امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 481494 |
تاریخ انتشار : 19 شهریور 1401 - 12:52 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

کاروان‌سرای هجیب (حجیب) یکی از زیباترین کاروان‌سراهای تاریخی ایران است. این بنا در مجاورت روستایی به همین نام در شهرستان بویین زهرا، استان قزوین قرار دارد. آن‌طور که شاردن، جهانگرد فرانسوی نوشته، این کاروان‌سرا توسط عمه شاه‌عباس صفوی اول به نام «زینب بیگم» ساخته شده و ساخت آن حدود چهارهزار تومان هزینه داشته است. این […]

کاروان‌سرای هجیب (حجیب) یکی از زیباترین کاروان‌سراهای تاریخی ایران است. این بنا در مجاورت روستایی به همین نام در شهرستان بویین زهرا، استان قزوین قرار دارد. آن‌طور که شاردن، جهانگرد فرانسوی نوشته، این کاروان‌سرا توسط عمه شاه‌عباس صفوی اول به نام «زینب بیگم» ساخته شده و ساخت آن حدود چهارهزار تومان هزینه داشته است. این بنا در اثر زلزله سال ۱۳۴۱ آسیب فراوانی دیده و این تخریب بیشتر در اضلاع شرقی و شمالی هنوز هم مشهود است. در حال حاضر اندکی از مرمت آن انجام شده؛ اما باتوجه‌ به تخریب‌های انجام شده هم اکنون وضعیت آن رو به وخامت است.کاروان‌سرای هجیب با شماره ۱۱۸۷ سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
۱۹ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۵عکس : اسماعیل اینانلو – صلح خبر 

منبع خبر () است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید