امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 492837 |
تاریخ انتشار : 09 بهمن 1401 - 15:52 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

در جریان هجدهمین نشست فوق‌العاده کمیته میراث جهانی یونسکو، سه محوطه در کشورهای اوکراین، یمن و لبنان همزمان در دو فهرست «میراث جهانی» و «میراث در خطر» ثبت شدند. به گزارش صلح خبر به نقل از ایسنا، هجدهمین نشست فوق‌العاده میراث جهانی یونسکو در شهر پاریس در دو روز برگزار شد و طی آن مرکز […]

در جریان هجدهمین نشست فوق‌العاده کمیته میراث جهانی یونسکو، سه محوطه در کشورهای اوکراین، یمن و لبنان همزمان در دو فهرست «میراث جهانی» و «میراث در خطر» ثبت شدند.

به گزارش صلح خبر به نقل از ایسنا، هجدهمین نشست فوق‌العاده میراث جهانی یونسکو در شهر پاریس در دو روز برگزار شد و طی آن مرکز تاریخی اودسا (اوکراین) در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید. این تصمیم بر اساس تهدید به تخریب این منطقه تاریخی گرفته شد که بر ارزش جهانی و وظیفه تمامِ بشریت برای محافظت از آن، تاکید می‌کند.
«ادره آزوله» ـ دبیر کل یونسکو ـ در این باره گفت: «اودسا، یک شهر آزاد، یک شهر جهانی، یک بندر افسانه‌ای است که اثر خود را در سینما، ادبیات و هنر به جا گذاشته است. بنابراین تحت حمایت مضاعف جامعه بین‌المللی قرار می‌گیرد. در حالی که جنگ ادامه دارد، این ثبت جهانی مظهر عزم جمعی ما برای اطمینان از این است که این شهر، که همیشه ناآرامی‌های جهانی را تاب آورده، از تخریب بیشتر محافظت می‌شود.»
بر اساس شرایط کنوانسیون میراث جهانی، ۱۹۴ کشور عضو کنوانسیون، متعهد می‌شوند که هیچ اقدام عامدانه‌ای انجام ندهند که احتمالا به طور مستقیم یا غیرمستقیم به سایت میراث جهانی آسیب برساند و در حفاظت از آن کمک کنند.

اودسا

مرکز تاریخی اودسا همچنین در فهرست «میراث جهانی در خطر» ثبت شده است که به آن امکان دسترسی به کمک‌های فنی و مالی بیشتر بین‌المللی را می‌دهد.
در ماه‌های اخیر، به موازات روند ثبت مرکز تاریخی اودسا در فهرست میراث جهانی، یونسکو اقدامات اضطراری را برای کمک به حفاظت از این محوطه اجرا کرده است. یونسکو به طور مشخص از مرمت خسارات وارد شده به موزه هنرهای زیبا و موزه هنرهای مدرن اودسا از آغاز جنگ روسیه اطمینان حاصل کرده است. این سازمان همچنین تجهیزاتی برای دیجیتالی کردن نزدیک به ۱۰۰۰ اثر هنری و مجموعه مستند آرشیو اودسا فراهم کرد. تجهیزاتی نیز برای محافظت از ساختمان‌ها و همچنین آثار هنری در فضای باز به اوکراین تحویل داده شده است.
این اقدامات بخشی از برنامه اقدام کلی یونسکو در اوکراین است که تاکنون بیش از ۱۸ میلیون دلار برای آموزش، علم، فرهنگ و اطلاعات، جمع‌آوری کرده است.
دو میراث لبنان و یمن از بیم تهدید و درگیری در فهرست «درخطر» ثبت شدند
نشست فوق‌العاده کمیته میراث جهانی در پاریس همچنین به ثبت «نمایشگاه بین‌المللی راشد کرمه طرابلس» (لبنان) رأی داد و این سازه نیز همزمان در دو فهرست میراث جهانی و میراث در خطر قرار گرفت. نمایشگاه بین‌المللی راشد کرمه طرابلس که در شمال لبنان واقع شده است، در سال ۱۹۶۲ میلادی توسط معمار مطرح برزیلی «اسکار نیمایر» در زمینی به وسعت ۷۰ هکتار بین مرکز تاریخی طرابلس و بندر المینه طراحی شد. ساختمان اصلی نمایشگاه متشکل از یک سالن بزرگ سرپوشیده به شکل بومرنگ به ابعاد ۷۵۰ متر در ۷۰ متر است که فضایی قابل انعطاف برای کشورها و برپایی نمایشگاه است.
این نمایشگاه پروژه شاخص سیاست مدرنیزاسیون لبنان در دهه ۱۹۶۰ میلادی بود. همکاری نزدیک «اسکار نیمایر»، معمار پروژه با مهندسان لبنانی باعث ایجاد نمونه قابل توجهی از تبادل بین‌قاره‌ای شد. این بنا از نظر مقیاس و غنای فُرم ساخت، یکی از مهم‌ترین آثار معماری مدرن قرن بیستم در خاورمیانه و حوزه کشورهای عربی است.

نمایشگاه بین‌المللی راشد کرمه طرابلس

کمیته میراث جهانی به دلیل وضعیت نگران‌کننده حفاظت از این بنا، کمبود منابع مالی برای نگهداری آن و خطر پنهانِ توسعه که می‌تواند یکپارچگی مجموعه را تحت‌تاثیر قرار دهد، از یک روش اضطراری برای ثبت این سایت در فهرست میراث جهانی استفاده کرد.
همچنین این مکان در فهرست میراث جهانی در خطر ثبت شد، که دسترسی به کمک‌های فنی و مالی پیشرفته بین‌المللی را تسهیل می‌کند.
بقایای پادشاهی باستانی «سبا» در شهر مارِب کشور یمن نیز دیگر پرونده‌ای بود که به طور همزمان در فهرست میراث جهانی یونسکو و فهرست میراث در خطر به ثبت رسید.
بقایای پادشاهی باستانی سبا، یک محوطه سریالی متشکل از هفت مکان باستان‌شناسی است که بر پادشاهی غنی سبا و دستاوردهای معماری، زیبایی‌شناسی و فناوری آن از هزاره اول پیش از میلاد تا ورود اسلام در حدود سال ۶۳۰ پس از میلاد گواهی می‌دهد که شامل مدیریت متمرکز و پیچیده پادشاهی است که بخش عمده‌ای از «جاده عود» در سراسر شبه جزیره عربستان را تحت کنترل داشت و نقشی کلیدی در شبکه گسترده‌تر مبادلات فرهنگی ایفا می‌کرد که توسط تجارت با دریای مدیترانه و شرق آفریقا تقویت می‌شد.

بقایای پادشاهی باستانی سبا

این محوطه که در یک چشم‌انداز نیمه‌خشک از دره‌ها، کوه‌ها و بیابان‌ها قرار دارد، بقایای سکونتگاه‌های بزرگ شهری با معابد، باروها و ساختمان‌های دیگر را در بر می‌گیرد. سیستم آبیاری باستانی نشان‌دهنده توانایی‌های فن‌آوری در مهندسی هیدرولوژی و کشاورزی در مقیاسی بی‌نظیر در جنوب شبه‌جزیره عربستان بوده است.
کمیته میراث جهانی از یک روش اضطراری برای ثبت این مکان در فهرست میراث جهانی در خطر به دلیل تهدیدات تخریب ناشی از درگیری‌های جاری در یمن استفاده کرده است.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید