«دیوارهای بیرونی خانه تاریخی “مقدم” در جریان مرمت، با بدسلیقگی شبیه ویلاهای لواسان و دماوند و رستورانهای سنتی شده است.» به گزارش صلح خبر، این مطلب بخشی از اعتراضات دوستداران و کنشگران میراث فرهنگی تهران است که با انتشار تصاویری از تغییرات جداره بیرونی خانه موزه مقدم، بیان شده است. مدیریتِ خانه قاجاری “مقدم” که یکی […]
«دیوارهای بیرونی خانه تاریخی “مقدم” در جریان مرمت، با بدسلیقگی شبیه ویلاهای لواسان و دماوند و رستورانهای سنتی شده است.»
به گزارش صلح خبر، این مطلب بخشی از اعتراضات دوستداران و کنشگران میراث فرهنگی تهران است که با انتشار تصاویری از تغییرات جداره بیرونی خانه موزه مقدم، بیان شده است.
مدیریتِ خانه قاجاری “مقدم” که یکی از گرانبهاترین خانههای جهان لقب گرفته، با دانشگاه تهران است، روابط عمومی اداره موزهها و فضاهای فرهنگی این دانشگاه اول آذرماه ۱۴۰۰ از اجرای عملیات حفاظت، مرمت و زیباسازی نمای دیوار بیرونی خانه موزه مقدم در راستای رطوبتزدایی این بخش و حذف لایه گچی آسیبدیده، برای جلوگیری از پوسته شدن لایه رنگ و نقاشی دیوارها خبر داده بود. این پروژه با همکاری معاونت زیباسازی شهرداری منطقه ۱۱ تهران اجرا شده است.
روابط عمومی اداره موزهها و فضاهای فرهنگی دانشگاه تهران همچنین درباره تغییراتی که قرار بود در بخشی از نمای بیرونی این خانه اتفاق بیافتد، توضیح داده بود: کمیتههای تخصصی با حضور مدیران و کارشناسان بخش حفاظت و مرمت خانه موزه مقدم و همچنین کارشناسان و معاون زیباسازی شهرداری منطقه ۱۱ تشکیل شده که پس از بررسی شیوههای مختلف نماسازی و تمام جوانب دوام، زیبایی و مسائل حفاظتی، به منظور تناسب نمای بیرونی با معماری و فضاهای داخلی موزه، نمای آجری جایگزین نمای گچی خواهد شد.
اینک یک ماه از آن اطلاعرسانی گذشته و برخی فعالان و دوستداران میراث فرهنگی با انتشار تصاویری از تغییرات صورتگرفته در جریان این مرمت، نسبت به تخریب نمای بیرونی این خانه تاریخی معترض شدهاند و آن را کاملا ناهمگون با معماری این بنای قاجاری دانسته و خواستار اصلاح سریع آن و مرمت عین به عین نمای بیرونی خانه موزه مقدم شدهاند.
در بخشی از متنی که به صورت عمومی منتشر شده، آمده است: «متاسفانه متولی بنا در اقدامی غیرعملی، روند ترمیم پوسته بیرونی دیوار را به گونهای نامتعارف و مخرب انجام دادهاند و به جای مرمت سطح اندود گچی، به ضمیمه کردن تزئینات آجری ناهمگون و غیرمرتبط به جای آن اقدام کردهاند. این اقدام چهره این بنای تاریخی را بسان ویلاهای شبه سنتی در لواسان، افجه، دماوند و رودهن درآورده و به نوعی تداعیکننده رستورانهای سنتی شده است. به نظر میرسد سازمان زیباسازی شهرداری در این امر تسهیلگری و مداخله داشته و بخشی از این مسؤولیت متوجه آنها است.
انتظار میرفت با توجه به اهمیت این بنای ارزشمند و قرار گرفتن آن در محدوده شهرداری منطقه ۱۱ هرگونه تصمیمی در چنین مواردی بهویژه در این منطقه با دقت و موشکافی و حساسیت بالا انجام شود.
امیدواریم مدیران و متولیان این موزه هر چه سریعتر نسبت به پاکسازی تزئینات الحاقی و بازگرداندن عین به عین نمای پیشین سریعا اقدام کنند. پذیرش این موضوع مصداق تکرار و قانونمند شدن چنین اقدامی در سایر ابنیه خواهد شد.»
کار گذاشتن عمودیِ آجرهای “مهری” و “منقوش” در بنای قاجاری و همخوان نبودن آن با معماری این ساختمان، از جمله ایرادهای واردشده به این شیوه مرمت است
محسن مقدم از شاگردان استاد کمالالملک، باستانشناس و از بنیانگذاران دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و همچنین، استاد ممتاز این دانشگاه بود که از شناختهشدهترین آثار او، لوگو دانشگاه تهران است که با الهام از تاریخ و فرهنگ کهن ایران طراحی کرد. مقدم جزو اولین ایرانیهایی است که توانست نشان لژیون دونور با درجه «اوفیسیه» از طرف شارل دو گل، رییسجمهور فرانسه را دریافت کند.
محسن مقدم در سال ۱۳۶۶ از دنیا رفت و پس از مرگِ همسرش سلما، در سال ۱۳۶۹ مدیریت موزه مقدم به دانشگاه تهران سپرده شد.
از ویژگیهای خاص این خانه، همگون بودن نسبی فضای معماری با آثار تاریخی موجود در آن است.
دیوار جنوبی خانه مقدم پیش از بازسازی که با گچ اندود شده بود
انتهای پیام