای در ذهن این دانشجویان شکل گرفته است. بدانید هر حاکمیتی که برای خود کاخ برای مردم نیست و دریافت این حقیقت برای جوانان بسیار مهم است.
مدیر اجرایی و محتوایی دوره آموزشی فرهنگی دانشجویان بین‌الملل گفت: این دوره در شش محور برگزار شد. روزانه شش کلاس درس به صورت موازی برگزار می شد و از استادان برجسته ای نیز ستفاده شد. در این دوره اهداف مختلفی از جمله اهداف آموزشی را دنبال کردیم و به هر دانشجو ۳۰ ساعت درس آموزش داده شد و با توجه به ارزیابی ها و نظرسنجی های انجام شده، سطح این دوره برای دانشجویان بسیار خوب و رضایت بخش بود. 
وی ادامه داد: دانشجویان در این دوره با نشانه ها و معیارهای انقلاب اسلامی و الگوی جدید جهان که بر پایه معنویت و عدالت است آشنا شدند. آنها دریافتند انقلاب اسلامی ایران که توسط حضرت امام(ره) معماری شد و توسط مقام معظم رهبری در حال پیشرفت است به دنبال سلطه بر کسی نیست بلکه دنبال این است که دست کشورهای دیگر را بگیرد و به همین دلیل است که با ما مقابله می‌کنند.
دکتر خلعتبری با بیان اینکه این دوره دستاوردهای بسیاری داشت، گفت: درک عمیق تر دانشجویان از برخی ملت ها، تعمیق و بسط معارف اسلامی، تغییر بینش سیاسی اجتماعی و زمینه سازی جهت آرمان‌گرایی واقعیت محور با پخش و تحلیل مستندهای سازنده، ارتباط نزدیک دانشجویان ملل در بستری تعاملی، همگرایی فکری دانشجویان با یکدیگر، آشنایی با امور فرهنگی، علمی، فناوری و پیشرفت های ایران برخی از دستاوردهای این دوره است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه، نخستین دوره آموزشی فرهنگی دانشجویان بین الملل به همت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی، با حضور ۴۰۰ دانشجوی خارجی از ۲۲ تا ۳۰ مردادماه ۱۴۰۱ برگزار شد.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید