نشست خبری هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران برگزار شد؛ در این نشست اعلام شد که بخش نقاشیخط از این دوره از دوسالانه حذف شده است و بر حضورینویسی تاکید شده است. به گزارش پایگاه صلح خبر به نقل از خبرنگار صلح خبر به نقل از ایسنا، صبح دوشنبه ـ ۲۵ دی ماه ـ نشست خبری […]
نشست خبری هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران برگزار شد؛ در این نشست اعلام شد که بخش نقاشیخط از این دوره از دوسالانه حذف شده است و بر حضورینویسی تاکید شده است.
به گزارش پایگاه صلح خبر به نقل از خبرنگار صلح خبر به نقل از ایسنا، صبح دوشنبه ـ ۲۵ دی ماه ـ نشست خبری هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران برگزار شد.
در این نشست که در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، محمد خراسانیزاده (مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و رییس شورای سیاستگذاری این رویداد)، حسین براتی (دبیر هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی)، سیداشرف صندوق آبادی (عضو شورای سیاست گذاری و قائم مقام انجمن خوشنویسان ایران) و امیر ملاحسنی (معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین) حضور داشتند.
خراسانیزاده که ریاست شورای سیاستگذاری این دوسالانه را برعهده دارد با ارایه توضیحاتی در رابطه با موارد مورد توجه این شورا گفت: از اولین تاکیدات شورای سیاستگذاری، ارتقای کیفیت آثار بود. این اتفاق نیازمند برخی تغییرات و اعمال سختگیریها در فرایندهای اجرایی بود برونداد این تصمیم را میتوان در رابطه با تعداد آثاری دانست که در نهایت انتخاب شدند. تاکید شورای سیاستگذاری بر کاهش تعداد آثار بود تا در سیر زمانی به نقطهای برسیم که با افزایش کیفیت، دوسالانه تبدیل به آرزوی جدیتری برای هنرمندان شود.
او ادامه داد: تاکید مهم دیگر مبنی بر قایل شدن تفاوت میان دوسالانه و جشنوارههاست. باید این را در نظر گرفت که بینالها، جشنواره نیستند با این حال اما گاه پیش آمده که دوسالانهها، جشنوارههایی بودند که صرفا دو سال یکبار برگزار شدند. بر همین اساس نیز سیاستگذاریهایی صورت گرفت و سعی شد ساز و کارهای در این رابطه صورت گیرد. به عنوان مثال در بحث اقدامات جانبی جشنواره بعضی شهرستانهای خارج از قزوین که در عرصه خوشنویسی سابقه داشتند برای برگزاری رویدادهایی در همکاری با دوسالانه اعلام آمادگی کردند.
خراسانیزاده اظهار کرد: فرق میان نوع داوری و نوع جریانسازی نیز از دیگر تفاوتهاست. در این زمینه نحوه پرداختن به خط منجر به توجه ویژه به بحث حضورینویسی شد؛ با این نگاه سیاستی که حضوری نویسی بر روح زنده خوشنویسی تاکید دارد. به واسطه هنر خوشنویسی همواره می توان از بداهه نویسی استفاده کرد چرا که هنرمند می تواند در لحظه خط را خلق کند؛ در این فرایند هنرمند از خط سازی نیز دور خواهد شد. بر همین اساس بر حضورینویسی تاکید ویژه شد و در بخش اجرایی صورت گرفت.
در ادامه این نشست خبری حسین براتی – دبیر اجرایی هفتمین دوره دوسالانه – نیز بر تاکید شورای سیاستگذاری درخصوص حضورینویسی نیز اشاره و اظهار کرد: برنامهریزی برای برگزاری و اجرای هفتمین دوسالانه از شهریور ماه آغاز شد که با همراهی و همکاری مرکز هنرهای تجسمی کشور و انجمن خوشنویسان ایران و … صورت گرفت.
او افزود: خوشبختانه امسال با توجه به تاکیدی که از سوی شورای سیاستگذاری بر حضورینویسی وجود داشت، شاهد افزایش کیفیت آثار و دقت در رابطه با آثار راه یافته به دوسالانه بودیم.
براتی گفت: روز جمعه (٢٩ دی ماه) شاهد برگزاری آیین اهدای جوایز و افتتاح هفتمین دوره در استان قزوین خواهیم بود که با حضور مقامات کشوری و استانی صورت خواهد گرفت. در این مراسم تجلیل از پیشکسوتان و اساتید بنام کشور همچون استاد علیاکبر پگاه را خواهیم داشت. همچنین همایشی تخصصی برای معرفی استاد علاالدین تبریزی که هفتمین دوره به نام ایشان برگزار شده است صورت خواهد گرفت؛ استاد تبریزی در رشته نسخ فعالیت کرده است.
دبیر اجرایی این دوسالانه اظهار کرد: در مجموع ٧٩۴ اثر که ارسال شد که به لحاظ کیفی و کمی مناسب بودند؛ باید با توجه داشت که پیشتر در شورای سیاستگذاری این مصوبه به تصویب رسید که هر هنرمند باید یک اثر را ارسال کند. بر اساس دیگر تصمیمات بخش نقاشیخط نیز از این دوره از دوسالانه حذف شد. درهمین اساس نگرانی داشتیم که تعداد آثار کاهش یابد، اما خوشبختانه با استقبال خوبی روبهرو بودیم.
براتی مشارکت همه استانها در این دوسالانه گفت: همه استانهای کشور در این فرایند حضور داشتند. بیشترین اثر را به ترتیب استان تهران، قزوین و خراسان رضوی به دبیرخانه ارسال کردند.
در ادامه سیداشرف صندوقآبادی از این دوسالانه به عنوان رخداد بزرگ فرهنگی و هنری یاد کرد و گفت: هنر خوشنویسی از هنرهای اصیل و تاریخی است. شاید بتوان گفت از هویتهای فرهنگی ماست و به عنوان هویت فرهنگی از آن یاد میشود. با ادبیات، احادیث و قرآن مأنوس است و خوشنویسان سعی کردهاند، نگین اشعار و حکمت را بنویسند و در راستای معرفی هنر زیبای خوشنویسی تلاش و معنا را آشکار کنند.
او ادامه داد: در این دوره از دوسالانه عمیقتر و دقیقتر به حوزه خوشنویسی توجه شد؛ سعی کردیم به قالبهای تخصصیتری فکر کنیم. در این دوره از بینال، قالبهای مختلف رشتهای را دقیقتر دیدیم و بستری برای کشف استعداد و ایجاد آثار فاخر اقدام شد. در بخش نستعلیق سه زیرمجموعه را اختصاص دادیم؛ داوریها جداسازی شد و زیرمجموعهها این شایستگی را داشتند که به آنها به صورت جداگانه توجه شود. بر همین اساس سیاه مشق، چلیپا و قطعات آزاد به صورت جداگانه دیده شد. امیدوارم این حرکت استمرار داشته باشد.
او گفت: نکته دیگری که در این دوره به آن توجه شد بخش بانوان بود. بانوان به عنوان بخش مهمی از تاثیرگذاران حوزه خوشنویسی هستند. از نگاه ما بانوان میتوانند در بخش نسخ و ثلث قدرت رقابت زیادی داشته باشند اما فرصت مناسب برای آنان ایجاد نشده بود. امسال برای اولین بار این افتخار نصیب شد که یک بانو نفر اول بخش شکسته این جشنواره است و این بستر ارزشمندی برای رشد بانوان در عرصه خوشنویسی است.
صندوقآبادی افزود: در بحث داوری سعی شده از بهترینهای ایران استفاده شود؛ کسانی که در شیوههای مختلف خطاطی توانمندی دارند. سعی شده برای ایجاد اعتدال از حضور همه دوستان در داوری استفاده شود.
صندوقآبادی معتقد بود امروز یکی از طلاییترین دورههای تاریخ خوشنویسی ایران است.
ادامه دارد.