امروز: شنبه, ۳ آذر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 22 جماد أول 1446 | 2024-11-23
کد خبر: 246175 |
تاریخ انتشار : 24 آذر 1397 - 16:46 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر به گزارش صلح خبر، مرکز پژوهش های مجلس با انتشار گزارش ۳۵ صفحه ای، سناریو های کنترل مصرف بنزین را مورد بررسی قرار داده است. این گزارش سناریوهای مختلفی برای مواجه با مسئله بنزین ارائه کرده که هر کدام قوت و ضعف هایی دارد. هدف این گزارش ارائه ابعاد […]

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر

به گزارش صلح خبر، مرکز پژوهش های مجلس با انتشار گزارش ۳۵ صفحه ای، سناریو های کنترل مصرف بنزین را مورد بررسی قرار داده است.

این گزارش سناریوهای مختلفی برای مواجه با مسئله بنزین ارائه کرده که هر کدام قوت و ضعف هایی دارد. هدف این گزارش ارائه ابعاد مختلف مسئله و راهکارهای موجود بوده در نتیجه رویکردهای احیای کارت سوخت بدون سهمیه بندی، احیای کارت سوخت به همراه سهمیه بندی، برخط کردن کارت سوخت با سهمیه بندی، ترکیب کارت سوخت و مالیات جدید بر مصرف بنزین، ترکیب کارت سوخت و مالیات بر ارزش افزوده و سهمیه به یک خودروی خانواده با سهمیه مکفی در خانواده، رویکردهای مبتنی بر کاهش تقاضا معرفی شد، علاوه بر این رویکردهای همچون بنزین به همه افراد، بازار آنلاین بنزین و یا کوپن سوخت، عرضه هدف گذاری شده بنزین و شناور سازی قیمت بنزین در مجموع یارانه بنزین به همه ایرانیان معرفی شد.

این گزارش با بررسی آثار تورمی اجرای این سناریو ها می افزاید: با مقایسه آثار تورمی سناریوهای مختلف، افزایش صد درصدی قیمت بنزین مبنا قرار گرفته است اگر افزایش قیمت بیش از ۱۰۰ درصد باشد نرخ تورم محاسبه شده دست کم متناسب با آن افزایش خواهد یافت. افزایش قیمت بنزین از هزار به دو هزار تومان با اختصاص سهمیه ۲۰ لیتر برای هر فرد به همراه اختصاص سهمیه برای خودروهای عمومی ۱.۳ درصد تورم را افزایش خواهد داد.

در این گزارش تأکید شده است تورم تحمیلی به خانوارهای دهک های میانی بیش از دهک های بالا و پائین درآمدی خواهد بود و بیشترین اثر افزایش مستقیم قیمت بنزین بر خانوراهای دهک ۷ تا ۹ روستایی و ۵ تا ۹ شهری خواهد بود.

در جمع بندی این گزارش اشاره شده است: کارت سوخت یک روش غیرقیمتی برای مهار تقاضاست. اگر هدف سیاستگذار کاهش تقاضاست، باید از سایر ابزارهای غیرقیمتی نیز استفاده کند.

این ابزار ها عبارتند از: گسترش خودروهای گازسوز؛  گسترش خودروهای الپیجی سوز؛ جایگزینی تاکسی ها و وانت ها با نوع تمام گازسوز؛ توسعه حمل ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر؛  طرح تولید قوای محرکه کم مصرف در خودروها و موتورسیکلت های داخلی و جایگزینی با خودروهای فرسوده و موتورسیکلت های پرمصرف؛ گسترش خودروها و موتورسیکلت های برقی.

برای مطالعه متن کامل این گزارش ایبجا را کلیک کنید

کد خبر 4485737

منبع : Mehrnews

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید