امروز: دوشنبه, ۳ دی ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الإثنين 22 جماد ثاني 1446 | 2024-12-23
کد خبر: 42225 |
تاریخ انتشار : 01 دی 1394 - 10:15 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

فرهنگ > موسیقی – تسنیم نوشت: مالک منصوراف نوازنده تار و معاون آموزشی کنسرواتوار آذربایجان می‌گوید: آنچه ما در یونسکو ثبت کرده‌ایم شیوه تار نوازی آذربایجانی است. ما هرگز نگفته‌ایم که تار از آن ایران یا آذربایجان است. مالک منصوراف نوازنده تار و معاون آموزشی کنسرواتوار آذربایجان در آخرین روز هفته گذشته یعنی جمعه 27 آذر 1394 […]

فرهنگ > موسیقی – تسنیم نوشت: مالک منصوراف نوازنده تار و معاون آموزشی کنسرواتوار آذربایجان می‌گوید: آنچه ما در یونسکو ثبت کرده‌ایم شیوه تار نوازی آذربایجانی است. ما هرگز نگفته‌ایم که تار از آن ایران یا آذربایجان است.

مالک منصوراف نوازنده تار و معاون آموزشی کنسرواتوار آذربایجان در آخرین روز هفته گذشته یعنی جمعه 27 آذر 1394 به همراه گروه «دلنوازان» کنسرت خود را برگزار کردند. در این کنسرت علاوه بر مالک منصوراف، جمعی از استادان کنسرواتوار آذربایجان در گروه حضور داشتند و فرامرز گرمرودی هم خواننده گروه بود.

پیش از این اجرا مالک منصور‌اف در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره ثبت جهانی ساز تار توسط کشور آذربایجان در یونسکو گفت: آنچه ما در یونسکو ثبت کرده‌ایم شیوه تار نوازی آذربایجانی است. ما هرگز نگفته‌ایم که تار از آن ایران یا آذربایجان است.

وی ادامه داد: یادم هست که یکی از نوازندگان بزرگ برایم تعریف می‌کرد که تار شیرازی را در بیشتر کشورها دیده که نواخته‌اند. حتی این ساز را در اسرائیل هم می‌نوازند. این ساز از نظر شکلی تارِ شیراز است اما هر کجا و هر کسی به زبان خود آن را می‌نوازد.

منصوراف گفت: یکی بیاید و به من تضمین بدهد و به قطعیت بگوید که چه کسی تار را ساخته است؟ آیا سازنده تار شیرازی بوده یا لر بوده یا ترک بوده است؟ به هر روی تار سازی است که در ایران و خیلی کشورهای دیگر وجود دارد و آن را می‌نوازند. اما هر کجا و هر نوازنده‌ای به زبان خود این کار را می‌کند.

این نوازنده تار بر روی این نکته تاکید می‌کند که ما شیوه تار نوازی آذربایجان را در یونسکو ثبت کرده‌ایم و نه این که تار را به نام کشور آذربایجان ثبت کرده باشیم. وی بر روی این نکته تاکید می‌کند که ما ادعا نداریم که تار متعلق به کشور آذربایجان است.

منصوراف درباره گستردگی نوازندگی تار در آذربایجان گفت: در آنجا نوازندگان تار به مراسم‌های عروسی می‌روند در حالی که در ایران نوازندگان چنین کاری نمی‌کنند. نوازندگان آذربایجان به دو دلیل این کار را می‌کنند؛ نخست آن که جمع زیادی از مردم بتوانند نوازندگی ساز را از نزدیک ببینند و بشنوند.

وی ادامه داد: دلیل دیگر هم این که در آذربایجان دانشجویان رشته موسیقی و نوازندگان زیادی فعالیت می‌کنند و بی شک برای همه این نوازندگان کار وجود ندارد، به همین دلیل انگیزه‌های مالی هم موجب می‌شود که نوازندگان به مراسم‌هایی مانند مراسم عروسی هم بروند و در آنجا هم نوازندگی کنند.

معاون آموزشی کنسرواتوار آذربایجان درباره چگونگی نوازندگی در عروسی‌ها گفت: در عروسی‌ها چادری بر پا می‌کنند و مردم در این چادرها می‌نشینند و نوازندگان در داخل این چادرها می‌نوازند. در هنگام این نوازندگی هیچ خبری از بزن و برقص نیست و مردم آرام می‌نشینند و موسیقی می‌شنوند.

وی تاکید کرد: نوازندگان در این مراسم‌ها قصه و داستان و آهنگ‌هایی را اجرا می‌کنند که روایت کوچ از خانه‌ی پدری به خانه بخت است.
منصوراف در پایان صحبت‌هایش درباره علاقه‌مندیش به نوازندگی تارنوازان ایرانی گفت: از میان نوازندگان تار در ایران نوازندگی داریوش طلایی، حسین علیزاده، جلیل شهناز، آقا حسین‌قلی و محمدرضا لطفی را بسیار دوست دارم.

۵۸۵۸

This entry passed through the Full-Text RSS service – if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • تعداد نظرات منتشر شده: 1
    1. نویسنده :کسری

      سرافراز و پیروز

    بدون نظر :