به گزارش صلح خبر، در این مراسم جمعی از اهالی فرهنگ و هنر از جمله حسین محجوبی، محمدحسین عطارچیان، محمد حیدری، اسرافیل شیرچی، محمد علی کشاورز، احمد پیلهچی قزوینی و همچنین تورج فرهادی (شهردار منطقه ۶ تهران) حضور داشتند.
به گزارش روابط عمومی پردیس فرهنگی هنری مهرسان، حسین رفیعیان مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری مهرسان در ابتدای این مراسم گفت: پردیس مهرسان با افتتاح این نمایشگاه فعالیت رسمی بخش تجسمی خود را آغاز کرد و همچنین دورهها و کلاسهای موفقی نیز طی مدت برگزاری نمایشگاه و افتتاح نگارخانه ساماندهی شد که حتما ادامه خواهد داشت.
وی افزود: به همت دکتر عبدالحسینی و پشتوانه حضور استادان قرار بر این شد که این مجموعه را به یک پردیس تخصصی بسیار عالی و منحصر به فرد در کشور و حتی خاورمیانه تبدیل کنیم و تمام تلاش شبانه روزی گروه مهرسان برای تحقق این امر است.
این فعال فرهنگی با بیان اینکه مقوله هنر کشور فراز و نشیب زیادی داشته و خواهد داشت و شاخصههای زیادی را باید رعایت کنیم، تاکید کرد: ما به کمک همه نیاز داریم و اینجا خانهای برای اهالی هنر است. تا پایان سال ۹۸ خبر خوبی برای عزیزان خواهیم داشت. همچنین اواسط سال ۹۹ نیز تمام فازهای پردیس مهرسان فعال میشود و امیدوارم در مقابل هنروران سربلند باشیم.
در ادامه اسرافیل شیرچی نخستین استاد خط شکسته نستعلیق بود که در سخنانی اظهار کرد: کار فرهنگی و معنوی در این روزها خیلی سخت است و خوشحالم در خدمت اساتید خوبم هستم.
وی افزود: من همیشه خودم را شاگرد مخلص برای اساتید خوب خط مخصوصا استاد حیدری، عطارچیان، کابلی و ملک زاده دانسته ام و افتتاح این نگارخانه با خط نستعلیق شکسته را اتفاق بسیار مبارکی می دانم و اعتقاد دارم اولین گامها شاید موفق ترین نباشند اما قدم بسیار خوبی است که امیدوارم بر اهل فرهنگ و هنر و معنی مبارک باشد. آرزو می کنم همیشه با خوبانی که در این روزگار تند و تیز و سخت کار معنوی می کنند همراهی کنم.
محمد حیدری نیز در ادامه گفت: با مشکلاتی که در کشور داریم ورود به کار فرهنگی بسیار مشکل است و هم جرأت و جسارت میخواهد و هم باید برای ورود به این حیطه دل را به دریا زد. خوشحالیم دوستانی که همت کردند دریادل هستند.
وی افزود: با توجه به اینکه ما ایرانیها غالبا معتقدیم خوشنویسی هنر ملی و شناسنامهای ماست شروع کار این مجموعه با خوشنویسی را به فال نیک میگیرم. نکته دیگر اینکه برای من اسباب خوشحالی است در خدمت اساتید پیشکسوت خط شکسته هستم و کارهایم کنار آنها روی دیوار رفت. هرچند که شاید نزدیک به چهار دهه چه حضوری چه غیرحضوری ارادتم را خدمتشان ابراز کردهام اما این نوع همنشینی برایم دلچسبتر بود که به همت پردیس و نگارخانه مهرسان محقق شد و اتفاقات بهتر و بزرگتری نیز در راه خواهد بود.
در ادامه محمدعلی کشاورز، طراح و تصویرگر نیز به عنوان یکی از مهمانان مراسم در سخنانی گفت: ابتدای افتتاح این نگارخانه نظرم جلب شد و برای بازدید از نمایشگاه آمدم. انتظار نداشتم بخش خصوصی چنین حرکت فرهنگی هنری استوار خوبی راه بیندازد و این اتفاق غافلگیرکننده بود.
وی یادآور شد: جمع کردن چنین مجموعهای در این شرایط اجتماعی که در آن تنفس میکنیم کار بزرگ و خطیری است. به شخصه امیدوارم این مجموعه به نتایج مطلوبی برسد و به درستی دست به احیای هنرهای سنتی زده بشود. خیلیها میگویند سنتی هستیم ولی سنت را نمیشناسند خیلیها هم بر این ادعا هستند که مدرنیسم هستیم اما زیربنای آثارشان سنتی است و این وسط گیر کردهاند.
محمدحسین عطارچیان هم با یادآوری خاطرات گذشته و نام بردن از اساتید حوزه خط شکسته نستعلیق ادامه داد: زمانی که ما به انجمن خوشنویسی وارد شدیم خط شکسته آنجا آموزش داده نمی شد. من هم آثار درویش عبدالمجید را با اوپک بزرگ می کردم و از روی آن سعی می کردم این خط را یاد بگیرم و مرارت بسیاری کشیدم. آن زمان به مدیرعامل وقت انجمن پیشنهاد دادم چنین آموزشی را بگذارند. خودم طلبه بودم ولی در حد استعداد خودم کلاس های خط شکسته را دایر کردم.
عطارچیان اذعان کرد: ظرف دو سه سال آنقدر کلاس ها رونق گرفت که من از مدیرعامل وقت آنجا خواهش کردم از دیگر عزیزان برای تدریس دعوت کنند. چون آن زمان کارمند دولت بودم و برای ماموریت به شهرستان می رفتم و وقتم محدود بود.این کلاسها ادامه پیدا کرد و خط شکسته به جایی رسید که اکنون در سطح کشور استقبال بالایی از آن می شود.
این استاد خوشنویسی در پایان گفت: جوان ترین خط هنر ما شکسته است و جوانان امروز را باید با تاریخچه این خط و سیر تحول و تدبر آن آشنا کنیم. من هم به گامی که برای این وحدت جمعی برای برگزاری این نمایشگاه برداشته شد لبیک گفتم تا هم دیدار دوستانه با دیگر دوستان داشته باشیم هم فرصتی برای پژوهش و تحقیق فراهم شود. ۵۰ سال از عمر من در انجمن خوشنویسان گذاشت و پیشنهاد تاسیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران را در سال ۵۸ به وزارت فرهنگ و هنر وقت دادم. امیدوارم پویایی این رشته ادامه داشته باشد.
تورج فرهادی شهردار منطقه ۶ نیز دیگر مهمان این مراسم بود که در سخنانی گفت: بزرگترین میراث بشر کلمه است و هر آنچه امروز از غارنشینی ما را به اینجا رسانده آرزوهای انسان بوده که کلمه شده و در قالب علم ها و هنرها تجسم پیدا کرده است. بنابراین باید به کلمات اجر گذاشت و آنها باید زیبا نوشته شوند و برای آنها حرمت قائل شد.
وی با تقدیر از برگزاری این نمایشگاه و اساتید حاضر در آن، تاکید کرد: هیچ هنرمندی ناسزا را نمینویسد بلکه چیزی مینویسد که بار فرهنگی و هنری و اجتماعی و حتی سیاسی داشته باشد. جامعه باید ارزش کلمات و کسانی که به ما یاد می دهند کلمات را زیبا بنویسیم بداند.
نمایشگاه «خط مهربانی» که به عنوان اولین رویداد هنری پردیس مهرسان از ١٠ آبان ماه برگزار شده، به یادبود زندهیادان درویش عبدالمجید طالقانی، میرزا غلامرضا اصفهانی، سید علی اکبر گلستانه و نکوداشت استادان محمد حسین عطارچیان، یدالله کابلی خوانساری، محمد حیدری و مجتبی ملکزاده و اسرافیل شیرچی پرداخت و در پایان مراسم اختتامیه نیز از این استادان قدردانی و قالب دست آنها رونمایی شد.
انتهای پیام