امروز: یکشنبه, ۲ دی ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 21 جماد ثاني 1446 | 2024-12-22
کد خبر: 559759 |
تاریخ انتشار : 26 آبان 1403 - 11:35 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

نویسنده نمایشنامه «ناصدا» با ارایه توضیحاتی درباره این متن نمایشی تاکید کرد که وضعیت تئاتر امروز ایران مدام باید به چالش کشیده شود. به گزارش صلح خبر به نقل از ایسنا، عباس جمالی که این روزها نمایشنامه‌اش با نام «ناصدا» به کارگردانی مهدی برومند در مجموعه تئاتر لبخند روی صحنه است، درباره چرایی نگارش این […]

نویسنده نمایشنامه «ناصدا» با ارایه توضیحاتی درباره این متن نمایشی تاکید کرد که وضعیت تئاتر امروز ایران مدام باید به چالش کشیده شود.
به گزارش صلح خبر به نقل از ایسنا، عباس جمالی که این روزها نمایشنامه‌اش با نام «ناصدا» به کارگردانی مهدی برومند در مجموعه تئاتر لبخند روی صحنه است، درباره چرایی نگارش این متن و ابعاد روانکاوانه‌ای که این نمایشنامه مطرح می‌کند، گفت: همینطور که آگاه هستید همیشه جواب دادن به این چرایی مشکل است. بخشی خود آگاه است و بخشی ناخودآگاه. این خود آگاهی با ناخودآگاهی ممزوج می‌شود و در نهایت به ایده می‌رسد که نتیجه آن را در«ناصدا» می‌بینید. به همین دلیل جواب دقیق دادن به چرایی نگارش این متن که آیا منبع مشخص و روشنی داشته یا خیر؟ واضح نیست.
او با ارایه توضیحاتی درباره روند نگارش این نمایشنامه افزود: نگارش این متن  به ۳ سال پیش برمی‌گردد. به همین دلیل امروز که با آن رو به رو می‌شوم، فکر می‌کنم بخشی از آن برای من زنده است و بخشی مربوط به حال و احوالات آن زمان من است ولی کماکان برای من حیات دارد و دوباره دیدنش برای من جالب است.جمالی درباره تغییراتی که این نمایشنامه تا رسیدن به اجرا طی کرده است، نیز توضیح داد: این بخش از کار نویسنده همیشه جالب است که راه‌هایی که دیگران با متن طی می‌کنند، چقدر متفاوت است؟ به همین دلیل هیچ وقت فکر نکردم تمام جملات من دقیق اجرا شود. اتفاقا مسیر رسیدن متن به اجرا پرچالش و جذاب است.

این نویسنده اضافه کرد: برای من جالب است که گروه «ناصدا» به یک طراحی صحنه، به اجرایی متفاوت‌تر از آنچه در ذهن من بوده، رسیدند. آنان به جنسی از اجرا رسیده‌اند که شاید تطابق کمتری با متن من دارد. این به معنای مثبت یا منفی بودن آن نیست. بلکه به معنی گشودگی تئاتر و نمایشنامه است. طی کردن این مسیر متفاوت چه در ارائه کاراکترها و چه درصحنه و چه در طراحی‌ها برایم جالب و قابل تامل است.
جمالی با ابراز خوشنودی از اینکه برای آماده سازی این نمایش وقت و انرژی گذاشته شده، ادامه داد: این نمایش تئاتری است که تمرین شده و این اتفاق مهمی است. «ناصدا» تئاتری است که برای آن زمان گذاشته می‌شود و توسط گروه اجرایی در مورد آن اندیشه شده است.
او در ادامه، درباره آسیب‌هایی که تئاتر امروز ایران را تهدید می‌کند، گفت: پاسخ به این پرسش نیاز به تامل زیادی دارد. اگر فقط به این اشاره کنم که وضعیت خیلی خوب یا خیلی بد است، فقط شرایط کلی را توضیح دادم و جوابگوی چیزی که عملا رخ می‌دهد، نیست. اما نیاز است این وضعیت به پرسش گذاشته شود.

جمالی خاطرنشان کرد: الان در وضعیتی درتئاتر به سر می‌بریم که نیاز است توسط دوستان آگاه روزنامه‌نگار و اهالی تئاتر به چالش کشیده شود. چرا که اگر این مسیر طی نشود، باز چشمان‌مان را می‌بندیم و با وضعیت‌هایی که شاید باب میل ما نیست، رو به رو شویم. متاسفانه در حال حاضر با فقدان فکر و طرح مسئله و آسیب‌شناسی در قبال این وضعیت رو به رو هستیم. باید گزاره‌های کلی را کنار گذاشت و وضعیت را مدام به چالش کشید.
نمایش «ناصدا» به کارگردانی مهدی برومند، تهیه‌کنندگی سارا بهرامی با بازی مرتضی تقی‌زاده، نازنین ‌کیوانی هر شب ساعت ۱۹ و سی و به مدت ۷۰ دقیقه در سالن شماره ۳ مجموعه تئاتر لبخند روی صحنه می‌رود.
در خلاصه داستان این نمایش آمده: این نمایش درامی روانکاوانه است که به موضوع نوعی دیگر شنیدن می‌پردازد.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید