امروز: جمعه, ۸ تیر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 22 ذو الحجة 1445 | 2024-06-28
کد خبر: 459571 |
تاریخ انتشار : 04 اسفند 1400 - 12:32 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

آمریکا و فرانسه حضور “مزدوران روسی” را در جمهوری آفریقای مرکزی مورد انتقاد قرار داده و آنها را به اعدام غیرنظامیان، حمله به صلحبان‌های سازمان ملل و هدف قرار دادن جوامع مسلمان در این کشور در جریان عملیات نظامی خود متهم کرده‌اند. به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، روسیه هرگز به حضور […]

آمریکا و فرانسه حضور “مزدوران روسی” را در جمهوری آفریقای مرکزی مورد انتقاد قرار داده و آنها را به اعدام غیرنظامیان، حمله به صلحبان‌های سازمان ملل و هدف قرار دادن جوامع مسلمان در این کشور در جریان عملیات نظامی خود متهم کرده‌اند.

به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، روسیه هرگز به حضور مزدوران یا اعضای “گروه امنیتی واگنر” اشاره‌ای نکرده اما گفته که متخصصان روسی به صورت موفقیت آمیزی در جمهوری آفریقای مرکزی و به درخواست دولت این کشور به آموزش ارتش می‌پردازند.
این اظهارنظر در نشست شورای امنیت سازمان ملل و زمانی مطرح شد که “مانکوئر اندیایه”، نماینده ویژه سازمان ملل اعلام کرد که مردم جمهوری آفریقای مرکزی هنوز منتظر منافع صلح هستند.
وی همچنین هرگز به مساله حضور گروه امنیتی واگنر در این کشور آفریقایی اشاره نکرد اما از مقام‌های دولت جمهوری آفریقای مرکزی خواست تا اقدامات محسوس و سریعی را برای جلوگیری از نقض‌های صورت گرفته از سوی نیروهای دفاعی و امنیتی و سایر پرسنل امنیتی اتخاذ کنند.
جمهوری آفریقای مرکزی از ۲۰۱۳ با درگیری‌های بین جوامع روبروست وقتی که شورشیان سلکا قدرت را به دست گرفته و فرانسوا بوزیره، رئیس جمهوری را مجبور کردند استعغا دهد.
توافق صلح بین دولت و ۱۴ گروه شبه نظامی در فوریه ۲۰۱۹ امضا شد اما خشونت پس از آن از سر گرفته شد که دادگاه قانون اساسی این کشور کاندیداتوری بوزیزره را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دسامبر ۲۰۲۰ رد کرد. فاستین آرشانژ توادوره، رئیس جمهوری این کشور با ۵۳ درصد آرا برای بار دوم توانست این سمت را حفظ کند اما وی همچنان با مخالفت‌هایی از سوی ائتلاف شورشی مرتبط با بوزیزه روبروست.
لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفته که نیروهای امنیتی جمهوری آفریقای مرکزی و مقاطعه کاران واگنر روسیه بیش از ۴۰ درصد از تمامی نقض‌های حقوق بشری ثبت شده بین اکتبر و فوریه را مرتکب شده‌اند.
هم سفیر آمریکا در سازمان ملل و هم نیکولا دو ریویه، سفیر فرانسه در این نهاد بین الملل حمله ۱۶ و ۱۷ ژانویه ۲۰۲۲ در ایگباندو را محکوم کرده و سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت، منابع مطلع گزارش دادند که نیروهای واگنر در این شهر بیش از ۳۰ غیرنظامی غیر مسلح را قتل عام کردند.
سفیر فرانسه نیز گفت، بیش از ده‌ها تن از غیرنظامیان از سوی مزدوران واگنر که در سراسر روستا مین کاشته بودند تا از ورود نیروهای صلح‌بان سازمان ملل برای انجام تحقیقات جلوگیری کنند، کشته شدند.
وی ادامه داد: این یک رویداد جداگانه نیست بلکه یک رویداد سیستماتیک و بخشی از روش تحریک ترور برای کنترل قلمروهایی مشخص و درآمدزایی است.
سفیر فرانسه در سازمان ملل همچنین گفت، برخی از نیروهای مسلح دولت جمهوری آفریقای مرکزی همچنین مورد حمله واگنر قرار گرفته‌اند و به همین دلیل مقام‌های این کشور باید تمامی عاملان این خشونت را هر که می‌خواهند باشند، تحت پیگرد قرار دهند.
سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز گفت، نیروهای دولتی که با واگنر کار می‌کنند مرتکب ۱۷ مورد نقض شده‌اند. دولت واشنگتن به دولت بانگی تاکید دارد تا با نیروهای صلح بان و سایر شرکا برای تحقیقات مربوط به مامی این اتهامات همکاری کند و افراد خاطی را تحت پیگرد قرار دهد.
در این میان، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل با اشاره به بحران اوکراین و درخواست روسیه مبنی بر ممنوعیت عضویت اوکراین در ناتو، که این ائتلاف آن را رد کرده است، به این اتهامات پاسخ داد.
وی افزود: با توجه به رویدادهای اخیر جهانی، از جمله برخی تحولات در آفریقا، ما از دورویی برخی از اظهارات همکارانمان متاثر شده‌ایم.
این دیپلمات روس همچنین اعضای شورای امنیت را به تکرار اطلاعات تایید نشده درباره پرونده‌های مشکوک نقض های حقوق بشری و ارتکاب جرایم در جمهوری آفریقای مرکزی متهم کرد و این سوال را نیز مطرح کرد که ایا آنها خواستار تحقیقات درباره حملات هوایی آمریکا در کابل شده‌اند که به کشته شدن ده‌ها تن منجر شده است یا خیر.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید