امروز: شنبه, ۳ آذر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 22 جماد أول 1446 | 2024-11-23
کد خبر: 417121 |
تاریخ انتشار : 15 بهمن 1399 - 23:31 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تلاش ما بر افزایش تیراژ تولید و تنوع در محصولات در عین افزایش کیفیت خودروها و ایجاد تعادل در قیمت خودرو و مهمتر از همه، شکست انحصار در صنعت خودروسازی است، چنانچه قطعه‌سازان موفق به تولید مجموعه قطعات مشترک برای خودروسازان […]

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تلاش ما بر افزایش تیراژ تولید و تنوع در محصولات در عین افزایش کیفیت خودروها و ایجاد تعادل در قیمت خودرو و مهمتر از همه، شکست انحصار در صنعت خودروسازی است، چنانچه قطعه‌سازان موفق به تولید مجموعه قطعات مشترک برای خودروسازان داخلی شوند، علاوه براینکه قیمت تمام شده، کاهش خواهد یافت، انحصار نیز شکسته شده و فضایی رقابتی بین قطعه‌سازان و خودروسازان ایجاد خواهد شد.

به گزارش صلح خبر، امروز (چهارشنبه) در آستانه دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی و همزمان با سالروز ولادت بانوی دوعالم حضرت زهرا (س)، مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های فناورانه نهضت ساخت داخل صنعت قطعه‌سازی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع، مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو و سایپا)، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و اعضای هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور برگزار شد.

طی این مراسم خط خودکفایی ECU، خطوط تولید موتور و مجموعه‌های برف‌پاکن و خط تولید بوستر ترمز محصول تارا ایران‌خودرو افتتاح شد.

علیرضا رزم‌حسینی – وزیر صنعت، معدن و تجارت- در این مراسم ضمن اشاره به اینکه از چند ماه پیش، با کمک خودروسازان، مدیران بخش خصوصی، قطعه‌سازان و با همت سازمان گسترش و نوسازی صنایع و همچنین مشاوره وزاری سابق، مطالعه و همکاری مشترک برای افزایش تولید خودرو، تامین قطعات و تامین مالی پروژه‌ها، خوشبختانه اقدامات خوبی صورت گرفت، اظهار کرد: تلاش ما این است که با همه محدودیت‌ها، یک وفاق و اجماع در تولید خودرو ایجاد کنیم و بتوانیم در عرصه خودرو حرفی برای گفتن در منطقه داشته باشیم.  

وی با بیان اینکه ما به دنبال مجموعه‌سازی به قطعات هستیم بدین گونه که بخش خصوصی، قطعاتی را تولید کند که برای همه خودروها قابل استفاده باشد؛ گفت: می‌خواهیم انحصاردر صنعت خودرو، علاوه براینکه به خریدار آسیب می‌زند، برای فروشنده و تولیدکننده نیز آسیب‌زا است. اما اگر قطعه‌سازان موفق شوند مجموعه قطعاتی که مشترک با سایر خودروسازان نیز هست، تولید کنند و روزبه‌روز بر تعداد قطعات مشترک بیافزایند،  

هم قیمت تمام شده پایین خواهد آمد و هم امکان رقابت بین قطعه‌سازان و خودروسازان فراهم خواهد شد.

رزم‌حسینی ضمن اشاره به موضوع کاهش ارزبری قطعات، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های تعمیق ساخت داخل این است که ما کاهش ارزبری داشته باشیم و ظرفیت صنایع قطعه‌سازی ایران در سراسر کشور و نه فقط تهران را در جهت افزایش ظرفیت خودروسازان را افزایش دهیم.

وی افزود: نکته مهم دیگر، کاهش هزینه‌های سربار است. امروز، بخشی از قیمت تمام شده خودرو، مربوط به هزینه‌های سرباری است که خودروسازان به مجموعه خانواده قطعه‌سازان و مصرف‌کنندگان تحمیل می‌کنند. ما بایستی به سمتی حرکت کنیم که علاوه بر ایجاد تنوع در خودروها، تیراژ بالا هم داشته باشیم تا قیمت در بازار متعادل شود. ضمن اینکه کیفیت خودروها را افزایش دهیم؛ امروزه دیگر در دنیا، خودرو، کالایی های‌تک و صاحب تکنولوژی بالا نیست؛ بلکه خودروسازی، صنعتی عمومی در همه عالم شده است. اگر از فرصت‌ها استفاده شود و شرایط را فراهم کنیم، خوشبختانه دانش، تکنولوژی و وجود متخصصان در داخل به خوبی فراهم است و می‌توان پیشرفت خوبی داشته باشیم.  

 

به شدت مخالف با انحصار هستیم 

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ما به شدت مخالف با انحصار هستیم و بارها نیز اعلام کرده‌ایم. خودروسازان ما نیز مخالفت خود با انحصار را اعلام کرده و می‌گویند «ما نیز نمی‌خواهیم انحصاری باشیم؛ بلکه می‌خواهیم در یک بازار رقابتی رشد کنیم.» بنابراین ما مخالف انحصار وقیمت دستوری هستیم و حتما بایستی به سمتی حرکت کنیم که قیمت در بازار تعیین شود تا دست دلالان و واسطه‌هایی که از این شرایط برای بالا بردن سود خود استفاده می‌کنند، کوتاه شود. مطمئن باشید با سیاستگذاری وزارت صمت که با همکاری کمیسیون صنایع صورت گرفته است و همچنین در شرایط فعلی کمک بانک مرکزی با تدوین بسته مالی و مصوبه شورای پول و اعتبار، رونق خوبی در تولید خودرو ایجاد شده و  به سمتی خواهیم رفت که رقابتی بودن صنعت خودرو را در کشور گسترش دهیم.  

رزم‌حسینی پس از افتتاح خط تولید موتور و مجموعه برف‌پاکن خودروی تارا درجمع خبرنگاران نیز، با بیان اینکه ورود دولت به صنعت، موجب انحصار  آن خواهد شد؛ اظهار کرد : اگر دولت دست از انحصار برداشته و به جای آن سیاست خود را مبنی بر ایجاد رقابت در بازار قرار دهد، فعالان اقتصادی نیز به بازار ورود خواهند کرد. در بازار حضور پیدا می‌کنند. طی چند سال اخیر، صنعت قطعه‌سازی کشور در مسیری حرکت کرده است که دیگر واردات، مقرون به صرفه نخواهد بود.

وی ضمن تاکید براینکه بر اینکه قطعا رقابتی بودن صنعت خودرو را گسترش خواهیم داد؛ گفت: اکنون حدود ١٠٠٠ میلیارد تومان پروژه‌ی جدید قطعه‌سازی در کشور تعریف و افتتاح شده است. همکاری مجموعه‌های قطعه‌سازی به نحوی که علاوه بر تامین نیاز خودروسازان، بتوانند به یکدیگر نیز قطعه تحویل دهند، از آن دست برنامه‌هایی است که طی چند ماه گذشته آغاز شده است. به طور مثال بتوان موتور، گیربکس و سایر قطعاتی که در یک قطعه‌سازی تولید می‌شود، در اختیار سایر قطعه‌سازان نیز داد تا همگی بتوانند قطعه مورد نظر را برای خودروسازان داخلی، تولید کنند.

وزیر صنعت تاکید کرد: بسته مالی که با هماهنگی بانک مرکزی در حال تهیه است، مشکلات نقدینگی خودروسازان را برطرف خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید