محمد مؤذنی چهارشنبه ۴ خرداد در پنجمین گردهمایی ملی خیرین آموزش عالی که با حضور قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد، گفت: در دهههای اخیر دانشگاهها رشد و توسعه داشتند و این رشد قابل تحسین است اما دانشگاهها با مشکلات زیادی روبهرو هستند که مشکل اصلی کمبود اعتبار است.
او، وابستگی دانشگاهها به اعتبارات دولتی را عامل اصلی کمبود و محدودیت منابع مالی دانشگاهها ذکر و عنوان کرد: حمایت مالی از دانشگاهها در دنیا به عنوان یک فرهنگ شناخته شده است و دانشگاههای مطرح دنیا بودجه دولتی ندارند و با کمکهای مردمی و شهریه دانشجویان اداره میشود.
رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه کمک به دانشگاهها در دیگر کشورها به رسمیت شناخته شده است، اظهار کرد: دانشگاه شیراز ۷۵ سال سابقه علمی و پژوهشی دارد و در همه رشتهها با ۶۰۰ رشته و گرایش دانشجو پذیرش میکند.
به گفته مؤذنی، فرسودگی بناها و ساختمانها از مهمترین مشکلات دانشگاه شیراز است به گونهای که ۵۰ درصد کل بناها قدمتی بیش از ۴۰ سال دارند همچنین مشکل دیگر فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی است.
او همچنین با اشاره به ظرفیتها و ذخایر کشور ایران در کنار مشکلات زیادی که در این مسیر برای مردم وجود دارد، گفت: راهکار آن این است که علم و دانش جایگاه واقعی خود را پیدا کند و مبناس تصمیمات ما باشد.
رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه ۷۰۰ نفر هئیت علمی و پژوهشی در دانشگاه شیراز فعال هستند، افزود: دانشگاه شیراز ۲۰ مجله علمی و ۸ کتابخانه با ۱۰۰ هزار جلد کتاب دارد و با وجود فارغالتحصیلان بسیار این دانشگاه نقش مهمی در تامین نیروهای انسانی داشته و دارد.
موذنی با اشاره به چالشهای دانشگاه شیراز، عنوان کرد: فرسودگی بناها و ساختمانها از مهمترین مشکلات دانشگاه شیراز است به گونهای که ۵۰ درصد کل بناها قدمتی بیش از ۴۰ سال دارند همچنین مشکل دیگر فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی است که به دلیل گرانی ارز و تغییرات نرخ ارز امکان تجهیز و به روزرسانی تجهیزات فراهم نشده است.
او کمبود فضا برای امور آموزشی را از دیگر مشکلات این دانشگاه مادر دانست و عنوان کرد: در حوزه پژوهشی فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی تحقیقات را تحت تاثیر قرار داده است همچنین مهاجرت نخبگان از دیگر مشکلات دانشگاه شیراز و دیگر دانشگاههای کشور است.
رئیس دانشگاه شیراز در ادامه بیان کرد: تامین مسکن برای استادان جوان نیز از دیگر چالشها است که به یک دغدغه تبدیل شده علاوه بر آن کمبود خوابگاه برای اسکان دانشجویان از دیگر چالشهای دانشگاه شیراز است.
موذنی با اشاره به پروژههای نیمه تمام این دانشگاه گفت: دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر پس از ۲۰ سال فقط ۵۰ درصد پیشرفت داشته که قسمتی از آن قبل از بهرهبرداری مستهلک شده است.
مدیرعامل بنیاد حامیان علم و فناوری ایران در این همایش ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای بنیاد اظهار کرد: راهاندازی سامانه برخط اعطای وام شرافتی به دانشجویان یکی از اقدامات انجام شده است که با تشخیص معاونین دانشگاه از دانشجویان ثبت نام و پایان ماه وام به دانشجویان نیازمند اعطا میشود.
محمدحسین امید، با بیان اینکه این وام بدون ضامن و تعهد است و دانشجو پس از تحصیل آن را پرداخت میکند، گفت: شروع این کار از اسفندماه سال گذشته بوده و همچنان ادامه دارد همچنین توسعه این روند مورد نظر است که دانشگاهها براساس اعلام نیاز میتوانند این خدمت را به دانشجویان خود قرار دهند.
امید افزود: جایزه اخلاق در علم تحت عنوان جایزه محمد قریب نیز پرداخت شده و همچنین کمک شده تا صندوقی برای پرداخت سالهای آینده راهاندازی شود.
او عنوان کرد: برقرار ارتباط خیرین با دانشگاهها یکی از اهداف بنیاد حامیان علم و فناوری است که در سالهای گذشته این امر مورد نظر و توجه بوده است.
مصلینژاد، خیر و نیکاندیش دانشگاهها و آموزش عالی کشور در این همایش با بیان اینکه پول در آوردن هدف نیست یک استراتژی است، گفت: کمک به دانشگاه هدف نیست بلکه یک استراتژی است.
او با بیان اینکه برای عملی شدن یک سیاستگذاری نیاز به ۳ آیتم است که نخستین آن اعتماد است، افزود: اعتماد پایه است و برای جذب و مشارکت خیرین در دانشگاهها ابتدا باید اعتماد ایجاد کرد؛ بنیاد حامیان دانشگاهها که با همت خیرین شاخص راهاندازی شده به عبارتی ساختارسازی شکل گرفته است.
این نیکاندیش آموزش عالی با بیان ثروتهای موجود افزود: خیرین از جمله ثروت اجتماعی هستند که اعتمادسازی در رونق این ثروت نقش مهمی دارد و اگر ساختارهای مورد نیاز تامین شود، خیرین به حوزه آموزشی و دانشگاهی ورود میکنند.
او با اشاره به ارتباط دانش و کسب قدرت گفت: قدرت از دل دانش بیرون میآید همچنین ثروت از دل تکنولوژی بیرون میآید پس برای رسیدن به قدرت و ثروت باید به دانش و علم روی آورد و از آن حمایت کرد.
مصلینژاد با تاکید بر توسعه فضای ورزشی و پرورشی در دانشگاهها عنوان کرد: این دو فاکتور با علم و دانش لازم و ملزوم هستند پس اگر بخواهیم به قدرت و ثروت برسیم باید دانشگاه کارآمد داشته باشیم، باید اندیشمندان بزرگ تربیت کنیم.
انتهای پیام