محمد شهاب جلیلوند دبیر هیئت عالی گزینش کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص نحوه گزینشها در آموزش و پرورش اظهار کرد: اتفاقی که در گذشته رخ داد این بود که سه برابر ظرفیت وارد دوره گزینشی شدند و دو سوم افراد رد میشدند و این به معنای وجود ضعفهای جدی و کاهش سرمایه […]
محمد شهاب جلیلوند دبیر هیئت عالی گزینش کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص نحوه گزینشها در آموزش و پرورش اظهار کرد: اتفاقی که در گذشته رخ داد این بود که سه برابر ظرفیت وارد دوره گزینشی شدند و دو سوم افراد رد میشدند و این به معنای وجود ضعفهای جدی و کاهش سرمایه اجتماعی بود، در عین حال که منتج به شایسته گزینه نمیشد. در حالی که چه بسا افرادی که صلاحیتهای علمی قابل توجهی داشتند، بهخاطر مبانی گزینشی ممکن بود مورد رد قرار بگیرند که این مسئله واقعاً قابل پذیرش نه برای خود داوطلب و نه عام جامعه بود.
دبیر هیئت عالی گزینش بیان کرد: اتفاقی که در این دولت رخ داد این بود که اولاً از این به بعد از مرحله آزمونی که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار میشود، [افرادی که] وارد فرایند گزینشی میشوند، [به جای سه برابر ظرفیت پذیرش] بین یک تا نهایتاً ۱.۲ برابر ظرفیت هستند، لذا طبیعتاً یک برابر ظرفیت از همان نمرههای اول آزمون علمی وارد دور گزینش میشوند و اگر احیاناً کسی شرایط لازم را نداشت، از سایر نمرات پایینتر به ترتیب اولویت جایگزین میشود. این فرایند طبیعتاً منجر به شایستهگزینی خواهد شد.
۸ هزار نفر قبلاً رد شده با بررسی دوباره جذب آموزش پرورش شدند
وی تأکید کرد: نکته دوم، همان تأکید و فرمایش حضرت آقاست که اخیراً هم در دیدار با معلمان مورد توجه قرار دادند. ضوابط و معیارهای خوبی در زمان دولت شهید رئیسی نوشته شده بود، اما مشکل این بود که در دولت قبل، متأسفانه اجرا نشد. در دولت جدید، این ضوابط و معیارها اجرا شد و مبتنی بر همین معیارهای بسیار دقیق و عالمانه، قریب به هفت الی هشت هزار پرونده از افرادی که پیشتر امتیاز لازم را کسب نکرده بودند، بررسی و امتیازهای لازم را کسب کرده، تأیید شدند و آنان وارد مجموعه آموزش و پرورش شدند که بهنظر من اتفاق بسیار مثبتی بود و مشاهده بازخوردهای مثبتی از این فرایند بودیم.
دبیر هیئت عالی گزینش در پاسخ به سوالی در خصوص آنکه چنانچه افرادی در آزمون قبول نشوند آیا امکان شرکت در آزمونهای بعدی را دارند یا خیر، گفت: این صراحت قانون گزینش است که رد صلاحیت در یک مرحله و در یک آزمون، موجب رد صلاحیت در آزمون دیگر، حتی در همان مجموعه و دستگاه هم نخواهد شد. این قانون است و هیچ منعی برای ورود مجدد افراد به دولت و دستگاههای دولتی و فرایند گزینش وجود ندارد.
ساختار گزینش کشور فراقوهای است
جلیلوند در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر، در رابطه با تفسیر پذیر بودن یا نبودن آئین نامههای گزینش افراد به گونهای که یک نفر در دو دولت مختلف رد یا قبول نشود، اظهار داشت: ساختار هیئت عالی گزینش کشور امکان این تفسیرپذیری را به حداقل رسانده است. ساختار گزینش کشور ساختاری فراقوهای در نظر گرفته شده است. هرچند درست است که ریاست آن با رئیس جمهور و یا فردی که از سوی رئیس قوه اجرایی کشور تنفیذ اختیار شود، است، لیکن در عین حال یکی از معاونین رئیس قوه قضائیه به عنوان نماینده قوه و نیز دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسات حضور دارند، لذا این ساختار فراقوهای موجب میشود که سلایق و نظرات حزبی جناحی و یا دولت مستقر، به هیچ عنوان در فرایند ضابطه گذاری گزینش اثرگذار نخواهد بود و به همین دلیل ضوابط و معیارهایی که در دورههای مختلف نوشته شده است و همواره مورد دفاع بودند.
ضوابط استخدامی دولت شهید رئیسی را اجرا کردیم
وی در پایان تاکید کرد: امروز با افتخار اعلام میکنم که دولت چهاردهم، ضوابط و معیارهایی را برای اولین بار اجرا کرد که در دولت سیزدهم تدوین شده بود. اگر نگاه، جناحی و سلیقهای بود، طبیعتاً چنین اتفاقی نمیافتاد، اما ما با افتخار این اقدام را انجام دادیم و بهنظر من، این روند به گزینشی خردمندانه منتهی شد.