امروز: شنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 18 ربيع أول 1446 | 2024-09-21
کد خبر: 209142 |
تاریخ انتشار : 12 آذر 1396 - 10:59 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر کتاب «نقد دراماتیکی نمایشنامه‏‌های کودکان و نوجوانان» شامل نقد بیش از ۳۰ نمایشنامه منتشرشده برای تئاتر کودکان و نوجوانان به قلم دکتر بهرام جلالی‌پور منتشر شد. به گزارش صلح خبر، در بخشی از مقدمه این کتاب که هم‏زمان با برگزاری بیست و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

کتاب «نقد دراماتیکی نمایشنامه‏‌های کودکان و نوجوانان» شامل نقد بیش از ۳۰ نمایشنامه منتشرشده برای تئاتر کودکان و نوجوانان به قلم دکتر بهرام جلالی‌پور منتشر شد.

به گزارش صلح خبر، در بخشی از مقدمه این کتاب که هم‏زمان با برگزاری بیست و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان منتشر شده، آمده است: «متأسفانه در زمینۀ نمایشنامه‌نویسی کودکان و نوجوانان اثر مستقلی وجود ندارد. شاید به همین دلیل، در اغلب نمایشنامه‏‌های این حوزه ضعف‏‌های دراماتیک آشکار و فاحشی دیده می‏‌شود. به همین دلیل، در این مجموعه، در قالبِ نقد دراماتیکیِ بیش از ۳۰ نمایشنامۀ‏ چاپ‌شده، به‌گونه‌ای کاربردی عناصر درام کودکان و نوجوانان معرفی ‏و نحوه استفاده از آن‏‌ها در آثار نمایشنامه‏‌نویسان کودک و نوجوان کشور بررسی می‏‌شود.

در انتخاب و نقد آثار، طیفِ متنوعی از انواع نمایشنامه‏‌ها و نمونه‏‌ای از آثار نمایشنامه‏‌نویسان پیش‏کسوت و جوان‏‌تر این حوزه را پوشش می‏‌دهیم تا درمجموع چشم‏‌انداز نسبتاً کاملی از وضعیت نمایشنامه‏‌نویسی کودکان و نوجوانان به دست آید.»

در این مقدمه، نویسنده در تشریح نقد دراماتیکی می‏‌نویسد: «نقد دراماتیکی روشی معطوف بر مطالعۀ ساختارگرایانۀ عناصر درام است و طبعاً در مورد آثاری بیش‏ترین کارایی را دارد که در قالب ارسطویی خلق شده باشند. از آن‌جا که نمایشنامه‏‌های مخصوص کودکان و نوجوانان عموماً در قالب ارسطویی نوشته می‏‌شوند، استفاده از روش ساختارگرایانه نیز در تجزیه‏ و تحلیل و نقد آثار این حوزه منطقی است. با این‌ حال، در این اثر، به‌طور هم‏زمان رابطۀ دیالکتیکی و ارگانیک درون‌مایه و ساختار مورد توجه قرار می‏‌گیرد.»

کتاب «نقد دراماتیکی نمایشنامه‌های کودکان و نوجوانان» را انتشارات افراز در شمارگان ۵۰۰ نسخه منتشر کرده است.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید