امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 478039 |
تاریخ انتشار : 15 مرداد 1401 - 16:48 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

۱۵ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۶:۱۲مردم گرگان با طوق بندان و علم گردانی در ماه محرم ارادت خود به امام حسین را نشان داده و تلاش می‌کنند ارزش‌های محرم را با آیین‌های سنتی خود حفظ کنند. مراسم سنتی طوق بندان گرگان که از دوره صفویه اجرا می‌شده به عنوان میراث معنوی (ناملموس) در فهرست آثار ملی […]

۱۵ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۶:۱۲مردم گرگان با طوق بندان و علم گردانی در ماه محرم ارادت خود به امام حسین را نشان داده و تلاش می‌کنند ارزش‌های محرم را با آیین‌های سنتی خود حفظ کنند. مراسم سنتی طوق بندان گرگان که از دوره صفویه اجرا می‌شده به عنوان میراث معنوی (ناملموس) در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. علم و طوق هر محله یا هیات به عنوان سند شناسایی آن محل محسوب می‌شود و در هنگام حرکت دسته‌های عزاداری به عنوان پیش قراول وارد محل می‌شود و به تکیه قدیمی آن محل سلام می‌دهد. طوق بندان نیز مراسم خاصی است که روزهای چهارم تا دهم محرم و پیش از اذان مغرب در محلات تاریخی گرگان برگزار می‌شود. ترتیب اجرای این مراسم در محلات گرگان به این گونه است که طوق بندان محله «میرکریم» روز چهارم، طوق بندان محلات «نعلبندان»، «پاسرو» و «میخچه گران» روز پنجم، طوق بندان محلات «سرچشمه»، «سبزه مشهد»، «سرپیر» و «دباغان» در روز ششم محرم، طوق بندان محلات «میدان عباسعلی»، «دربنو»، «دوشنبه‌ای» و «شاهزاده (شازده) قاسم» در روز هفتم و طوق بندان محلات «ملل» و «آلوچه باغ» در روز هشتم برگزار می‌شود. در مرکز محلات علم را با تشریفات خاص از انبارها در آورده قربانی کرده و نذری می‌دهند. پس از شستشوی علم روسری‌ها و پارچه‌ها را به علم می‌بندند و علم در تکایا یا مراکز محلات بسته می‌شود تا انتهای محرم و صفر. این حرکت به نوعی احترام به حضرت ابوالفضل العباس علمدار کربلا است.

منبع خبر () است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید