به گزارش صلح خبر، در حاشیه نمایشگاه سراسری هنرهای تجسمی هنروران افغانستان با نام «نیمروز»، نشست تخصصی عکاسان افغانستان و ایران، با حضور عکاسان افغانستانی از جمله محمدشهاب اسلامی، نصیر ترکمنی و مرتضی هراتی و عکاسان ایرانی امیرعلی قاسمی و مهدی رحیمیان، دوشنبه، ۱۵ آبان ماه، با همکاری مرکز فرهنگی تیرافکن در تهران برگزار شد.
در این نشست سه عکاس افغانستانی به توضیحاتی در خصوص آثارشان در نمایشگاه نیمروز پرداختند و ابعاد مختلف تکنیکی و مضمونی این کارها مورد تحلیل و بررسی اساتید ایرانی قرار گرفت.
محمدشهاب اسلامی، عکاس و مستندساز افغانستانی درباره ضعیت کنونی و جایگاه هنر عکاسی در افغانستان، گفت: هنر عکاسی در افغانستان با نسلهای جدیدی که وارد این عرصه میشوند، نوید این را می دهد که در سالهای آتی نسلهای جدیدی از عکاسان تربیت شده و خودشان با همت و انگیزه و هوشی که دارند سعی کنند از گونههای ژورنالیستی و مستند فاصله بگیرند و به گونههای فاین آرت که به نوعی میشود گفت مخاطب جهانی دارد برسند.
اسلامی افزود: من فکر میکنم در نشستهایی از این قبیل، دید جدیدی نسبت به هنروران عکاس افغانستان به دوستان ایرانی و هموطنان افغانستانی ارائه میشود. کارهای فتومونتاژ، مینیمالیستی و مستند خلاق، ثابت میکند که در سالهای آینده این سبکها مورد تایید مخاطب قرار میگیرد و دیگر مثل سالهای قبل، مخاطبن بها علت اینکه سواد کمتری به لحاظ بصری داشتند و ارتباط برقرار نمیکردند مورد بیمیلی قرار نخواهد گرفت.
وی در خصوص تاثیر برگزاری چنین نشستهایی در جامعه ایران که شناخت زیادی با هنروران افغانستان ندارند، گفت: کشورهای همسایه افغانستان مثل پاکستان و ایران بهدلیل سیل کثیری از مهاجران افغانستانی که در کشورشان مقیم شدهاند، متاسفانه اکثرا با نگاه اجتماعی یا حتی به نوعی ضد اجتماعی سعی کردند تصویرهای نادرستی را بخاطر بسپارند.
این عکاس افغانستانی، تصریح کرد: متاسفانه مسئولان فرهنگی به هیچ وجه کوششی نداشتند تا بتوانند آن فضای کلیشهای را بشکنند و تصویری نوین از هنروران افغانستان را ارائه دهند.
اسلامی، تاکید کرد: برگزاری اینگونه نشستها و بهخصوص نمایشگاه هنری نیمروز که برای اولین بار هنروران افغانستان از سراسر جهان آثارشان گردآوری شد باعث میشود سقف ذهنی مخاطبان کشور همسایه و جهانیان را تغییر دهد.
وی خاطرنشان کرد: امروز وقتی هنروران ایرانی در گالری نیاوران حضور پیدا میکنند، متوجه میشوند که افغانها صرفا درگیر معضلات سیاسی و اجتماعی نیستند، بلکه در خلوت هنری خودشان حرفهایی برای گفتن دارند که سعی دارد بازتابی نو و معاصر از مشکلات و شرایط جامعه افغانستان باشد. بههمین علت مطمئنا هنروران ایرانی متوجه میشوند که می شود تعامل بیشتری با هنروران افغانستانی داشته باشند.
اسلامی در پایان ضمن تشکر از زحمات مریم کوهستانی، گفت: اینکه خانم کوهستانی و تیم نیمروز توانستند کارهای هنروران مطرح افغانستان را با تحقیقات لازم جمعآوری کنند، در واقع آنها برعکس ما افغانها موفق شدند این را ثابت کنند که ما افغانها میتوانیم در کنار یکدیگر خارج از مرزهای سیاسی و اجتماعی به تفاهم برسیم.
وی افزود : این اتفاق بسیار میمون هست و امیدواریم که نیمروز به کابل برود و پس از آن به کشورهای اروپایی، تا تمام جهانیان متوجه نگاه و چهره جدید افغانستان بشوند.
مهدی رحیمیان، عکاس و پژوهشگر ایرانی نیز گفت: ما با نسلی از عکاسان در افغانستان مواجهیم که این نسل تجربیات آموزشی را چه در میدان و چه از طریق مطالعات گردآوری و عملی کردهاند و در آینده به سمتی خواهیم رفت که شاهد شکوفایی هرچه بهتر عکاسی در افغانستان باشیم.
وی افزود: نشانههای خوبی در آثار عکاسان افغانستان وجود دارد که هم در میدان کار میکنند و هم در حوزه نظری. امروز توانمندی در حوزه مباحث نظری عکاسی و هنر و از طرفی دیگر درگیری با این ماجرا در حوزه عمل کارساز است و میتواند موفقیت بزرگی در هنروران عکاس در منطقه و جهان رقم بزند.
رحیمیان، خاطرنشان کرد: آثاری که به «نیمروز» آمدند، آثار بسیار خوبی بودند و ما با این آثار با نوعی از تفکرات در افغانستان آشنا میشویم، حتی اگر به افغانستان سفر نکرده باشیم.
این عکاس ایرانی، گفت: این عکسها ما را با یک رویکرد فکری متنوع نسبت به وضعیت فعلی و تاریخی افغانستان آشنا میکند.