امروز: شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 21 محرم 1446 | 2024-07-27
کد خبر: 551769 |
تاریخ انتشار : 03 مرداد 1403 - 0:50 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

جنگ اوکراین موجب شده تا «جعبه پاندورا» گشوده شود و چالش‌هایی برای اروپا به همراه داشته باشد. از طرفی آمریکا قصد دارد تسلیحات دوربرد را در اروپا مستقر کند و متحدانش هم به فکر تقویت زرادخانه‌های خود هستند و از طرف دیگر احتمال افزایش خطر میان روسیه و ناتو وجود دارد. به گزارش صلح خبر، […]

جنگ اوکراین موجب شده تا «جعبه پاندورا» گشوده شود و چالش‌هایی برای اروپا به همراه داشته باشد. از طرفی آمریکا قصد دارد تسلیحات دوربرد را در اروپا مستقر کند و متحدانش هم به فکر تقویت زرادخانه‌های خود هستند و از طرف دیگر احتمال افزایش خطر میان روسیه و ناتو وجود دارد.

به گزارش صلح خبر، بیش از ۲ سال از جنگ اوکراین می‌گذرد و هنوز هیچ چشم‌اندازی برای صلح این کشور وجود ندارد و کشورهای متحد اوکراین به جای تمرکز بر یک راه‌حل مسالمت‌آمیز به دنبال ارسال تسلیحات به این کشور جنگ‌زده اروپایی هستند و تنش‌های حاکم در این جنگ را بیشتر می‌کنند.

یک کارشناس تسلیحات هسته‌ای و کنترل تسلیحات به رسانه خبری «بیزنس اینسایدر» می‌گوید: «این حملات عمیق و دیگر مسائل مربوط به جنگ برای اروپا و ایالات متحده غافلگیرکننده و ترسناک بوده و باعث گشایش جعبه پاندورا می‌شود.»

اوایل ماه جاری میلادی، آمریکا و چندین عضو ناتو از برنامه‌های خود در رابطه با تسلیحات دوربرد خبر دادند. ابتدا آمریکا اعلام کرد که قصد دارد تسلیحات دوربرد خود را از سال ۲۰۲۶ در آلمان مستقر کند. اندکی پس از آن، چندین کشور اروپایی ابتکار مشترکی را امضا کردند تا موشک‌های کروزی که از زمین پرتاب می‌شوند را توسعه دهند. هم‌چنین، لهستان، آلمان و ایتالیا ضمن توافق با این برنامه، گفتند که قصد دارند متحدان بیشتری را وارد این کار کنند.

جنگ اوکراین «جعبه پاندورا» را در اروپا گشوده است
«جو بایدن» و صدراعظم آلمان

این برنامه‌ها نشان می‌دهند که آمریکا و برخی از بزرگترین متحدان اروپایی در فکر تسلیحات دوربرد هستند و برخی مقامات این موارد را مستقیما به آنچه در میدان نبرد اوکراین رخ می‌دهد، مرتبط دانسته‌اند.

«سباستین لکورنو» وزیر دفاع فرانسه معتقد است: «جنگ در اوکراین نشان می‌دهد که حملات دوربرد مسئله‌ای کلیدی برای دفاع اروپا است.»

آسیب‌پذیری‌های اروپا نمایان شده است

بیزنس اینسایدر گزارش می‌کند: «جنگ اوکراین، آسیب‌پذیری‌ها و شکاف‌هایی را در توانایی اروپا به نمایش گذاشته است.»

مدیر پروژه اطلاعات هسته‌ای در «فدراسیون دانشمندان آمریکایی»، اندیشکده مردم‌نهاد مستقر در واشنگتن دی‌سی می‌گوید: «این کشورها حتی پیش از حمله روسیه می‌دانستند که تسلیحات دوربرد مهم هستند اما جنگ اوکراین، جعبه پاندورا را به روی اقدامات نظامی بیشتر گشوده است.»

جنگ اوکراین «جعبه پاندورا» را در اروپا گشوده است
نیروهای اوکراینی

رسانه خبری بیزنس اینسایدر در این گزارش می‌نویسد: «انتظار می‌رود که کشورهای اروپایی تسلیحات و ابتکارات خود را توسعه خواهند و این موضوع با چشم‌انداز پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا مهم‌تر می‌شود.»

این رسانه خبری با طرح ادعایی مبنی بر اینکه «احتمال حمله روسیه به اعضای ناتو» وجود دارد، می‌نویسد: «اکنون با نگرانی درخصوص حمله روسیه به اعضای ناتو و نبود هیچ چشم‌اندازی برای پایان جنگ اوکراین، غرب تصمیم گرفته تا تسلیحات جدیدی بخرد و نشان دهد که آنها هرکاری برای مقابله با روسیه می‌کنند.»

* جعبه پاندورا، به‌روایت افسانه‌های یونانی، جعبه‌ای بود با محتوای تمامی بلاها و شوربختی‌های ناشناخته بشریت. اصطلاح «باز کردن جعبه پاندورا» به معنای انجام یا شروع کاری است که باعث مشکلات پیش‌بینی نشده زیادی می‌شود.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید