به گزارش صلح خبر، آیتالله احمد مبلغی در جمع ایرانیان در یونان در محل رایزنی جمهوری اسلامی به مناسبت دهه عاشورا خاطرنشان کرد: این نگاه میتواند به تبیین بسیاری از زوایای ناپیدای این نهضت برای نسلهای امروزی بیانجامد که که این نسل ها حامل نگاههای جدید و واجد نیازهای نو هستند.
* ارکان سه گانه کنشگری در عاشورا
وی با اشاره به محوری بودن عنصر آگاهی در شکل گیری کنشگری، گفت: کنشگری برخاسته از آگاهی در روز عاشورا به سه بخش تمرکز بسیار آگاهانه امام بر جایگاه خود، تمرکز آگاهانه بر جایگاه طرف مقابل، و تمرکز آگاهانه بر موقعیتهای در حال پدید آمدن در روز عاشورا قابل تقسیم است.
آیت الله مبلغی در ارتباط با محور کنشگری آگاهانه امام حسین(ع) از خاستگاه منزلت خود، گفت: آن حضرت در روز عاشورا بر دو منزلت دینی و انتسابی خود تمرکز نمود.
وی گفت: امام علیه السلام در روز عاشورا بر دو جایگاه سید بودن برای جوانان اهل بهشت و فرزندی برای رسول خدا تمرکز جدی نمود و کنشگری الهی خود را با تمرکز بر منزلتهای خود (که برای آن مجموعه قابل درک بود) به انجام رسانید.
* اهداف تمرکز امام بر منزلت اجتماعی در عاشورا
وی با اشاره به اینکه دست کم چند هدف اساسی در ورای این کنشگری فعال در روز عاشورا قرار داشت، گفت: این اهداف عبارت از تبیین فلسفه عمیق “فعل ذلت پذیری”که اساس قیام را تشکیل می داد، تحریک وجدان انسانی و اسلامی از رهگذر توجه دادن به عمق فاجعه در حال انجام، پاسداری از اهل بیت به عنوان خط قرمز پیامبر اسلام و دین، و جامعهسازی اسلامی بر اساس منزلتهای درست و نه تحریف منزلتها، است.
* تبیین خاستگاه ذلت ناپذیری
آیت الله مبلغی گفت: آنچه آن روز رایج شده بود، ذلت پذیری و زبونی بود، و امام میخواست در شرایطی که همه به سمت ذلت میروند، اساس یک نهضت ذلت ناپذیر را شکل بدهد.
وی ادامه داد: از این رو امام (ع) میکوشید تا این فعل خود یعنی ذلت ناپذیری را به عنوان فعل متناسب با این منزلت توجیه و تبیین منطقی نماید.
وی افزود: به بیان دیگر امام بر اساس این قاعده اجتماعی که می گوید ” فعل از خاستگاه منزلت صادر میشود”، فعل عظیم، تاریخی و سازنده خود یعنی ذلت ناپذیری را به منزلت خود پیوند داد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآورشد: بر اساس قرآن، خط قرمز پیامبر(ص) اهل بیت آن حضرت است، امام حسین علیه السلام که شاهد شکسته شدن این خط قرمز بود که تا سرحد قتل آن حضرت به عنوان فرزند پیامبر داشت، به پیش میرفت.
آیت الله مبلغی خاطرنشان کرد: لذا امام علیه السلام تمرکز خود را بر برجسته کردن این خط قرمز و پررنگ کردن آن قرار داد تا از تداوم روند در تاریخ جلوگیری کند و اگر این روند ادامه پیدا میکرد ضمن آنکه خط قرمز پیامبر برای همیشه شکسته میشد، نام و یاد خود پیامبر عالیقدر اسلام هم بعد از مدتی کمرنگ میشد.
آیتالله مبلغی یادآورشد: مشکلی که آن روز وجود داشت این بود که از یک طرف منزلتهای کاذب شکل گرفته بود، و از طرف دیگر، نظام توقع انسان ها از منزلت ها مخدوش شده بود و امام با تمرکز محوری بر منزلت اجتماعی – دینی خود و نفی “منزلتهای کاذب ابن زیاد و یزید” می خواست جامعه را در سه مسیر”تصحیح و تقویت توجه درست به منزلتها و ارایه چارچوب این توجه”، “تقویت فعالیت از خاستگاه منزلتها.” و “تصحیح نظام توقع از منزلت ها” قرار دهد.
انتهای پیام